Breen vann Sanremo ”trots” trafikstockning, Tom K. var inte ensam med Rally3-Fiesta, både Mikkelsen och Loeb kikar på M-Sport, lite ”rörigt i SM för tillfället, nya länder knackar på WRC-dörren och Dennis tänkte till…

Rallye Sanremo avslutades med stor dramatik sedan rallyledaren Craig Breen på transporten in till slutmålet hamnat i en trafikstockning. Något som gjorde att han och Paul Nagle kom en minut försent till sista TK och för detta fick tio sekunders tidstillägg. Nu kunde Hyundai och Andrea Adamo ändå hantera detta bra för det var exakt vad som krävdes för att Hyundai Italias Andrea Crugnola skulle kunna ta sig förbi och vinna. En seger som var viktig för Crugnola i kommande tävlingar i det Italienska Mästerskapet, något som inte Breen har för avsikt att köra framöver.

Foto: Hyundai Motorsport

Nu hävdade kritiker att detta inte var något annat än ”teamorder” och som belägg för detta drog man fram att det i hela startfältet enbart var Breen som fick problem med trafik. På exakt vilka grunder tävlingsledningen sedan tog beslut att stryka tidstillägget vet jag inte men så blev det. Därmed blev det ändå Breen som vann med 4,8 sekunder tillgodo på Crugnola och därmed även tappade ”IM-poäng”. Att det var en rättvis seger är odiskutabelt även om Breen bara vann tre av de åtta sträckorna medan Crugnola delade bästa tiden på sista. Vassast av alla var egentligen Giandomenico Basso som vann fyra sträckor och utan punkteringen på sträcka sex där Skoda-åkaren tappade 48 sekunder, hade det varit han som vunnit med tio sekunders marginal.

*

I Rallye Sanremo gjorde Tom Kristensson och David Arhusiander debut med nya Ford Fiesta Rally3 från M-Sport Poland. Nu slutade rallyt i halvtid för SMK Hörby-föraren efter allt för intim kontakt med någon form av italiensk sten.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

När jag försökte meka ihop bakhjulet så hade skruvskallarna gått av vid smällen mot stenen, så jag fick använda en avbitare för att få av dom och sedan ta skruvar från andra sidan får att få ihop det hela. Men sedan var där ett problem till, drivaxeln hade hoppat ur och det tog en jäkla tid att få tillbaka den, berättar Tom.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

– Fick lite blåsor av skruvandet och allt var mitt eget fel, då inställningarna från test inte passade i de långa böjarna med vått underlag! 

Då hade dock bilen redan hunnit visa att den inte är alltför långsam i jämförelse med sina vassare Rally2-syskon. När Tom bröt var det som 28:e bil totalt vilket inte alls är illa med tanke på att här var över 140 startade och av dessa många Rally2/R5-åkare som hade svårt att hänga på i skåningens tempo. 

Foto: Okönd

Nu var inte Tom och David ensam att köra Rally3-Fiesta i helgen utan i Polen och ”Tech-Mol Rally” körde Lukasz Byskiniewicz med en likadan bil och slutade femma totalt. Till saken hör att det var enbart vassare bilar framför Fiestan i det tuffa asfaltrallyt.

Andreas Mikkelsen har inte tvekat om att en comeback i WRC-klassen är målet med årets WRC2-körning. Han har också kopplats till M-Sport Ford som han menar mycket väl kan vara vinnarteamet när nya hybriderna gör entré 2022. Som grund för detta drar han upp 2017 när det senaste reglementet började gälla och där M-Sport Ford i hop med Sebastien Ogier blev världsmästare. 

Foto: Tommy Svensson

– Verkar som M-sport alltid är starka direkt när det kommer nya bilar men att sedan konkurrenterna med större budgetar kommer i kappa och förbi, menar Mikkelsen till wrc.com.

Jag vill tillbaka och då känns M-Sport som ett bra alternativ!

Som extra bonus för ”The Wilson squad” får man en rutinerad förare som varit delaktig i mycket utvecklingsarbete hos både Skoda, Volkswagen, Citroén och Hyundai. I det sammanhanget drar Mikkelsen fram hur viktigt det är att få en bil som fungerar bra på alla typer av sträckor, något som det hävdades att inte Citroën lyckades med när man tog fram C3 WRC. Något som bland annat Kris Meeke var irriterad över vilket också gjorde att han fick sluta hos teamet. Nu vill Mikkelsen gärna hjälpa M-Sport att direkt komma in rätt i matchen även om WRC2 är hans huvudfokus i år. Till Kroatien kommer han och Ola Fløene med 24 poängs ledning före Esapekka Lappi med Movisports Polo R5. Men det är också så att i Rally Croatia blir det första gången för i år han får mäta krafterna med regerande WRC2-mästaren Mads Østberg/Torstein Eriksen i den allt mer potenta C3 Rally2.

*

Inte bara Mikkelsen som kastar lite blickar mot Malcolm Wilsons livsverk M-Sport, även Sebastien Loeb har uttryckt en önskan att få komma till Cumbria och Cockermouth för att få känna på Fiestan. Även om Loeb förklarade att han kände sig färdig med WRC efter det sporadiska program han senast hade hos Hyundai, så lockar tydligen rally igen.

Foto: Tommy Svensson

Till DirtFish har den niofaldiga världsmästaren förklarat att det är Dakar och Extreme E som han fokus på så finns där ändå lite utrymme kvar för annat menar Loeb.

Om Malcolm Wilson ringer och erbjuder mig att få köra rally, så varför inte?

