Blött och lerigt ERC i Grekland, Kajto leder, ”Blommehandlaren” vann Falsterbosprinten, Victor näst snabbaste VOC:are och Andervang kämpar på med Asconan!
Regnet stökar till det igen och första sträckan på ERC SEAJETS Acropolis Rally har fått kortas ner till 24 kilometer mot ursprungliga 44 tack vare allt vatten på vägen.
Lite märkligt upplägg på den här tävlingen med bara två sträckor i dag, den första startade nu på seneftermiddagen. Sedan är det tre timmars service i Loutraki innan man ger sig på samma sträcka igen, nu som mörkersträcka och efter detta är etapp 1 färdigkörd. Imorgon söndag körs sedan sju sträckor och med målgång runt 17.30.
Först i spåret på de nu riktigt regntunga sträckorna blir ungraren David Botka i en Mitsubishi. Snabbast på shake down var Kajetan Kajetanowicz som valde att gå ut som bil nummer 12 och direkt bakom sig får han Alexey Lukyanuk som var näst snabbast när man ”skakade ner”. Craig Breen var inte alls nöjd med sin insats, ändå fick ha tredje tid med Peugeoten och valde startposition precis framför ”Kajto”.
Hemmaföraren Lambros Athanassoulas imponerade efter att med bara någon kilometer i den helt nya Skoda Fabia R5 köra in som fyra. Lika lyckosam var inte hans landsman Labros Kirkos som modifierade sin ERC2-Mitsubishi så kraftig att han inte kunde genomföra shake down.
När väl tävlingen kom igång var det rena parodin på rally enligt de först startande. En hemmaförare konstaterade.
– Crazy, crazy and more crazy!
Snabbast i leran var ”Kajto”, tolv sekunder före Craig Breen och 17 före första i spåret David Botka. Som fyra körde Lukyanuk in, 19 sekunder efter. ”Out” är Robert Consani efter avåkning i ”all mud” och det var samma Kirkos som än en gång ställde till det. När trefaldige grekiske mästaren gick ut som bil nummer två åkte av han nästan direkt efter start. Tre bilar efter kom så stackars Consani och då hade inte publiken lyckats få undan Mitsubishin. För att undvika att köra in i både den strandade greken och ”lyfthjälpen” valde fransmannen att styra ner i ett lerfyllt dike där han blev kvar utan möjlighet att komma upp igen. Gjorde sedan en heroisk insats när han varnade medtävlarna för den extremt hala kurvan men hade inte långt till tårarna när han skulle kommentera vad som hänt.
– Jag är totalt besviken, det var här jag skulle plocka viktiga, helst maximalt med poäng för att hänga på toppstriden, konstaterade ERC-fyran.
Trots ” bästa tiden var inte polske Fiestaföraren ”Kajto” nöjd.
– Handlar mest om att överleva. Vissa partier på sträckan är ganska okej medan andra ” unbelievable”!
– I bland kör du inte mer än i 3 km/t och ändå går bilen lite som den själv vill…
Lite eftertänksam konstaterade han också.
– Det här ska vi göra ännu en gång, dessutom i mörker!
*
”Blommehandlaren” från Sjöbo, Jörgen Andersson med Nils Ekberg i högerstolen visade direkt att 4Wd var deras grej. I den nyinköpta Mitsubishin (hur tänkte ni med lacken, ljusgrön???) vann man Falsterbosprinten före betydligt mer rutinerade när det kommer till drivning i alla fyra hörnen, Magnus Hägg med Subarun. Nu skilde bara 1,5 sekund efter de två sträckorna, men ändock en mycket imponerande insats av Andersson/Ekberg. Någon skulle kanske vilja säga att har man en gång kört Opel så har man en så stabil grund att stå på att allt är möjligt. Någon, dock inte jag…
Trea totalt slutade min klubbkompis Pontus Berglund med Julia Thulin som ”side kick” och detta var i mina ögon en liten skräll. Detta då tvåan, starkt favorittippade Johan Green fick däng med hela 2,4 sekunder. Mycket starkt gjort av Pontus och Julia (bilden).
I B2WD försökte Kristianstads Martin Olsson att ”lätta” 240:an under tävlingen i jakten på seger. Tricket lyckades inte utan det blev en andra plats bakom Jonathan Johannessons Golf.
Grupp E dominerades i vanlig ordning av Vinslövsbröderna Jesper och Hampus Larsson och deras Toyota Corollor. Den här gången tog Jesper med mamma Christel i högerstolen gruvlig hämnd på lillebror. Seger i B-klassen men än viktigare, han var över fyra sekunder före Hampus.
Vet inte riktig vad jag ska säga om precis 16 år fyllda Victor Hansen, SMK Hörby? I sin fjärde tävling, tredje med VOC-940:an slutade Victor med pappa Jens som kartis, tvåa totalt bland VOC:arna. Bara vinnaren i C-klassen Jimmy Möllerström, Hässleholm var snabbare lite mer än sex sekunder sedan kom Victor. Bäste A-förare Thomas Karlsson, Södra Sunnerbo var två sekunder långsammare och B-vinnaren Lars Jonsson, Hässleholm förnedrades med 18 sekunders marginal. Vad månde bliva?
Måste även nämna Ryds Danny Holgersson som fick låna pappa Peters Escort och gjorde premiär som förare med Emelie Svensson till höger. Klasseger och detta tio sekunder före både äldre och mer rutinerade Jan Kastenman, Kristianstad. Pappa Peter hade sin egen teori om varför det gått så bra i den ”gröna” Escorten.
– Nu har jag räknat ut varför du inte gillar gröna rallybilar. Dom är helt enkelt för snabba!!!
No comments…
*
Näst helg är det dags DM5, alltså deltävling fem och näst sista i Danska Mästerskapet, ”Bygholm Rally” och med Horsens Automobil & Motor Klub som arrangör. 81 anmälda (känns som at SM och DM lockar ungefär lika många startande…) och bland dessa förare från så klart Danmark men även Tyskland och Norge. Konstigt nog är det sällsynt med svenskar i de danska rallytävlingarna, konstigt då många påstår sig vara så sugna på att åka asfalt?
*
Precis i detta nu rullade Fabian Kreim i mål som vinnare av sista deltävlingen i Tyska Rallymästerskapet ADAC Rallye Baden-Württemberg i en Skoda Fabia R5. Men tysk mästare blev han inte den titeln tog istället Porscheåkande äkta paret Ruben och Petra Zeltner medan Hermann Gassner, Mitsubishi vann ADAC Rallye Masters.
*
Carlos Sainz jr råkade ut för en otäck olycka på första fria träningen inför F1-racet i Sotji. Hans Toro Rosso fick ”heavenly contact” med skyddsbarriären. Träningen avbröts direkt medan funktionärer och sjukvårdspersonal jobbade med att få ut Carlos ur vraket.Han var vid medvetande och talbar, gjorde dessutom tummen upp när han fördes bort för vidare transport till sjukhus.
*
Göran ”Spex” Lönnmark lämnar en lägesrapport från Stig Andervangs äventyr i Holland. ”Nu 4 mil ss kvar och Stig ligger 3a med en bil som knappt går i 160. Bara BDA-Escorter runt honom men kopplingen börjar ge sig växellådan och med tydligen. Stig vann en sträcka i mörkret men den strök dom, typiskt. Men han står och kör som vanligt så han hoppas ta lite till i mörkret. Spex”.