Blir det en kombi för PG i Rally-VM?
Allra först var Erik ”Carlsson på taket” och sedan måste Roger Eriksson från Kolsva varit tvåa. Nu ser det ut som om Årjängsstolthet PG Andersson blir trea. Vad är det nu jag svammlar om? Jo, att köra kombibil rallyskogen!
I början av sextiotalet hade Saab 96:an bara treväxlar att peta med på rattstången. För lite för rallysvängen och till Monte-Carlorallyt 1961 (tror jag det var) fick därför ”Carlsson på taket” åka Saab 95, kombin alltså som hade fyra växlar.
Roger Eriksson var först med Subaru och körde i mitten av åttiotalet i Standard B-klassen med Subarus minsta modell. För att klassa in här behövdes lite extra tyngd och då var det enklast att ta kombin. Ett lyckat recept för Roger var med i SM-toppen flera år med sin udda bil.
Näste man kan bli PG Andersson som i dagarna varit hos Prodrive och snackat med bossen Dave Richards. När det f.d så framgångsrika Subaruteamet 2008 lades i malpåse på order från Japan, har teamet inte haft något i VM att göra. Visst, man har kört lite Grupp N-bilar men inte i WRC-klassen. Gamle co-drivern Richards verkar dock längta tillbaka till rallyvärlden igen och har satt igång ”projekt Mini”.
En bil som först valdes bort, för liten för att passa in i det nya VM-reglementet. Men när Mini avslöjade att man skulle börja bygga en fyrdörrars version, Countryman klassiskt kombinamn hos engelsmännen, så var det sista pusselbiten på plats. Nästa bil i Rally-VM blir alltså en Mini med fyra dörrar plus kombistuk och vid ratten kan alltså PG sitta om det vill sig väl. Vill sig väl och väl, allra helst skulle jag se honom hos Ford förstås. Men om detta nu skulle spricka så borde Mini vara ett bra alternativ.
En invändning kan vara, Prodrive lyckades ju aldrig få riktigt ordning på Subarun, vad talar då för att man ska lyckas med Mini? Mycket skulle jag vilja säga. Vad gäller Mini är det Richards själv som driver projektet och har valt bil utifrån faktumet, bygg en vinnarbil. Med Subarun fick han istället en färdig bilmodell i knäet, varsågod vi vill ha en vinnare!
Mer som talar för Mini är att Prodrive är oerhört proffsiga, sex VM-titlar med Subaru snackar man ju inte bort. Med sina femhundra anställda på tre kontinenter, är de de inte heller några vedbodtrimmare precis…
Nu är det bara att hoppas att PG hamnar rätt framöver. För det dröjer ett tag innan Mini är ”ready to race”. Nästa år är planen massor av tester somska påbörjas i den här månaden plus några inhopp i VM:s andra halva. Först 2012 är det planerat för full VM-säsong.
Blir det med PG bakom ratten? Hoppas kan vi!
Hej Tommy. P G Andersson körde ju en Suzuki Ignis i junior VM och en Suzuki SX 4 i WRC klassen, så han har ju viss vana vid ”kombi”. Hälsningar Rocky
Hej Rocky.
Bra att du satte citattecken för kombi. I mina ögon verkade Ignisen mer vara resultat av en väl blött after work på Suzukis designavdelning än genomtänkt. För så mycket kan man väl ändå konstatera att Ignisen inte är någon milstolpe vad gäller bildesign…
Samma biltyp är ju även Golf, Opel Astra, Renault Clio för att nämna några, men som ren kombi är det nog bara Carlsson och Eriksson som varit synliga i rallyskogen. Till detta ska även läggas smålänningen från Jönköpingstrakten som för några år sedan körde Volvo 945 i Grupp E-klassen och dessutom mer eller mindre vann klassen varje gång. Vi ska kanske även nämna Rickard Rydell som körde Volvo 850 kombi i BTCC i början av nittiotalet.
Hälsningar
Tommy
Trevligt att du kan din ”Saab-historia” Tommy. Helt rätt att Erik Carlsson körde en 95:a i Monte-Carlo Rallyt 1961. Han hade starnummer 53 och blev 4:a, trots att arrangörerna ändrade reglerna till Saabs nackdel så att en Panhard kunde vinna.
Hälsn
Bertil
Hej.
A men du, klart jag kan min Saab-historia. Bara synd att det just är historia…
MVH
Tommy
Hej!
Lite märkligt att skriver ”En invändning kan vara, Prodrive lyckades ju aldrig få riktigt ordning på Subarun” för att sedan några rader längre ner konstatera ”Mer som talar för Mini är att Prodrive är oerhört proffsiga, sex VM-titlar med Subaru snackar man ju inte bort”. Hur menar du då?
Tobias
Hej.
Precis vad jag skriver lite senare. Prodrive fick en färdig bilmodell i knäet och order att göra en vinnarbil av denna. Uppenbarligen var där någonting som gjorde att nya Imprezan inte fungerade i WRC trots att man ansträngde sig. Med ”gamla” modellen däremot lyckades man knipa sex VM-titlar och just detta kan man aldrig snacka bort eller hur?
Lite klarare eller?
MVH
Tommy