Breen i ”Hall of Fame”, Evans skadad, Oliver släpper nyhet snart, ”Die Carlbergs” mottagare av ”Bilsport Award”, Hallberg fortsätter med 2WD och lucia plus prisregn hos SMK Hörby.
Igår hade Irlands Bilsportförbund sin stora prisgala ”Champions of Irish Motorsport Awards” och att man då även hyllade Craig Breen är absolut inget konstigt. En hyllning som postumt innebar att han valdes in i Motorsport Ireland Hall of Fame.
*
Elfyn Evans missar helgens stora FIA prisutdelning i Baku där han skulle fått ta emot silvermedaljen i WRC.
– Tråkigt nog föll jag av cykeln för någon dag sedan och skadade revbenen. Läkarna har därför avrått mig från att flyga, förklarar Evans.
– Jag hoppas alla får en trevlig kväll, speciellt mitt team TGR och mina teamkompisar som har lite priser att ta emot…
*
Tror inte de går en enda dag utan att någon ställer frågan.
– Vad ska Oliver göra till nästa år?
Så klart lite smickrande att folk tillskriver mig så stort kontaktnät att jag vet precis allt som rör sig i rallyvärlden, men riktigt så väl är det inte. Idag kom dock Oliver med ett litet ”announcement”.
– 2024 närmar sig snabbt och jag kan knappt vänta med att väldigt snart dela mina planer med er!
Riktigt vad dessa är, vet nog bara familjen Solberg men att det blir körningen med Rally1-bil tror jag knappast. Enda möjligheten är i så fall M-Sports Puma då både Toyota och Hyundai byggt färdigt för 2024. M-Sport skulle rent teoretiskt inte vara omöjligt med tanke på Petters goda kontakter i Cumbria, men så är det där med Monster Energy vs. Red Bull…
Mest troligt är det nog ändå WRC2 som är målet för nästa år. Toyota är väldigt hemlighetsfulla med vem som har fått första tjing på Toyota Yaris GR Rally2 och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om en bil är vikt för Oliver. Att han är kvalificerad att köra bilen är utom all diskussion och jag inbillar mig att Jari-Matti Latvala gärna ser att förare med lyskraft kör med nya Yarisen. Oavsett om man är Oliver-fan eller inte så är det svårt att säga emot på att han är den förare som de flesta känner till utanför de redan etablerade. Snabb, social och bjuder på sig själv är egenskaper som alla tillverkare vill se i sina bilar och allt stämmer på Oliver. Belackarna hävdar ofta att han är ostabil, vilket jag inte håller med om. I år har han brutit för avåkning en gång med Escorten i RAC, tre omstarter efter Rally2-regeln och en bränslepump som la av i Grekland, det är allt. I andra vågskålen blev det seger i Umeå, Finland, Chile, tvåa i Safari och trea i Mexiko, Kroatien. Ovanpå detta seger hemma i Värmland med Polon ger en resultatrad som jag menar inte talar för att stabiliteten skulle vara något problem precis. Andra spåret för mig är att stanna kvar med Skoda oavsett om det blir under Toksports tält eller moderskeppet, Skoda Motorsport. Om någon dag lär där komma besked.
*
I dag publicerade Bilsport Rally&Racing listan på mottagare av ”Bilsport Award 2023”. Calle och Torbjörn Carlberg var starkast i kategorin ”Årets Rallyjunior/Co-driver” med motiveringen, ”Med hårt arbete lyckades duon genomföra sin andra internationella säsong. Erfarenhet, kunskap och en stark vilja att aldrig ge upp gav totalseger i tyska Opel e-Rally Cup”. Nu återstår att se om läsarna även lägger sin röst på Nässjö-paret för att vinna ännu finare ”Årets Junior”.
– Jag är jättetacksam för detta pris och vi har tidigare under året fått mottaga ett liknande pris utdelat av Svenska Rallyförarklubben, berättar Calle.
-Förutom det ekonomiska stödet vi får är jag väldigt hedrad att få mottaga priser som dessa. Att en jury med erfarna bilsportare valt ut just mig till detta motiverar enormt. Ofta så hamnar man i motivationsdalar när man kämpar för att ro ihop en säsong, men detta lyfter mig något enormt!
Även om inte SMK Hörbys Tom Kristenssons namn nämns så var det kanske hans stöd inför finalen i WRC-tävlingen ”Central European Rally” som gav cupseger? Calle är noga med att tala om att han egentligen saknar de ekonomiska förutsättningarna och säger.
– Vi ser till att skapa dem och det är möjligt tack vare utmärkelser som denna och alla ni följare. TACK!
Övriga mottagare av Bilsport Award är :
Årets rallyförare/Co-driver : Mattias Adielsson/Bosse Holmstrand.
Årets Racingförare: Ola Nilsson
Årets Racingjunior: Linus Granfors
Årets Rallycrossförare: Johan Kristoffersson
Årets Rallycrossjunior: Nils Andersson
Årets Dragracingförare: Ida Zetterström
Årets Dragracingjunior: Theodor Brandt
Årets Kartingförare: Scott Kin Lindblom
Röstar på ”Årets Senior” respektive ”Årets Junior” görs på www.bilsport.se/award.
*
Patrik Hallberg har ännu inte nått de riktigt höga höjderna internationellt, men målsättningen för honom och John Stigh är att en dag nå dit. Nu tar GK Door-föraren sats mot ny SM-säsong och nu i den ännu tuffare 2WD- klassen då hans Ford Fiesta Rally4 inte längre har någon egen klass.
– Vi är riktigt laddade och ser verkligen fram emot att komma igång igen, kalendern ser suverän ut och det kommer bli kanonfina tävlingar, hoppas Patrik.
Medan värste SM-konkurrenten i år, Isac Reiersen tar klivet över till Skoda och Internationella 4WD väljer Patrik att ta ännu en säsong med Fiestan.
– Det stämmer, vi känner oss inte riktigt klara med 2WD och vi ska vara med och utmana om guldet i klassen.
Till nästa år slåss SM-klasserna ”Trimmat 2WD” och ”Internationella 2WD” ihop. Det finns då farhågor att de FIA-klassade bilarna som Patrik kör och som på pappret är underlägsna ”GruppH-bilarna”, ändå tack vare modern teknik blir svårslagna. Oavsett så konstaterar han.
– Det kommer att bli supertufft!
*
I går var det SMK Hörbys ”galakväll” eller som vi mer blygsamt uttrycker det, ”Lucia/Prisutdelning”. Snudd på hundra SMK:are fyllde lokalen och fick som vanligt njuta av det proffsiga luciatåget Bella Voce från Lund. Efter detta kom det som numera uppenbarligen benämns ”Lussebullar” men som jag envist hävdar heter ”Lussekatter”.
De flesta under 50 år skakade på huvudet över att ”gubben” inte riktigt hänger med, men skit samma, det heter ”Lussekatter”.
Efter detta vidtog utdelning av klubbens tyngsta utmärkelser och när man vinner SM i ”Stora Rally-SM” blir man nästan med automatik även ”Årets Förare”. Priset gick alltså till Karljohan Ingesson för segern i ”Standard” i par med Växjös Emma Fransson. Motsvarande pris för kartläsare, ”Årets Co-driver” tilldelades för andra gången (första var 2017) Ida Levin. Vid sidan av familjeliv och egen nyöppnad veterinärklinik lotsar hon med stor framgång även sin man Henrik till segrar både här hemma och internationellt.
”Årets Funktionär” gick till Anneli Nilsson som trots ny i klubben visat framfötterna både i våra egna tävlingar och även som hjälp hos andra klubbar. El-Epressens pris till ”Årets Rookie” tillföll Peter Blomquist för sitt SM-brons på asfalt. Då hör det till saken att Peter hade ett mycket motigt 2022 med snudd på skrot av Mitsubishin i premiären, dessutom är han rullstolsburen efter att ha drabbas av den tuffa sjukdomen Sepsis för några år sedan. En fajter minst sagt! Ordförande Lars Servin har ett eget pris ”Årets SMK:are” som gick till Joacim Kristiansson. Lars lyfte fram ”Jockes” engagemang i klubben med framgångsrikt tävlande både på grus och asfalt vilket paras med stor arbetsinsats vid klubbens tävlingar. Det som sedan början av 70-talet klassas som finaste utmärkelse är ”Årets Prestation”. I år gick den till Familjen Ingesson för deras enorma uppoffringar för att kunna ge Kalle bästa möjliga stöd i jakten på SM-guld.Även Motorbloggen har ett pris och detta tillföll unga rallyentusiasten Ebba Larsson. Trots att hon är ung har Ebba redan provat flera olika kartläsarstolar inklusive pappa Mikaels och detta oftast med framgång. Att Ebba med sin stora talang och ambition bara är i början på sin karriär, är alla ense om.
Ändå lite kul att klubben bevarat denna tradition som nu är snubblande nära 30 år gammal, trots att det till stor del är ”köttberget” som ansvarar…
*
Trevlig Helg