Blir det ”lumpen” eller drifting för Kalle?, fem Yaris GR Rally2 till WRC-premiären, är det smart att spara på fläkten i en Rally1-bil och rapport från Roger Albert Clark Rally!
Kalle Rovanperäs drastiska beslut att gå över till ”deltid” i WRC har helt naturligt fortsatt att engagera ”world wide”. I mitt nyhetsflöde vimlar det av kommentarer/analyser från både de som ”vet” och de som enbart spekulerar över anledningen.
Ett vanligt spår är att Kalle väljer att fokusera på att få gjort den i Finland obligatoriska militärtjänstgöringen för att sedan starta om med full säsong 2025. Andra är säkra på att Kalle redan är mätt efter två VM-titlar och vad mer finns att uppnå menas det. En del är däremot tvärsäkra på att 23-åringen vill prova andra bilsporter och där då ”Drifting” lyfts fram. Han har redan visat ”bakhjulen” för konkurrenterna och spås även här en lysande framtid. Om det kan vara en liten fingervisning, så efter målgången av Rally Japan överlämnade Takamoto Katsuta en modell av Toyotas GR Corolla-driftingbil till ”my best friend Kalle”.
Det finns även de som är mer i fas med mitt tänk, att detta är det resultat som skördas när man börjar tävla allt för tidigt. Filmerna med Kalle som 8-åring sittande på en kudde i en Toyota Starlet har nog ingen rallyintresserad missat. Därefter gick det snabbt över till juniorklasserna i Estland och redan som 11-åring körde han rallysprintar där. Första året med framgångar var 2015 när han och Risto Pietiläinen körde med en Citroën C2 R2 Max för att året därpå, 16 år gammal gå över till 4WD med Skoda Super 2000/R5. Året avslutadea med en andra plats i Ford Fiesta WRC i ”Memorial Bettega” i Italien. 2017 var det proppen ur och duon körde över 20 rallyn kors och tvärs i Europa med både Ford, Skoda och Peugeot R5. På den vägen har det sedan varit och nu kanske Kalle känner att han nått vägs ände som vill hellre göra något annat än att köra rally.
Foto: Tommy Svensson
Här kan jag väl lägga till min åsikt, det är åt h-e fel att man redan i början av grundskolan ska sättas bakom ratten i en rallybil. I Sverige är det 16-år som gäller och dessutom enbart med standardbilar vilket jag ändå menar är bra. Vet att inte alla delar denna åsikt, men att som 15-åring sitta i bilar som är byggda för att köras i VM tycker jag är alldeles för tidigt. Vill man vara lite elak så kan vi se vad Kalles tidiga ingång i rally har fått för konsekvenser…
*
Mycket spännande kring WRC-premiären 2024 ”Rallye Monte Carlo” och frågan är om inte debuten för Toyota GR Yaris Rally2 stjäl en del av uppmärksamheten från ”the big boys”. Just nu pågår de sista testerna inför slutliga FIA-godkännandet och Jari-Matti Latvala har förklarat att han hoppas kunna producera 40-50 ”Skoda-killers”/år i fabriken i Jyväskylä. Fem av dessa är då ämnade för ”Monte” om allt går som planerat men detta är bara början säger Latvala till wrc.com.
– Vi har en lång lista över folk som är intresserade av att köpa bilar, men än så längre har vi inte kunnat bekräfta några orders.
Latvala förklarar sedan hur viktiga de två första rallyna är (Monte och Sverige) så att TGR kan visa att man har byggt en bil för ”the top-level drivers”. De första bilarna kommer helt naturligt att först gå till förare/team som kör WRC2 och ERC och först efter detta är det i nationella mästerskap som man kan få möjlighet att se GR Yaris Rally2. Några planer på ett officiellt Toyota-team i WRC2 finns inte utan man överlåter detta till privatteam. Några namngivna sådana eller förare som Latvala tänker sig finns ännu inte.
*
Lite mer WRC och i Japan fick flera förare problem med imma i sina bilar, Ott Tänak, Sebastien Ogier och Thierry Neuville var bland de som drabbades värst av obefintlig sikt i regnet. I dag tar Ogier bladet från munnen och säger det som säkert alla som kör bil delar.
– Våra bilar är extremt dyra, men kanske det vore idé att spara in på något annat än ett fungerande värme och fläktpaket?
Såg en uppgift på att alla Rally1-bilar har samma system och som totalt ska väga cirka sju kilo. För en utomstående hade det nog varit smartare att lägga till ett par kilo och i gengärd fått bort imman så fort det regnar…
*
Helgens stora begivenhet trots inget mästerskap överhuvudtaget, är brittiska ”Roger Albert Clark Rally” förkortat till historiskt välkända ”RAC”. En rejäl bit för de drygt 170 startande med sina 56 mil specialsträcka och då 33 olika över fem dagar. Många klassiska sträckor från åren när det kördes WRC i öriket som i Wales och ”Myherin, Sweet Lamb och Hafren” där faktiskt även jag stått som publik. Dessa i alla ära men allt snack kretsar kring måndagens 63 kilometer långa avslutning ”SS33 The Big One”.
Att Oliver Solberg fått ”låna” pappa Petters Ford Escort RS 1800 MKII för att skjutsa Elliot Edmondson har varit känt länge. Bilen har dessutom strajpats som en hyllning till förolyckade #43 Ken Block som i går skulle ha fyllt 46 år. Oliver med #3 går ut direkt efter Kris Meeke med irländaren Noel jnr. O´Sullivan som notläsare i en likadan Escort som värmlänningen. Andra intressanta namn är ERC-vinnaren 2019 Chris Ingram med Hannah McKillop ”till vänster” i deras nybyggda Triumph TR7 V8.
I en av Toyota Team Europes Toyota Celica Twincam Turbo som en gång körts av Juha Kankkunen sitter välkände belgaren Grégoire de Mevius. Ett svenskt inslag är den Opel Kadett 2,0E som välkända Opel-duon Bengt Nilsson/Lennart Bergren körde till en total nionde placering i VM-tävlingen ”International Swedish Rally” 1980. I samma stridsmålning som då kör nu Stuart McLaren/Mark Ammonds klenoden.
En enda Volvo i detta Ford Escort-täta rally och då en vit Volvo PV med Martin Lindén/Rickard Forsell som gör sin andra start i ”RAC”.
Lika säkert som amen i kyrkan så finns såklart svenske ”rally-globetrottern” Jens Johansson på plats när det i morgon är dags för start. Att Jens gillar rally ”på riktigt” är så klart drivkraften bakom besöket i regnsäkra Wales med omnejd. Dock inget billigt nöje berättar Jens.
– Det här rallypaketet kostade för mig totalt 227 euro inklusive banköverföringasvgifter. Då fick jag bilparkering på samtliga sträckor inklusive två personer. Dessutom två mössor och dekaler.
Nu blev det extra dyrt för Jens som är ensam i bilen.
– Får försöka sälja en mössa och ett rallypass för att få ihop budgeten…
När han strosade runt på serviceparken i Carmarthen sprang han på både intressanta bilar men även lika intressanta människor.
–Bland annat två legender, Nicky Grist och Howard Davies till höger som förr tiden åkte med Elfyn Evans pappa, Gwyndaf. Nu Davies en you tube-kanal ”Yn y Garij” där han besöker rallyteam i Wales, berättar en lite starstruck Jens.
Han hittade också Oliver Solbergs service men där det mesta ändå verkade kretsa kring pappa Petter.
– Han höll hov, helt klart…
I kväll är det officiell start för rallyt medan SS1 körs först i morgon, 16,8 kilometer långa ”Crychan1”. Målgång på måndag i Carlisle klockan 16.35. En sak som slår mig när jag kollar på Jens bilder, väldigt glest med 24-meters servicetrailer och jättelika tält. Går det verkligen att köra rally utan detta?
Hej. Vi som arrangör av deltävling ett av rally SM har haft samma problem som ni på media att få rätt info.från SBF .Information om tävlingen finns på Ericsson Motorsports sida och Smk Hälsinges hemsida. Idag är det ett reportage i Hudiksvalls tidning av tävlingen. Dagens info. minusgrader,
isiga vägar, 30cm-50cm snö i tävlingsområdet.
Mvh Kjell Mattsson Smk Hälsinge.
Vill man vara lite elak så kan vi se vad Kalles tidiga ingång i rally har fått för konsekvenser…skriver du. Det har ju fått den konsekvensen att han vunnit VM två år i rad. Om du tänker på svenskarna och det system du förespråkar hur fungerar det tycker du. Är ju ingen av dom som kör i Wrc ens. Den enda som klarar sig någorlunda är Oliver och han har ungefär samma bakgrund som Calle, så vilken väg är bäst att gå, svaret är ju ganska givet.
Så klart har du en poäng men det jag beklagar mest att man redan som 23-åring känner sig mätt på sporten. Sedan är jag helt säker på att Kalle inte hade varit sämre om han väntat något år med sin internationella debut och då hade vi kanske haft nöjet att se honom ännu mer…