Blå/gult i WRC-parad, Brink 4:a i EM-premiären, en rallyikon har gått i mål och blir Grahns motor klar?
Citroén-racing var av förklarliga skäl jublande glada över Kris Meeke-segern i WRC-Rally Argentina. Idag la man ut flaggparaden utanför kontoret i Paris på Twitter och se, längst bort vajar faktiskt även en svensk flagga. Tack Jonas Andersson som sitter till höger i Mads Östbergs Citroén, tack för att du finns och visar världen att Sverige lever!
*
Två nordiska förare, tyvärr ingen svensk finns med i ”line up” inför Drive DMack Fiesta Trophy. Nu är inte listan helt komplett och består i dag av elva förare som ska köra fem deltävlingar med start i Portugal i mitten av maj. Priset till vinnaren är en plats i WRC2 i DMACK:s egen R5-Fiesta år 2016.
Norrmannen Marius Aasen och finländaren Max Vatanen blir ”våra” hopp i serien. Övriga är Edoardo Bresolin, 24, Italien, Ghislain De Mevius, 26, Belgien, Gus Greensmith, 18, Storbritannien, Kevin van Deijne, 25, Holland, Mats van den Brand, 24, Holland, Nicolas Amiouni, 26, Libanon, Nils Solans, 22, Spanien, Tom Cave, 23, Storbritannien och i sammanhanget exotiske Will Hudson, 29, USA.
*
Dröjde inte länge innan Bilsport Rallycup-generalen Roger Rooth hörde av sig med hänvisning till att jag skrev att BRC klumpade ihop Appendix -bilarna i en enda klass. Roger skrev,” Du missade tydligen att Bilsport Rallycup har års-premiär i Hammarslaget, det hade tyvärr undgått dig. Dessutom, ”där buntar man ihop alla klasser till en” ? Okeeeeeej, den får du utveckla. :o)
Klass 5: A-B-C-förare: Appendix K. Bilar upp till -1969. Klass 6: A-B-C-förare: Appendix K. 1970-1975. Klass 7: A-B-C-förare: Appendix K. 1976-1990, Ej 4WD. Jag är inte bra på matte, men jag får fan det till 3 hur jag än försöker blidka ditt sätt att räkna. Mvh Roger.”.
Ber om ursäkt för detta, gick helt enkelt vilse i pannkakan och blandade ihop BRC med Smålands BF:s DM. Här buntar man verkligen ihop till en klass, ”Appendix K till årsmodell 1990”.
*
Får väl försöka blidka Roger genom att också nämna Bilsport RallyCup som alltså premiärgasar i Hammarslaget på lördag med bortemot 80 bilar. Fem sträckor på totalt två mil väntar på bland annat Johan Axelsson, Magnus Görling, Peder Hadarson och Magnus Carlsson som lär vara med i toppstriden.
*
120 förare sökte till Rallycross-VM:s nya plantskola ”RX Talent Serie” och slutligen fick 12 plats. Chansen att visa upp sig i klassen RX Lites för vinnaren blir i Turkiska tävlingen på Istanbul Park. På Lydden Hill ska gänget köra en kvaltävling inför en jury bestående av WRC-kartisen Robert Reid, OlsbergsMSE Andreas Eriksson, 2013 BTCC-vinnaren Andrew Jordan, World RX bossen Martin Anayi och Motorsport News chefredaktör Matt James.
Flera välkända namn bland de tolv, en mest för han har en pappa med visst motorsportförflutet, F1-föraren James Hunts son, Freddie Hunt. Ambitiöse rallyåkaren Chris Ingram som kör en hel del i ERC och skotske mästaren Euan Thorburn är andra namn som klingar bekanta för mig.
*
En som redan har en rallycross karriär i ryggen är Tobias Brink från Eslöv som gjorde årspremiär i samband med VM/EM-premiären på Montalegre-banan i Portugal med sin RallyX Lite Fiesta. I semifinalen var Tobias näst snabbast men sedan i finalen slutade det med med en snöplig fjärdeplats.
– Himlen öppnade sig inför finalen och jag gjorde då ett par misstag i de svåra förhållandena och blev passerad, berättar Tobias.
– Att vara mästerskapstrea i ett EM är inte dåligt, men givetvis finns en besvikelse när man varit tvåa-trea största delen av tävlingen.
Teamet blickar nu fram mot RallyX Lites-premiären i Skövde den 10 maj.
*
Korvgrillning över glöden från Valborgsbålet gäller inte för Kristianstad Karting Noah Milell som istället åker till Tyskland för första deltävlingen i Tyska Mästerskapen i Wackersdorf. Inte nog med detta berättar Noah.
– Direkt därefter ska vi bila ner till södra Portugal för första EM deltävlingen, så nu blir de Karting i två veckor!
*
Rally-Sverige har sorg, åtminstone för oss som fick våra första injektioner på femtio och sextiotalet, ikonen Rally-Harry Bengtsson har avlidit 87 år gammal. Med seger i Midnattssolsrallyt 1956 i den svarta ”Folkan” och Nordisk Mästare blev han en av de riktigt stora förarna på femtiotalet. Karriären började med pappans gamla Chevrolet och 1950 köpte han första egna rallybilen en Folkvagn. Blev något år senare fabriksförare för Volkswagen i Sverige där han växlade mellan ”Bubblan” och den vassare Porschen. Tidningen Aftonbladet skrev om rally på femtiotalet och döpte Harry till Rally-Harry efter segern i Midnattssolsrallyt 1956. Därefter avlöste framgångarna varandra och rally varvades med racing på kontinenten. Karriären avslutades redan 1965 och med över 600 tävlingar i ryggen la Harry hjälmen på hyllan. Gjorde comeback i Svenska Rallyt 1972 i den nya men udda Volkswagen K70 och körde även samma tävling två år senare med helt nya Golfen.
I mitten av nittiotalet kliade det åter i gasfoten bilförsäljaren och det inköptes en Volvo Originalbil. Med PRO (Pensionärernas Riksförbund) som sponsor med motiveringen ” vi vill visa att äldre visst kan hantera en bil” gasade Rally-Harry på. Efter några år i VOC blev det återigen time out och först när Midnattssolsrallyt återuppväcktes var det dags för nya comeback. När rallyt startade i Kristianstad 2008 fanns han på plats i en av Värmlandsfamiljen Walfridsson lånad Porsche 911. På bilden snackar han med filmstjärnan och inte helt oävne rallyföraren Mikael Persbrandt innan start. Tyvärr gick det inget vidare för Rally-Harry efter ett alltför intimt samarbete med en småländsk stenmur…
Träffade honom första gången på Cypern 1991 där Harry tillbringade vintrarna. På diverse konstiga vägar hamnade jag och mitt sällskap på en ”svenskklubb” i Larnaca där Harry i egenskap av briljant dansör tillhörde stamgästerna. Den gamla sanningen ” är där två skabbiga ök i en hage, så nog f-n går de ihop” infriades och efter några minuter var Harry och jag kompisar. Några timmar och minst lika många öl/gin och tonic kändes det som vi känt varandra i evigheter.
Några år senare körde Harry SSR och fick problem med VOC:aren före start och behövde hjälp vilket jag bistod med. Så klart inte rent praktiskt utan jag kände lite folk som kunde hjälpa den gamle hjälten.
Minns inte riktigt när jag träffade Harry sista gången och det känns idag ganska meningslöst att leta i minnet. Oavsett när så får jag aldrig mer träffa den ständigt leende brunbräde gentlemannen från Stockholm. Som jag brukar skriva ”they don´t make those anymore”. Nu när du gått i mål Harry så vila i frid. Eller finns där kanske någon bit grusväg och en gammal Folka i himlen? Om så är fallet hittar man säkert Rally-Harry bakom ratten. Harry blev 87 år.
*
Känns naturligt att glida över till Midnattssolsrallyt som jag tror precis hankar sig över 150-strecket. Med i princip en dag kvar av anmälningstiden står räkneverket nu på 148 bilar. Fick ett mejl häromdagen i ämnet, ” Vill meddela att Bror Danielsson kör i klassen utan tider i Midnattssolsrallyt. Opels tid som vinnarbil är tyvärr ute även i klassiska sammanhang med, synd man tillåter Volvobilar som går som grupp H bilar gör nu. Dessa fanns ej på 70-80 talet då fick man bara köra med b 21 motorer.
mvh Tomas ”.
Tomas är inte ensam om sina synpunkter på bilmixen i rallyt, många tycker det är väldigt synd att de ”riktiga” klassikerna kommer i skymundan för de moderna varianterna som i många fall inte skulle göra bort sig i Grupp H-klassen istället för i ett rally för klassiska bilar. Har sagt det förut och säger det igen, man borde sätta ännu mer ljus på bilarna upp till 1965.Trots allt de som känns naturliga i Midnattssolsrallyt som kördes åren 1950-64, långt långt före Volvo 240 ens var uppfunnen.
I dag är bara en femtedel av startfältet vad man med lite god fantasi kan beskriva som ”tidstypisk”.Ett sätt att profilera historien och samtidigt uppmuntra alla förare med bilar från rätt tidsperiod till start kunde vara att låta dessa klasser alltid starta först. Inte som nu låta startpositionen avgöras hur snabbt man kan åka sträckorna. Lite trist att de äldsta bilarna kommer så långt bak i fältet menar kritiker, jag håller med!
*
Nu har Team Kia gjort klart med förare i bil nummer fyra och det blev 22-årige Rasmus Mårthen från Mora som får sköta den ratten.
– Det känns otroligt motiverande att komma tillbaka och göra det största jag gjort i min karriär, säger han.
2014 körde Rasmus i V8 Thunder Cars men tvingades avbryta säsongen efter en krasch på Rudskogen i Norge. Han skadade ryggen såpass illa att det inte gick att fortsätta att tävla.
– Två frakturer och ett diskbråck. Jag har gått med korsett sedan dess, berättar han.
I dagsläget är det oklart när Rasmus Mårthen kan vara tillbaka på banan men förhoppningsvis ska det inte dröja allt för länge.
*
På lördag är det dags för Lille Mat… förlåt Hässleholms GP på Garnisonen i Hässleholm. Bortsett från funderingar kring toppstrid och liknande är det i dag störst intresse knutit till om Jocke Grahn får den nyrenoverade motorn i WRC-Focusen att fungera? Vi håller alla tummar för att den gör så och att han därför kan utmana Wanneborg, Stoffe, Brian, Mats och de andra fortåkarna.
Utmanar gör även ”dödskallemärkta” hemmaklubben men Malmöboende Viktoria Lindh. Målet för de nyblivna föräldrarna, pappa Thord sköter skissblocket i Grupp E-Golfen är inte bara klasseger som senast i Sturupsprinten. Tror att Viktoria även vill bli bäste Grupp E:are totalt, säger bara lycka till!