Fransmannen menar att han är öppen för enstaka inhopp, men endast i de tävlingar han själv gillar och drar då fram.

Inte Finland, men gärna Turkiet från vilket jag har fina minnen…

Wilson stänger ingen dörr utan tycker det är trevligt att Loeb kan tänka sig en comeback med Ford.

*

Om man är snäll så kan man säga som så att det är lite rörigt med SM-säsongen för tillfället och så klart är det Covid-19 som rör om. Inte har det blivit enklare för nya promotorn Svenska Rallymästerskapen när man dessutom instiftade två nya Sprint SM-serier, grus och asfalt. Plötsligt var det många tävlingar som skulle hanteras och där Asfalt SM skulle varit först ut med premiär i påskhelgen (jag vet att ”Tradionella SM”  skulle kört i Boden i februari). Nu ställdes den i likhet med mycket annat in och istället är det Uddevalla som ska svara för premiären den 8 maj. Idag släpptes inbjudan samtidigt som anmälan öppnade genom SBF:s för utomstående, stängda licenssystem LOTs. Men som det ser ut för tillfället, så är det bara premiären och finalen som kommer att köras, allt mellan Uddevalla och finalen  i Växjö den 19 juni har nämligen redan ställts in. Ett spår kan vara att Växjö blir ”två-dagars tävling” men det kan finnas även andra lösningar menar SRM:s Patrik Persson. 

Vi jobbar på att få till ytterligare tävlingar men tiden börjar bli knapp. 

Samtidigt påminner han de som anmält sig till ”Förturslistan” men inte betalat sin avgift ännu, att göra så snart som möjligt.

Risken finns annars för de som inte betalat att man hamnar utanför listan… 

Foto: Henrik Åkeson

I går kom så besked att det även är lite rörigt i Grus SM där ”Karlskronapokalen” skulle varit deltävling i oktober. Nu var inte Försvarsmakten så sugna på att ha rally på sina vägar då, utan Karlskrona AK fick dra sig ur SM. Men man ställer inte in, utan istället har det i dagens läge så unika inträffat, att en serie fått ny deltävling när det mesta annars ställs in. Blekingarna flyttar över ”Karlskronapokalen” till Bilsport Rallycup som blir deltävling fyra av de fem som är i kalendern. Den 18 september körs tävlingen vilket innebär krock med SSRC-deltävlingen i Älmhult, ”Silverratten”. Grus-delen av SM inleds nu i Älmhult fredagen den 16 juli med ”Mästarmötet” och som jag starkt misstänker körs på Millebygden. Inom kort lovar Patrik Persson att en uppdaterad och aktuell SM-kalender kommer att publiceras i alla tre ”SM-delarna”. Dessutom ser det i dag ut som att SM-tävlingarna kommer att köras utan publik, såvida inte myndigheterna inom kort kommer med lättnader gällande pandemilagen. 

*

Tänkte faktiskt inte skriva något om Rally Swedens flytt idag, men när jag ser att Visit Värmland räknat ut att landskapet tappar 180 miljoner kronor på beslutet så ändrade jag mig. Då handlar det enbart om ”gästnätter” som går förlorade och inget att sidoeffekterna med reklam ”world wide” är inräknat. För att inte tala om hur mycket många idrottsföreningar tappar som skött parkeringar och annat, onekligen ett hårt och djupt hugg i den värmländska ekonomin. Bara att hoppas att utfallet blir minst lika bra i Västerbotten men där jag redan hört farhågor att många rallyälskande norrmän försvinner.

Foto: Tommy Svensson

En förlust som experterna menar inte kommer att kunna ersättas av besökare från Finland då den delen av landet är tämligen glest befolkat. Bara att hoppas att ”experterna” har fel och att rallyt även framöver blir den publikmagnet vi alla önskar…

*

Övergången är klockren när det nu från WRC-teamen kommer önskemål att utveckla serien till fler länder. Som exempel på länder dit man vill åka finns Indien och Ryssland men även Kina plus USA finns på önskelistan. FIA är med på tåget i sin strävan att WRC i framtiden ska sätta ”fotavtryck över hela världen”. Japan är en bra början som ”home of Toyota” menar Yves Matton och likaså borde så klart USA med Ford som starkt varumärke finnas med i VM-kalendern. Faktiskt 33 år sedan det senast kördes WRC ”over there” med Olympusrally och där Lancia-föraren Miki Biasion vann.

Vi kan inte sitta still om sporten ska överleva och utvecklas, vi måste hitta både ny publik och nya investerare, menar M-Sport Fords Richard Millener.

Att kalla det för Rally-VM och i stort sett bara köra i Europa fungerar inte menar Millener i Autosport, det måste även finnas plats för ”långväga rally”. Tankar som inte precis stärker Rally Swedens position även om man flyttar till mer snösäker omgivning. Det är många som knackar på WRC-dörren och när väl Covid-19 lugnat sig så kan det bli en helt ny rallyvärld som väntar på andra sidan…

*

I går skrev jag att jag inte var så imponerad över nya Opel Corsa-e Rallye eller åtminstone inte det konstgjorda ljud som den gav ifrån sig. Detta fick Dennis Tillgren att tänka till.

Det är väl självklart att det blir spänning, det är ju en el-rallybil den där Corsan. Har de otur kan det bli en volt också… det är ju så lätt att få sladd med de där, tappar kontakten kan man säga. Jag hoppas verkligen att elbilar i rallysporten blir en isolerad företeelse ett tag till, annars lär jag få en propp och blir jordad… 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *