Breen toppseedad i Schweiz, EM-vinnar Robin siktar på Rallcross VM och stor förvåning hos VOC-Roger över RM-statusen!
Totalt 82 ekipage är anmälda till tionde och näst sista deltävlingen i ERC, 55:e upplagan av Rallye International du Valais nu till helgen. Tävlingen klassas som Schweiz största rally och innehåller nitton specialsträckor, alla på asfalt på sammanlagt 260 kilometer.
Hela toppkvartetten finns på plats och där irländaren Craig Breen är toppseedad med en nu förhoppningsvis krångelfri Peugeot. Efter honom följer ERC-ledaren Esapekka Lappi, Skoda och i samma typ av bil, tvåan Sepp Wiegand. Trean, polacken Kajetan Kajetanowicz fullbordar gänget som alla kan vinna ERC.
Bästa hemmaförare är nykorade SM-vinnaren (Schweiziska Mästerskapet) Sébastien Carron. Skriver det igen, ska man bli duktig i rally är det inte helt fel att heta Sébastien. Den här varianten kör en Peugeot 207 Super 2000.
En intressant debut gör unge hemmaföraren Michael Burri då han och tvåfaldige ”Valais-vinnaren” Laurent Reuche premiärkör färska Renault Clio R3T, en R3-bil med turbo.
En annan Burri, veteranen Olivier 51-år gammal gör ett försök att ta sin åttonde seger i Valais. Ett seriöst försök då han köpt på sig en helt ny Fiesta-R5 för ändamålet.
*
Stärkt av EM-guldet laddar nu Robin Larsson om och siktar på VM 2015 i Supercar-klassen. Bilen är samma Audi A1 som tog honom till EM-guld genom att han körde de fem deltävlingarna i årets VM som då även ingick i EM
– Vi har jobbat hårt hela året och det känns verkligen som jag hör hemma i Supercar nu, säger Larsson till sajten autosport.com.
– Om vi får ihop allting och kan köra VM, så kommer det att bli ett riktigt intressant år!
*
Nu lägger VW Motorsport ner den utmärkta plantskolan VW Scirocco R-Cup och finalen tilål helgen på Hockeheim blir sista framträdandet. En som kör är Mikaela Åhlin-Kottulinsky och hon beklagar att cupen läggs ner.
– Det har varit tre fantastiska och lärorika år och själv är jag mest stolt över min seger på Norisring tidigare i år, berättar Mikaela.
Vilka planer Mikaela har för 2015 är ännu inte klart och nu hoppas hon avsluta snyggt till helgen.
*
En som blev mycket förvånad över Rallyutskottets nytänk med RM 2015 för både Grupp E och VOC Mekonomen Rally/Grupp F var VOC-ansvarige Roger Fransson. Bokstavligen togs Roger på sängen av beskedet då han fick det genom Motorbloggen.
– Man kunde ju anta att någon från förbundet skulle fört någon form av dialog om detta med klassansvarig, tillika den som driver klassen?
– Det har inte skett, inte så mycket som ett mail har ”de styrande” kostat på sig. Men jag är inte särskilt förvånad, konstaterar Roger.
Även om nu informationsgången verkar varit minst sagt lite tokig är Roger positiv till nytänket.
– Jag jobbar för att klassens tävlande ska ha så många tävlingstillfällen som möjligt så jag ser bara positivt på att vi även ingår i RM.
– Det är också väldigt positivt då förbundet med detta gör helt klart att man accepterar oss som den självständiga och sanktionerade klass vi är!
Han återkommer dock till hur informationen om RM-2015 har offentliggjorts.
– Under det jobbiga året som förflutit så gjorde förbundet i alla fall ett par saker helt klara för oss, det som inte kommunicerats via förbundets officiella organ (SBF´s hemsida, och inget annat!) gäller inte, och ska inte tillmätas någon relevans, kommenterar han och lägger till.
– Det som inte sagts av officiell person i sin officiella roll ska inte heller tillmätas någon vikt. Nu antar jag att det bara kommit i fel ordning och att detta offentliggörs även på www.sbf.se inom kort?
Någon risk för konkurrens för befintliga klasser i VOC Mekonomen Rally ser inte Roger RM.
-Tror att de allra flesta av klassens förare fortsatt kommer att välja SverigeSerien, SSRC med flera cuper och serier framför RM. Klassens förare har gjort väldigt klart att tävlande på lika villkor är en extremt viktig faktor för tävlande i VOC Mekonomen Rally.
– I RM kommer det att handla om sammanslagen klass, homologerade bilar mot standardrallybilar och dessutom i förlängningen matematik för att också jämföra med trimmade klasser och tom fyrhjulsdrivna bilar när mästare ska utses i dam-, junior- och seniorklass.
Som alternativ menar Roger finns flera andra välorganiserade serier och cuper som dessutom erbjuder prispotter och dignande prisbord.
– En stilla undran, har RM tillräcklig status för att konkurrera med detta, avslutar Roger.
*
Fick ett mejl från Jörgen Andersson i Kristianstad Karting Klubb som utstrålade stolthet över Jimmy Erikssons kliv i racingvärlden. Jörgen skriver ”Hej Tommy. Kul att ”våra pågar” kan där ute i vida världen. Du skriver om två från Kristianstad KK idag varav Jimmy fortfarande har licens för oss 🙂 Joel och Jimmy kör på licens för oss som tack för vad dom fått från klubben. Snygg gest från familjen Eriksson och det är inte utan att man blir stolt när ”våra pågar” gör bra ifrån sig! En påg från oss som är lite blyg är chefsingenjören Jonny Mislijevic som fixade guldet och en dubbel till teamet (Tony Kart)nere i Sarno i helgen. Det var i VM för klassen KZ som Marco Ardigo och Flavio Camponeschi blev etta och tvåa före fjorårets mästare Rick Dreesen som blev trea. Medan teampersonalen var framme och sprutade champagne tog Jonny det litta lugnt……
Rick Dreesen förresten, han hade hjälp av två smålänningar (Jönköping) i form av Rickard Käll och Silvio Franchini. Enda svensken i finalen var Douglas Lundström som var bra med hela helgen. Startade 7:a i förfinalen där det gick åt skogen. Start långt bak men Douglas gav järnet och klättrade ända till 12:e plats. Douglas är bra med i matchen och första gången som professionell förare så var det bra, riktigt bra. Douglas fick det här jobbet mycket tack var sin vinst på hemmaplan i EM-tävlingen på Åsum Ring.”.