Block vann Global RallyX-premiären, Emil har landat på Azorerna för ERC och minne över Lennart Nilsson!

BloggBeelePatrik Sandell fick ingen lyckad inledning i sin nya svart/grå Supercar Fiesta när Red Bull Global RallyX hade premiär i Fort Lauderdale. Istället för jämtländskt överst på pallen blev det amerikanskt i form av ” Ken Block, #43 Hoonigan Racing Division Ford Fiesta ST”. På andra plats körde Scott Speed in med nya ”Super Beetle” (bilden) och som trea med det F1-klingande namnet Nelson Piquet Jr, precis som Block med en Fiesta.
Svenskt på fjärde plats där Sebastian Eriksson körde in med Olsbergs MSE Fiestan. Amerikanske ”Top Gear” profilen Tanner Foust körde den andra ”Super Beetle” till femte plats. Sverre Isachsen som kör för det amerikanska ”fabriksteamet” Subaru Rally Team USA slutade nia. Först som 11:a hittar vi Patrik Sandell.

*
BloggEmilKommande helg är det dags för nästa del i årets ERC, SATA Rallye Açores som avgörs på den vackra ögruppen Azorerna en bra bit ut i Atlanten. Närmare bestämt på ön São Miguel och dit har Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg nu anlänt med parets Opel Adam R2. PÅ ERC:s hemsida skriver man nu om svenskparet som leder Junior-delen i ”Rally-EM”. Det faktum att Emil aldrig tävlat på Azorerna hindrar inte från att vara favorit till en tredje rak EM-seger.
Jag har tittat på så många ”in car-filmer” från sträckorna som jag kunnat och kan knappt bärga mig innan det är dags att själv köra de spännande grussträckorna, berättar Emil.
Vår Opel Adam har visat sig vara en fantastisk rallybil på alla underlag och efter test i Österrike och seger i South Swedish Rally känns det mycket bra!
Men tillägger Emil.
Nivån på de tävlande i ERC är otroligt hög så målet är att göra ett ”clean race” med så få misstag som möjligt…
Tävlingen på Azorerna innehållet 17 sträckor med en totallängd på 226.67 km, med 24,06 km dag 1, 101,22 dag 2 och 101.39 km dag 3, fördelat på 89% grus och 11% asfalt.

*
I går redogjorde jag för lite om koefficientberäkningen i SSRC och idag kom där kontraorder från Mats Bergman,Hej igen. Ny info. Cupledningen Anders M anser det vara force majeure att en sträcka var kortad i Ljungby så koeff fyra gäller än för Midsommardansen”.

*
Blev en hel del reaktioner efter mitt påpekande om problemet med att låta Fredrik Åhlin köra som vilken tävlande som helst i Rally Karlstad och sedan bara lyfta bort honom ur resultatlistan. Jag har förstått att de tävlande och publiken på plats inte hade några som helst problem, redan i PM 2 informerades det om att Leo Vegas Fiestan körde utom tävlan. Har även förstått att det var ett pressat tidsschema som gjorde att Fredrik fick köra mitt i fältet för att inte orsaka ett än mera pressat schema. Som jag skrev igår, har inga problem varken ur hans eller arrangörens synvinkel med att han körde utom tävlan. Köper till och med att den snabbe värmlänningen körde i ”rätt klass”. Däremot menar jag att det klart måste framgå, till exempel genom att inte ha startnummer som de tävlande att detta är en bil som är utom tävlan. Han kunde som förslag ha haft ”AAA” på sin bil, men det allra största ”felet” var så klart att Fiesta-tiderna rapporterades ut live. Om inte så skett hade säkerligen ingen utanför Värmland ens reagerat.

*
Men saken har fått mig att fundera lite (det händer faktiskt att jag tänker efter) och kanske är det ingen dum idé att i varje tävling ha en klass ”utom tävlan” ungefär som nu Midnattssolsrallyt har i år. Som arrangör händer det ofta att man får förfrågan om förare som vill köra som förbil för att som man säger ”testa bilen”. Den typen av förbil har som jag ser det inget som helst berättigande i tävlingen. En föråkare är en del av tävlingens funktionärsgäng och finns inte där för att ”testa bilen”. Då hade det kanske varit en bra grej om man haft den här klassen där alla ”testare” kunde få plats. Reducerad tävlingsavgift, inget regelrätt startnummer och utan tidtagning förutom för ”internt bruk”, tror faktiskt det hade varit en bra grej. Vad tror ni?

*
I helgen körde Tomelillas Alfred Nilsson in som sexa i Spanien när  CIK-FIA Karting Academy Trophy Zuera kördes.
– Jag hade bra fart på den officiella träningen med 2:a och 4:e tid i min grupp. Tyvärr blev det bara 16:e tid i tidskvalet, fästet blev bättre och bättre och det ställde till det för oss men vi hittade rätt till slut med inställningarna, säger Alfred Nilsson.

Tyvärr blev jag avkörd av bakomvarande förare i ett av kval heatet och hade tekniska problem i för finalen. Till finalen hade pappa och Nick de Buijn från PDB Holland gjort några justeringar på karten och då gick den mycket bättre.
Nu laddar Alfred för SM och sen bär det iväg till Genk i Belgien den 12 juli för deltävling två i CIK-FIA Karting Academy Trophy.

*
För en tid sedan avled Södra BF:s hedersordförande Lennart Nilsson och i dag skulle han ha fyllt 85 år. Detta föranledde dagens ordförande Claes-G Elofsson att skriva några minnesord över Lennart.BloggLennart

”Idag den 1 juni skulle Södra Bilsportförbundets hedersordförande Lennart Nilsson fyllt 85 år. Lennart lämnade oss för en tid sedan och han lämnade samtidigt ett stort tomrum efter sig, för motorsporten i allmänhet men för sin familj o vänner i synnerhet. Lennart var mer eller mindre involverad i motorsporten ända till sin bortgång.

Lennart började sin motorsportgärning i Hyllinge Motorsällskap i början på 1960-talet. Tidigt blev Lennart engagerad i både styrelsearbete och tävlingsverksamheten i form av tävlingsledare. Fokus var racingen där han också satte sin prägel. Stort engagemang lades på utvecklingen av racingbanan Ring Knutstorp från grunden, från en bana med oljegrusunderlag till asfalt några år in på 60-talet.
Lennart gjorde sig känd som en handlingarnas man med en härlig kombination av entusiasm, hög kompetens och positivitet av stora mått. Genom tid skaffade han sig ett stort kontaktnät och därför föll det sig naturligt att han 1980 valdes till ordförande för Södra Bilsportförbundet, ett uppdrag som han innehade han under hela 25 år. Jag har haft den stora förmånen att arbeta tillsammans med Lennart under många år i Södra Bilsportförbundets styrelse. Hans karismatiska framtoning och värme innebar att alla lyssnade på honom, han var helt enkelt en god mentor och vän. Vänner hade han många, både i och utanför motorsporten. Inom bilsportkretsar tilltalade han alltid dessa med ”motorvänner”.Lennart saknas i stora kretsar, vi minns med glädje hans ibland luriga o kluriga synpunkter och hans härligt varma skratt.
Claes G Elofsson Ordförande Södra Bilsportförbundet”.

*

BloggRekordMycket Opel-SpottingPower Meet i Hässleholm. Stefan Hansson var en av de som ”spottade” den här snygga Opel Rekord 6:an.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *