Bortplockat tidstillägg innebar andra plats för Carlberg istället för ERC-seger, Mellanskåningarna följdes åt i Spanien, Mille stal showen från ”stjärnorna”, Gryazin överlägsen vinnare, 16-åring plockades bort från ERC-listan, Andervnag trea i Holland, Hallberg/Stigh åker till Italien för asfaltträning, Skåab-Rickard till M-Sport, sevärt på You Tube och 86 ekipage till BRC-premiären på Söderslätt.

Efter över två timmar och tio minuters körning var 3,4 sekunder allt som avgjorde helgens ERC-toppstrid och tråkigt nog fick Calle Carlberg/Jørgen Eriksen dessa på fel sida så att säga.

ERC Juniors-segern i ”Rally Sierra Morena” gick istället till ”rookien” Sergi Pérez som hade ”turen” att få sitt tilldömda tidstillägg på 30 sekunder för sen ankomst bortplockat. Säkerligen helt rätt enligt regelboken, men när det gäller en spansk förare i Spanien så är det inte utan att man anar lite ugglor i mossen. 

Foto: Henrik Åkeson

Nu vann Calle åtta av de 13 sträckorna men det hjälpe alltså inte, utan han hade svårt att känns sig nöjd med andra platsen. 

Den dagen ni ser Calle Carlberg le efter att ha blivit tvåa, bör man ringa läkare, konstaterade den småländska Opel-föraren besviket.

Med lite distans tror jag ändå att Calle känner sig nöjd med insatsen som är en perfekt startplatta inför resterande junior-tävlingar. Närmast väntar ”Rally Hungary” om ganska exakt en månad.

*

Foto: Frida Andersson

De båda mellanskånska teamen med Victor Hansen/Ditte Kammersgaard, SMK Hörby och Simon Andersson/Jörgen Jönsson, Eslövs MK hade i princip sällskap resultatmässigt hela rallyt igenom.

Foto: privat

Till slut blev det Victor och Ditte som precis hann in på Topp10 medan Simon och Jörgen slutade elva. Lite surt så klart för ”Simpan” och ”Jugge” då ett tidstillägg på 50 sekunder gjorde att placeringarna byttes.

Foto: Frida Andersson

Det som var glädjande för bägge två, var att tidskurvan  sakta men säkert pekade allt högre ju längre tävlingen fortskred. 

Foto: Henrik Åkeson

*

I ”Toppklassen” ERC1 menar jag att Mille Johansson/Johan Grönvall stal showen från de mer etablerade kontinentala fortåkarna.

Foto: Flat Out

Till slut blev det en sjunde plats i ERC-klassen och åtta totalt för Mille som tvingades slå av på tempot på sista sträckan då tre av Skoda-fälgarna var knäckta. Ändå visade fjolårets ERC Junior-vinnare vilka kvaliteter han besitter när han kör med italienska teamet MS Munaretto. Ett glädjeämne var sträcktiden på SS8 där han var näst snabbast, bara franska proffset Yoann Bonato med flera ERC-vinster med sig i sin Citroën C3 Rally2 var fyra sekunder snabbare. 

Foto: Flat Out

En grym helg där vi lärt oss massor i vår första tävling i högsta klassen i EM. Vår fjärde tävling i en Rally2-bil, så vi är nya i det här, men vi börjar hitta rätt, förklarade Mille.

De spräckta fälgarna på slutet innebar ett avslut som skulle kunnat bli dramatiskt menar Mille.  

Vi satte riktigt bra tider i morse, men med tre trasiga fälgar på slutet fick vi fokusera på att ta oss i mål. Det var mycket lärdomar, och vi är väldigt nöjda med helgen. 

Foto: Mille Motorsport

Förare på Michelin-däck dominerade totalt medan Mille blev bäst på Hankook och Andrea Mabellini med Pirelli som fyra. Mille och Johan står över Ungern som tidsmässigt är alldeles för tajt mot WRC-tävlingen i Portugal den 15-18 maj. 

*

Segern gick till WRC2-satsande Skoda-föraren Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov. En seger som var hur säker som helst och marginalen till tvåan Yoann Bonato var betryggande 46 sekunder. Ännu längre avstånd till trean och bäste spanjor Jose Suárez, hela 1.24,8.

Mads Østberg med Torstein Eriksens ERC-comeback blev inte helt problemfri. Först dummade sig staget till gaspedalen så han tvingades ”bränna bromsar” på sträcka tio. 

Det var fullt av lera inuti, förmodligen från igår på min sko, förklarade Mads men det skulle bli värre.

I starten på power stage började transmissionen krångla och det blev motorstopp. På detta tappades runt 40 sekunder och två placeringar vilket innebar åttonde plats med Mille före sig.

Det är som det är, konstaterade rutinerade Mads med en axelryckning efteråt.

*

Inte bara det att Sergi Peréz tidstillägg försvann så det blev seger istället för en andra plat,s det fanns andra saker som inte riktigt hör hemma i en tävling på den här nivån. Värst var att turken Can Alakoc tilläts starta då han som 16-åring saknade det i ERC obligatoriska körkortet. Teamet bakom Alakoc slog ifrån sig och hävdade att man trodde att detta inte var ett krav då man tävlade i den nationella delen av rallyt. Kanske i god tro då man tidigare kört Kuopio Rally, Arctic Rally Finland och senast Savonlinna Rally i mars. Det som är extra märkligt är att 16-åringen hunnit köra flera sträckor med sin Renault Clio Rally5, innan någon kikade närmare på hans anmälan där rutan för körkortsnummer måste ha gapat blank…

*

I Holland var det återigen besök från Sverige med Stig Andervang som med Sven Hakkesteeg körde ”Zuiderzee Rally”. Snabba asfaltsträckor erbjöds Hyundai-duon som slutade trea efter vinnaren, tysken Rostek och hemmaförare Pex som tvåa.

Foto: privat

*

Samma underlag väntar när GK Doors Patrik Hallberg/John Stig åker till ”Rally Region Piemonte” med en Peugeot 208 Rally4. Starten är ett led i att få erfarenhet av asfalt och inleds med test där en italiensk coach ska avslöja underlagets alla hemligheter.

*

Igår tog Rickard Nilsson boende i Venestad utanför Kristianstad steget från Team Skåab och om ägare Stefan Kristensson ursäktar, till något större M-Sport och Dovenby Hall. Med massor av erfarenhet av Ford-skruvade på allt från WRC Focus, WRC Fiesta, Rally2/R5 Fiesta ner till Fiesta R2 känns det som att Rickard är klippt och skuren för tjänstgöring hos Malcolm Wilson och Richard Millener. Redan till helgen kränger han på sig meckaroverallen för att jobba i Brittiska mästerskapet och Kielder Carlisle Stages”. Motorbloggen önskar lycka till på nya jobbet och om allt funkar så kanske nästa hållplats blir Opel Motorsport

*

Ett tips klicka in på You Tube och ta del av när segraren i ”Simrishamnsmixen” Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo låter Rally2 Fiestan känna på ”riktigt rally” på lördagens sträcka fyra…

*

I helgen väntar rally både i Älmhult och Jordberga på lördagen och Hörby på söndag. På Söderslätt är ”Rally Anderslöv” först ut i Bilsport Rallycup och med ett helt utan naturligt förklaring, betydligt mindre startfält än 2024 då man fick stryka en hel klass för att få plats.. 

Till årets tävling har vi 86 anmälda, berättar tävlingssekreterare Anders Anderholm och lägger till.

Dessa bjuds på en bana som totalt är 133 km lång och innehåller två sträckor som körs tre gånger med en total sträcklängd på 21,4 km.

Foto: Tommy Svensson

Första start från OP Maskiner i Jordberga är klockan 10.00 innan sträckorna Hästhagen (SS1/3/5) och Björneborg (SS2/4/6) och strax efter 15 beräknas det bli målgång, dock utan fjolårsvinnare Victor Hansen.

Vi har inga publikplatser med parkering utan ni får parkera på lämpliga platser. Vänligen parkera med hänsyn till andra så att vägarna är framkomliga för alla. Följ funktionärers anvisningar och gå inte i växande gröda, uppmanar Anderholm. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *