Blekinge bjöd på rally av världsklass, två skånska SM-medaljer, guldjubel från Team NYBE, Tom K. styrketränade, Mattis vann SSM och Superrally Weekend 2020!
Att börja dagens Motorbloggen är svårare än på länge och varför det undrar du kanske. Då är svaret, hur betygsätter man en sådan tävling som Sparbanken i Karlshamn Rally Blekinge?” Stort A” som det hette när jag gick i skolan känns för futtigt, ”5” likaså. Inte bättre är det med den bästa SM-tävling jag besökt i ”modern tid” vilket för mig sträcker sig från Värmland Runt 1971. Till slut bestämmer jag mig för ”Världsklass” som betyg för det som Åke Månsson, David Pettersson och allt vad deras kompisar i Asarums MS/Olofströms MK heter (bra stöd fick dom från SM-rutinerade CG Wilke och Martin Holm, Hässleholms MK). Så klart är ”världsklass” ett starkt ord men det är ärligt menat och när jag frågade både Åke och David vad dom tyckte om sitt nedlagda jobb svarade båda.
– Det blev väldigt bra men där finns alltid saker som kunde blivit bättre.
På detta krävde jag ett svar, vad kunde blivit bättre? Det kom aldrig något, för ingen av de två kunde pekat ut något som inte var bra. Inte jag eller min kartläsare i förbil 906 Bertil Gunnarsson kunde peka ut någon miss. Jo till slut kom vi på vad som inte var helt perfekt, vädret under fredagen med ösregn. Något som dock slutade framåt tävlingsstart men då var det ändå rejält regnblöta vägar som mötte SM-åkarna. Trots detta höll de ändå förvåansvärt bra vilket vi kan intyga då vi åkte båda rundorna. Måste så klart även då nämna sträckorna som jag inte hörde ett enda negativt ord om och om jag hört något sådant skulle den gnällige fått svar på tal. För de allra flesta ”uppsvenskarna” var Blekinge ett helt nytt rallymål men alla var överens om att ”detta är rally”. Snackade lite med kartis som sett det mesta, värmlänningen Joakim Gevert i högerstolen på framtill i lördags regerande mästaren, Martin Berglund.
– Fy f-n vad detta är häftigt, svänger precis hela tiden så det gäller att ha koll på noterna, konstaterade Gevert.
– Så här ska rally vara, utmanande, tufft och dj-ligt roligt!
Kan därför konstatera att Gevert fick nästan ett helt perfekt avslut på sin högerstolkarriär då han efter helgen meddelat att han läst sin sista not. Om inte ett dumt placerat hårt föremål (gissar på en sten?) som plockade av ett hjul från Skodan, då hade det varit ännu bättre menar värmlänningen.
– Nu blir det rallypension efter många år i högerstolen så ja vill passa på att tacka alla konkurrenter för många häftiga fighter genom åren och även alla vänner man har fått genom denna härliga sport!
Nu ska jag inte fortsätta att räkna upp allt som arrangören gjort så bra. Då blir bloggen alltför lång men måste berätta om den perfekta serviceplatsen, granne med hamnen. Något som förde tankarna till Rally Monte Carlo som har ett liknade upplägg, service och rallybilar på ena sidan och lyxbåtar guppande på den andra. Nu var där visserligen inte så många i Karlshamn men en fanns och det räckte i mina ögon för att jämföra med Monacos huvudstad. Här jobbade Mikael Jönsson för att få till det på bästa sätt och i torsdags runt halv tre var allting klappat och klart på kajen. En halvtimme senare ringde Mikaels mobil och någon ansvarig på kommunen upplyste att han var tvungen att flytta de största trailersarna.
– Där dom står nu är det lite underminerat så risken finns att allt åker ner i vattnet…
Mikael och hans kompisar bet ihop, vände hela serviceplatsen och så var säkerheten med ens hundra procent.
– Ringde till Åke efter kommunsamtalet och berättade, bara så du vet sticker jag till Mallorca på lördag, berättade Mikael med ett stort skratt.
Tror inte eller rättare sagt, vet att inte många förstår vilket jättejobb som är förenat med att arrangera en rallytävling. För att inte tala om när där dessutom står ”SM” framför, då maxas allt och det är endast de mest hängivna som lyckas genomföra detta. Avslutar då med att konstatera att de allra mest hängivna rally killarna/tjejerna finns i min värld att hitta i Blekinge. Tack för att jag och Bertil fick vara en mycket liten del i denna succé!
*
I och med att vi satt i vår bubbla, en metallicgrå Golf hela helgen tänker jag inte skriva om sekundstrider hit eller dit eller annat som dramatiskt hände rally skogen. Istället ska jag försöka förmedla lite bakom kulisserna men märk väl, detta blir utan någon ordning alls utan mer som det poppar upp i skallen. Ändå får jag börja med Fredrik Åhlin och Joakim Sjöberg som direkt på SS1 berömda ”Skrapsjövägen” strax utanför Olofström kopplade en ”halvnelson” på konkurenterna. Den vita Skodan flög fram både här och på efterföljande ”Slätten” så för att göra en lång historia kort, sedan var det klart. Vet inte om mamma Susanne ger goda råd inför avslutningen på fredagen eller bara säger till Fredrik att ha måste äta upp maten för att bli stor och stark. Oavsett så var det Åhlin som var outstanding.
– Inte ens en punktering hindrade oss från att var sträcksnabbyst, berättade Åhlin belåtet.
Vi hoppar fram till runt klockan 15 i lördags när det var dags för ”Pommacsprut” vid målrampen. Under tiden Fredrik och Åhlin försökte få upp korkarna smaskade tvåan Johan Kristoffersson/Stig-Rune Skjaermoen och trean i en helt ny Skoda Fabia Evo R5 Mattias Ekström/Stefan Bergman på Dajmstrutar.
– Godare än Pommac, menade Mattias som var nöjd med sin rallycomeback men konstaterade samtidigt.
– Men f-n vad det svängde på så det var inte helt enkelt i skogen…
Under fredagen justerade han även till högerytterbackspegel på Skodan varför jag frågade om han var orolig för att #3 Kristoffersson skulle köra ikapp. Fick inget svar på detta mer än Mattias vanliga spjuversmajl…
Ställde även en fråga till vinnaren Åhlin om vad som händer härnäst?
– Skodan ska tillbaka till England sedan vet jag inte ett smack mer.
Han tittade lite på mig och förklarade.
– Som det är nu kan detta vara min sista tävling. Skulle gärna fortsätta men då ska det var med en satsning på min nivå. SM är inga problem men själv har jag inte den budget som krävs så något måste hända på den fronten, menade Åhlin.
– Jag har kört rally i så många år, så skulle det sluta här så får det väl bli så. Men självklart vill jag fortsätta men att varva ner med en billigare bil är inte aktuellt. Har full respekt för dom som kör i sådan klasser men det funkar inte för mig!
*
Det blev SM-guld för Joachim Grahn och Rickard Nilsson efter nästan 30 år av blod, svett och tårar. Men tyvärr blev ändå inte avslutningen så festlig som tänkt, då paret fick bryta tidigt på lördagen. Men SM-guldet, var då redan säkrat till ”Jockes” stora lättnad.
– Så dj-la skönt, att det äntligen blev ett guld, jublade han och Rickard när Åhusskärrduon gick till nattvila efter fredagsetappen som tvåa i klassen.
– Som vi har kämpat för detta och nu är känslan att vi är Svenska Mästare, väldigt svårt att ta in!
Redan före start var Jocke förkyld och febrig vilket satte ner tävlingshumöret. När så även Rickard började få känning av sin kroniska sjukdom beslöt paret att avbryta efter två sträckor.
– Ingenting fungerade i bilen eftersom vi inte var hundraprocentiga någon av oss, berättar Jocke.
– Kändes därför helt rätt att bryta och istället bara njuta av guldkänslan.
Den känslan kom redan vid starten på fredagen i centrala Karlshamn då serviceteamet fixat guldkonfetti som sköts ut över den vita WRC-Fiestan.
– Utan dom hade det aldrig blivit någon guldmedalj, så enkelt är det, berömde Jocke.
När Jocke nu klev av blev det Trollhättans Kristoffer Karlsson/David Arhusiander som tog hand om segern i ”4WD Övriga” före SM-tvåan Mattias Nyström/Ida Lidebjer Granberg. Stort jubel blev det när SMK Hörbys Peter Blomquist med danska kartläsaren Ditte Kaamersgaard rullade upp på målrampen som trea. Speaker Kjell Fransson fick göra segerintervjun med Peter sittande kvar i bilen då hans rullstol inte nådde fram till segercermonin. Trea i sin första SM-tävling efter att ha fått ett ben amputerat gjorde kämpen från Höör tjock i halsen.
– Vad ska jag säga, målet var enbart att att inte köra av vägen och nu bli jag trea i SM, det är ju inte riktigt klokt.
Onekligen en prestation då Peter ännu inte fått alla sina handikapphjälpmedel i Mitsubishin att fungera helt optimalt.
– Men det blir bättre och bättre plus att Ditte är fantastiskt duktig och ett stort stöd, så det här kommer att bli bra!
En annan prestation gjorde klubbkompisen Sofia Sörensson/Ola Sandberg som gick in som fyra efter Peter. Även hon var nöjd och då allra mest för att bilen var hel efter de tuffa sträckorna.
– Nu blir far glad, han gillar inte när jag kör sönder något..
*
Det blev ytterligare en skånsk SM-medalj i helgen och detta i juniorklassen. I den Otrimmade delen tog ”The two Victors” från SMK Hörby, Victor Hansen med kartläsare Victor Johansson trots allt lite otippat hand om bronset. Hade Victor inte rasat sin motor i Hässleholm och därför fått avstå SM-tävlingen i Kolsva kunde det faktiskt blivit silver för 19-åringen.
– Skilde bara 13.5 poäng dit så möjligheten hade funnits, men nu är vi superlyckliga över bronset, menade firma Victor och Victor vid målgången.
Men showen stal J-WRC-åkaren 2020 Pontus Lönnström/Stefan Gustavsson. Inledde starkt och ökade sedan för att gå i mål över minuten före William Binbach/Robin Hallman. Sämre ressällskap än ett SM-guld kan man ju tänka sig för Pontus att ta med på nästa steg i karriären.
Eskilstunas Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson slutade fyra i helgen, men det fanns det som var viktigare, de nytryckta tröjorna med ”SM-guld” satt nu som en välförtjänt smäck.
*
I klassen Trimmat 2WD gjorde Hässleholms Johan Green/Kevin Athley ett nytt försök men med samma klena resultat som i de tidigare.
– Körde punktering redan på andra sträckan , sedan brast en drivaxel tidigt på lördagen och efter detta var motivationen slut, suckade Johan som ändå tog sig i mål på en blygsam 15:e placering.
Tufft värre var det framför Johan där till slut ändå hårdsatsande Team NYBE (hur dj-la många blå tröjor har det tryckts upp hos bygghandlare Bengtsson egentligen, skogen vimlade av dom) Robin Sandberg och Mathias Bengtsson. Lite småstrul men ändå kändes det som att Robin hade läget under kontroll eller?
– Kontroll, efter sträcka sju gick Jonas (Åkesson) förbi så det var allt annat än under kontroll, avslöjade Robin.
– Men då tittade jag och Matthias lite snett på varandra och menade, nu dj-lar ska det åkas och det gjorde vi!
När så Jonas Åkesson/Martin Holmdal, även dom i Team NYBE fick bryta på sista sträckan med motorfel var guldet till Ryd klart.
– Inte en dag för tidigt har väntat på detta alldeles för länge, nu ska det firas, skrek Robin rätt ut innan målrampen.
Före start snackade jag lite med då SM-ledande Kristian Johansson när han och Fredrik Livh kom tillbaka från reken.
– Nå hur var det, hittade ni några svängar, undrade jag.
Kristian bara log och svarade.
– Några hittade vi annars är det 20 år sedan jag senast körde här så det är inte mycket man minns. Jo en sak minns jag, att det blev totalskrot av en 240 den gången…
Gick inte så mycket bättre den här gången, på sträcka fyra hamnade den gula Clion i skogen och då var chansen på SM-guldet borta. Surt för Kristian som verkligen kämpat för detta.
*
Årets Svenska Mästare i rally är: Patrik Flodin, Ilsbo MK (Trimmat 4WD R5), Joachim Grahn, Simrishamns MK (4WD övriga), Robin Sandberg, Ryds MK (Trimmat 2WD R3), Robert Andersson, Eskilstuna MK, (Otrimmat 2WD R2), Pontus Lönnström, Nora MK (JSM Otrimmat 2WD, R3) samt Simon Karlsson, Gullabo RC,(JSM Trimmat 2WD R3).
*
SMK Hörbys Robin Svensson/Daniel Borgqvist förvaltade sin 30-års present väl och kom i mål som stark sjua i SM-premiären med R2-Peggan. Nu hade han dessutom bra stöd av klubbkamraten Tom Kristensson som försökte få upp rallypulsen inför nästa veckas J-WRC final i Wales Rally GB. Välkänt är att Tom numera är lite av hälsa/träningsfreak men nog är det enklare med en skivstång än en skitig Peugeot när det ska styrketränas?
*
Att jag har ett gott öga till sympatiska Ford-duon Mattis Olsson/Marcus Sundh från Gullabo är inget jag sticker under stol med. Till en början attackerade den gula R5-Fiestan SM-gänget men efter ett tag mattades tempot. På slutet gav dessutom responssystemet upp och då blev segern i Sydsvenska Mästerskapet helgens glädjeämne för Mattis och teamet. Övriga SSM-vinnare om jag räknar rätt är Victor Hansen SMK Hörby (R2), Robin Sandberg Ryds Mk (Trimmat FWD) och Thomas Grönberg Oskarshamns RRC (Trimmat RWD).
*
När det är SM-final på Sveriges roligaste och bästa rallyvägar (kunde lika gärna dragit till med världens bästa) så var självklart teamet från Bilsport Rally&Racing på plats. Bara en knapp timmes bilfärd från redaktionen i Karlskrona för Mikael Johansson och Joachim Cruus till hetluften och en hektisk helg verkade inåt blir lite för mycket. Kanske inte konstigt att man efter väl förrättat värv sjönk ner och slappade i en soffa inför den ansträngande hemfärden…
*
Som vanligt trackades jag för mina tipskunskaper men ändå häften rätt tycker jag är OK. Fredrik Åhlin och Robin Sandberg skötte sig exemplariskt vilket man inte kan säga om Albin Nordh (avslaget hjul) och då Jocke Grahn som inte mådde bra.
*
Som ni redan märkt så blev bloggen både lång och dessutom helt inriktad på Rally Blekinge och hade egentligen tänkt stoppa här men känner att jag måste berätta om SM-promotorn MAS nyhet inför 2020, ”Super-Rally-Weekend”. När det stod klart att nästa års ”SM-Vecka” i Halmstad med vidhängande Rallysprint skulle köras samtidigt med Skillingaryds MK:s SM-tävling uppstod frågan hur löser man detta. Nu har MAS gjort detta och den 26-27 juni är det Skilling 500 och så på söndagen kan så intresserade dra vidare till Halmstad för sprinten
– Vi har jobbat hårt för detta, nu får vi ett win-win-win-win-förhållande för tävlande, publik, funktionärsstab samt RF:s och SVT:s samarbete kring SM-veckan. I och med upplägget kan vi få ett superstartfält, säger Lars Mattsson.
Han berättar att det har varit många turer kring upplägget, och att beskedet var välkommet. Det ställer också krav på arrangerande Skillingaryds MK
– Vi kommer att anpassa vårt tidsschema för tävlingen så att de tävlande ges tid till att serva och bygga om sina tävlingsbilar inför starten i Halmstad. Det är bara tolv mil mellan tävlingsorterna, förklarar Skillingaryds Sara Mejving.
Även C G Wilke, Hässleholms MK, som då arrangerar SM i rallysprint under SM-veckan, välkomnar beskedet om att tävlingen är förlagd till söndagen direkt efter SM-rallyt. Det löser logistiken och banbyggnationen menar CG.
– Rally kräver en stor funktionärsstab, plus mycket teknik och material att sprinten då körs i anslutning till Rally-SM i Skillingaryd underlättar för oss på alla sätt och vis.
*
Avslutar här med att tacka för bilderna från skogen som är tagna av Bengt Johansson medan Henrik Åkesson förevigat publikfavoriten från Ludvika, ”Knaggens son” Adam Backström. Bara C-förare men ändå med en attack som fick håret att resa sig på publiken när ”Kutryggen” den gulgröna Volvo PV:n med full attack försökte betvinga Blekinge. Tyvärr vann Blekinge, på allra sista sträckan fick Adam och kartläsare Robin Nyström parkera efter att bakaxeln rasat.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson