Breen kör Rally Estonia, Formaux väljer Fiesta för ”Orangea Staden”, bara friska till Slottssprinten, ”gutar” dominerar Sommarsprinten, program till ”Snapphane” snart till försäljning och dyngkul på Mölleröd!
När WRC startar om med Rally Estonia i nästa månad så blir det troligen med Craig Breen i Hyundais tredje bil. Andra gången som irländaren kör rallyt då han provade på det även ifjol men då utanför WRC. Andrea Adamo har även tidigare uttryckt stor förtjusning över Breen och sedan Andreas Mikkelsen nu är ”Pirelli test-driver” dröjer det nog inte länge innan han blir permanent på Adamos lönelista. För 2021 är det nog ganska troligt att Sebastien Loeb får en ännu blygsammare roll i Alzenau-teamet och att Breen kan komma att dela bil med trotjänaren Dani Sordo.
Som uppvärmning tänker Adamo låta Breen köra de båda ERC-tävlingarna Rally Roma di Capitale och Rally Liepaja men då med en R5-i20. I ERC är som bekant inte WRC-bilar tillåtna plus att Breen här dubblar då han även tjänstgör som däcktestare för hårdsatsande indiska MRF. Ett jobb han delar med finske talangen Emil Lindholm. I detta sammanhang kan även nämnas att Toyotas framtidshopp Takamoto Katsuta får chansen att köra en TGR Yaris WRC i finska mästerskapstävlingen Kokkola 400 Juhlaralli den 1 augusti.
*
Till ERC-premiären i Rom kommer M-Sport Ford med två bilar, en WRC Fiesta till italienraren ”Pedro” i en liknande kostym som Teemu Sunninen och Esapekka Lappis VM-bilar. Däremot skiljer sig Adrien Fourmaux R5-Fiesta betydligt mot WRC-kollegornas. Fransmannen har valt en kulör som mer hör hemma i Kristianstad där den ”Orangea Staden” hyllas i alla möjliga sammanhang.
*
Helgens stora och för den delen enda ”större tävling” är Katrineholms ”Slottsprinten Rally Light”. En tävling som körs under KMK:s stränga Corona-restriktioner, en stor del av A4-sidan i slutinstruktionen utgör olika förmaningar för att tävlingen ska kunna genomföras. Bland annat får ingen deltagare eller mekaniker känna sig ”minsta sjuk” utan då råds man att stanna hemma istället för att åka till Ericsbergsslott. För att hålla koll på att obehöriga inte tar sig in vid HQ får man ett ”Entréband” vid incheckning till området. Alla som upptäckts utan ett sådant band kommer att avvisas. Något gott som kan komma ur detta virus är utvecklingen av mer digitalisering av själva tidtagningen. Till exempel används inga fysiska tidkort på papper utan enbart elektroniska.
*
I hård konkurrens med ”Slottssprinten Rally Light” körs det även sprinttävling på Gotland kommande helg, ”Sommarspecialen”. Inte riktigt lika stort intresse av ganska naturliga skäl då det är krångligare att ta sig hit än till Katrineholm. Ändå har man paserat maxgränsen på 40 deltagare men bara med fyra bilar vilket troligen innebär att alla får plats. Gotlands MF bjuder på två sträckor som körs två gånger vilket ger totalt en mil SS. Varken här eller vid start och mål tillåts publik plus att varje ekipage bara får komma med en mekaniker. Hörsammas inte denna uppmaning så skriver GMF ”TÄVLINGEN KÖRS PUBLIKFRI – RESPEKTERAS INTE DETTA STÄLLER VI IN TÄVLINGEN!”.
Även om man inte är lika många som kring Ericsbergsslott så är det ändå hyggligt namnkunnigt folk som är anmälda. I 4WD-kommer Lars Stugemo/Kalle Lexe med en av finska Printsports nya Skoda R5. I klassen får man motstånd av B-föraren Bo Gustavsson med Håkan Marions i en VW Polo R5. I 2WD-klassen syns Sebastian Johansson/Eric Randlert som vanligt med R2 Peugeot. Däremot blir det ”RWD” för Christoffer Jacobsson/André Jacobsson som i helgen testar BMW 318i. Med klara segerambitioner tar sig Skillingaryds Volvo-åkare David ”Plombo” Lindström sig över havet och för att förstärka ambitionen väljer han inhemsk kartläsare, Jesper Lantz. omöjligt att inte nämna två av klassens Opel-favoriter, både med Appendix K-bilar, Arne Bäckström/Micke Stål och familjen Helin, Stefan och Lucas. Tävlingen domineras helt av ”hemmaförare” som utgör 35 av de 44 anmälda ekipagen.
*
Lite oväntat trögt med anmälningarna till Tomelilla MK:s comeback som ”rallyarrangör” med ”Svampasprinten” nästa söndag.
Med sex dagar kvar av anmälningstiden finns nu 38 namn i listan och där favoritskapet så här långt delas av Hässleholmarna, Rolf Grybb/Tobias Grybb, Citroén R5 och Ingvar Andersson /Ella Kullenberg, Subaru. Tuff utmanare blir klubbkompisen med SM-ambition Johan Green som återigen har SMK Hörbys Julia Thulin i sin Grupp H-Toyota.
*
Medan vad jag vet åtminstone, all motorsport för tillfället utövas ”inför tomma läktare” går Hässleholms MK åt motsatt håll inför SM-deltävlingen EC Snapphanerally den 15 augusti. I går annonserades i Kristianstadsbladet hur man går tillväga för att köpa program och publikkarta vilka släpps till allmänheten måndagen den 10 augusti. Inte mindre än på tio olika ställen i nordostskåne kan utsvultna rallyfans komma över denna nödvändiga information inför en fartfylld lördag i rallyskogen. Skulle inte detta räcka, så går det även att köpa över Resultatservice.com
*
Idag blev det faktiskt lite ”brum-brum” för mig när Sweden Offroad Tour stannade till hos Hässleholms MK och deras regnblöta lerspår på Möllerödsfältet. Att gänget hade kul trots att flera fastnade i dyngan gick inte att ta fel på.
Flyingekillen Magnus Nilsson gav inte upp utan borrade ner sin Jeep flera gånger leran för att sedan få vinschas upp och hela tiden med ett stort leende.
– Ta inga bilder när jag sitter fast, det är ju för f-n skämmigt, hojtade han till mig från hytten.
Inte så lätt replikerade jag.
– Omöjligt, du sitter ju fast hela tiden…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se