Bouffier kör både Monte och Korsika, Abbring till WRC2, två svenskar i ”SM-premiären” och Marklund dubblar Euro RX och Porsche.
Igår blev det officiellt från M-Sport att Bryan Bouffier kör tredje bilen i WRC-premiären, ingen nyhet då detta varit mer eller mindre känt i över en vecka. Däremot var det nytt att Bouffier även kör för M-Sport Ford World Rally Team i den franska deltävlingen i VM-serien Tour de Corse.
– Helt perfekt att få Bryan ombord för Monte och Korsika som är två av WRC:s mest utmanande tävlingar, menar Malcolm Wilson, teamchef.
– Väderförhållandena och däcksval är det som kan avgöra men med Bryans erfarenhet lägger vi till ännu en parameter i vår strävan att försvara våra VM-titlar.Nye Ford-medlemmen är så klart glad över möjligheten att få köra sina två favoritrallyn, något han inte ens vågade drömma om i höstas. Inte ens att få köra test fanns på Bouffiers karta berättar han.
– Att få köra ’ the French’ rounds of the season” är alltid en upplevelse och nu ännu mer med min nya bil!
Den flerfaldige franske rallymästaren har vunnit Monte en gång tidigare, 2011 när det var premiär i IRL (föregångaren till ERC). 2014 var det så ytterst nära igen men till slut blev Sebastien Ogier i VW Polon för svår och det blev en andra plats. Kanske dags för revansch…
*
Tickar in lite nya namn till Rally Sweden och idag dök holländaren Kevin Abbrings upp i listan. Senast och även första gången Abbring kört i Värmland var 2015 efter att Dani Sordo cyklat omkull och brutit benet Då fick han överta spanjorens Hyundai i20 WRC men ärligt talat sattes inga djupare avtryck på de värmländska sträckorna.
Den här gången blir det inte Hyundai utan R5-Fiesta i WRC2 och vid sin sida har han belgaren Peter Tsjoen.
Därmed får Abbring möta Jari Huttunen i WRC2 och detta i den Hyundai i20 R5 som han testat i åtskilliga mil. Detta innan holländaren tröttnade på att bara testa och hoppade istället över till att köra belgiska mästerskapet med en Peugeot R5.
Nu är det Huttunen som ska dra nytta av allt som Abbring varit med om att utveckla som ny medlem i Hyundais ambitiösa utvecklingsprogram ”Hyundai Motorsport Driver development Program (HMDP). En plats som Huttunen som vann Opel Adam Cup 2016 ”snodde” framför näsan på bland annat Emil Bergkvist. Så här någon dag före den stora motormässan i Birmingham visas Huttunens ”The New Generation i20 R5” upp med delvis ny styling. Rally Sweden blir den 23-årige finnens första utmaning i Hyundai-kostym 2018 även om han gjorde debut i Rally Wales GB i höstas.
I listan kom också första tjejen och glädjande nog en svenska, Heidi Ryrlén med Marcus Bengtsson vid notblocket. Heidi kör R2-Fiesta.
*
Två svenskar blir det i premiären för Finska mästerskapet (SM) långt uppe i Rovaniemi och inte helt oväntat är Jacob Jansson/Stefan Gustavsson en av dessa. Inte oväntat då SM-vinnaren 2017 redan förklarat att han hoppas över Rally-SM i år och satsar på Finland istället med sin Mitsubishi EVO X.
Lars Stugemo med Olofströmsboende kartläsaren Kalle Lexe är minst sagt förtjust i rally på andra sidan Bottenviken och missar inte chansen att få köra vinterrally hemma hos Tomten. Hit tar han den nya och så fräckt designade R5-Skodan och om det ska bli svensk seger är det tunga skalper som ska tas. Tommi Mäkinens japanska framtidsnamn i R5-Fiesta, Takamoto Katsuta och Hiroki Arai är två sådana. Tufft motsånd bjuder hemmaföraren Teemu Asunmaa men även Gulf-sponsrade Peugeot-föraren Juha Salo lär vara med i toppstriden.
I Finland är inte WRC-bilar tillåtna i ”SM” och därför får Yazzed Al Rajhi köra utom tävlan med WRC-Fiestan.
*
Med den EM-vinnande Supercar Polon såld så laddar Anton Marklund om för 2018 och kommer även då att försöka kombinera Euro RX med Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Inget är definitivt spikat, men det är väl ganska klart att det blir EM för min del även 2018. Det var några år sedan någon lyckades försvara en EM-titel i Supercar. Senast var Timur Timerzyanov som vann både 2012 och 201, berättar Anton.
– Att upprepa den bedriften blir en given målsättning för min del.
Nu nöjer sig inte Anton med detta utan vill även prova några tävlingar i World RX, bland annat Hell är intressant.
– VM-deltävlingen i Norge ingår inte i EM-kalendern så där kanske det kan bli en start. Helst skulle jag vilja åka alla VM-race i Europa som inte ingår i EM, men om det är realistiskt kan väl diskuteras.
I fjol körde Anton tre av sju deltävlingar med Porschen och nådde som bäst en sjätteplats i finalen på Ring Knutstorp.
– Kalenderkollisioner gjorde att jag inte kunde köra alla deltävlingar i Porsche Carrera Cup varken 2016 eller 2017. I år ser det bättre ut. Det är inga krockar alls och tvingas vi inte till några tester på grund av till exempel tekniska problem är min förhoppning att jag ska kunna köra alla deltävlingar i Carrera Cup i år, säger Anton.
.