Björk och Ekblom kör WTCC för Polestar, SSRC med tio tävlingar och Sverige fjärde bäst i världen på motorsport!
När Robert Dahlgren presenterades som Cyan Racing Polestars förare i nästa års STCC vid sidan av Prins Carl Philip så undrade många varför årets vinnare Thed Björk plus tvåan Fredrik Ekblom sidsteppades. Idag kom förklaringen, Björk och Ekblom taggar upp ett par snäpp och kör WTCC med nya bilen Volvo S60 WTCC.
Testerna är i full gång och där kör även Robert Dahlgren och för ett par dagar sedan kom alla tre tillbaka från första testerna i Spanien.
Tester som rapporteras ha gått bra och att nya WTCC-Volvon har alla möjligheter att bli konkurrenskraftig.
– Jag är helt övertygad om att bilen är tillräckligt snabb och att vårt team har allt som behövs för att kunna fightas i toppen av startfältet nästa säsong. Jag bara räknar dagarna och starten på nästa års säsong kan inte komma fort nog för mig, säger Thed Björk.
Hos Polestar i Göteborg byggs nu två helt nya Volvo S60 WTCC för att vara körklara i månadsskiftet januari/februari.
*
I går kväll samlades arrangörer tillsammans med ledningen i Sydsvenska Rallycupen hos dess ”starke man” Anders Martinsson i Älmhult. Detta i syfte att dra upp riktlinjerna för 2016 som kommer att köras med tio tävlingar.
Först ut är som vanligt Simrishamnsmixen den 9 april och så avslutas det hela med Rally Blekinge den 24 september. Så här ser kalendern ut
09 april Simrishamnsmixen. Simrishamns MK.
23 april Silverkongen. Kristianstads MK, Älmhults MK.
14 maj Midsommardansen. Ljungby MK
18 juni Dackefejden. Wäxjö MS.
02 juli Skilling 500. Skillingaryds MK
05 aug. Sommarsprinten. (Inbjudningstävling)
27 aug. Emiltrofén. Vimmerby MS
10 sept. TV Svängen. SMK Hörby.
24 sept. Rally Blekinge. Asarums MS, Olofströms MK.
Vet genom lite ”källor” att man lurar på många nyheter i årets cup som lockar med över 250000 i prispengar. Till exempel ska man införa en speciell prispott för R2-bilar, samt dela upp Grupp H i tre olika divisioner, inte olikt hur man har det i tex fotboll/handboll ishockey. De snabbaste i ”Div 1”, nästa grupp ”Div2” och så ner till ”trean”. Ett ”tänk” som ska stimulera även de som inte kör med värsta sortens grejor eller som jag mer menar, de som har huvudet mer än att sätta hjälmen på…
När allt är klart lovar SSRC att återkomma med mer information och då hopas jag att så sker på deras egen plus de olika distriktens hemsidor och inte enbart via Facebook. Finns en övertro hos vissa, speciellt yngre att allt måste avhandlas via ”ansiktsboken” vilket är fullständigt åt h-e. Inget fel att ha det där OCKSÅ men inte enbart, utan istället bör man länka därifrån till som i det här fallet SSRC:s hemsida. Finns faktiskt en hel del, ganska många om man ska vara ärlig, som inte är flitiga på FB. Förstår att detta låter helt otroligt för den som är frekvent besökare och inte missar att uppdatera, men det är inte alla!
*
Om SSRC:s nya grepp verkar spännande så måste jag säga att en pressinbjudan från Ford Sverige som nått mig via omvägar är superspännande (lite märkligt, men Motorbloggen verkar inte finnas med i sändlistan?). På fredag den 18 december ska Ford Sverige presentera ”vår nya motorsportsatsning för tävlingssäsongen 2016!” och låter inte detta positivt så säg? I inbjudan skriver man ” De senaste åren har vi dock inte deltagit på lokal nivå i någon större omfattning, men det tänker vi ändra på 2016 med vårt nya motorsportprogram – och vi vill gärna berätta för er om hur, vad och med vem vi skall göra detta!”.
Även om jag inte blev inbjuden till pressträffen hoppas jag åtminstone få ta del av det som presenteras, utgår från att jag inte är ensam om att vara nyfiken…
*
Inte helt säkert att det blir GP2 för F3-mästaren Felix Rosenquist då Stefan ”Lill-Lövis” Johansson försöker locka honom till USA och då främst Indy Light serien.
– Huvudplanen är GP2 för tillfället, men jag har även kikat på Amerika och då är Indy Light eller IndyCar mest realistiskt, kommenterar Felix.
– Vill allra helst fortsätta i Europa men ser jag på hur marknaden ser ut, så kanske…
*
Precis som Jean Todt, FIA-presidenten kunde läsa mina tankar så skickade han mig i dag senaste numret av FIA:s väldigt påkostade magasin, Auto. Två riktigt bra artiklar varav den ena handlade om”Rallying´s first hero”, finnen Timo Mäkinen. Timo var lite av 60 och 70-talets rallyikon nummer ett och som artikelförfattaren avslutar, ” Det är synd att VM för förare inte instiftades förrän 1979 då Timo avslutat sin karriär. Hade detta kommit 20 år tidigare så hade nog inte Sebastien Loeb varit först med att ta nio raka VM-titlar”.
Efter detta uppmärksammas även Volvo 240 Turbo och att det är 30 år sedan ” The brick built for victory” både segrade i EM för Touring Cars och i DTM. Chaufförerna i den bil som ”experterna” dömde ut innan säsongen börjat var Knislingemålaren Per Stureson och så Thomas Lindström/Gianfranco Brancatelli.
*
I magasinet hade man även gjort en sammanställning av det internationella motorsportåret vilket visade åtminstone för mig, överraskande resultat. Som svensk är det naturligt att hellre ” klä sig i säck och aska” än att smälla champagnekorkar och då i synnerhet när det kommer till framgångar inom motorsport. Men FIA:s sammanställning visar att vi faktiskt är riktigt bra med på den internationella scenen. Ett exempel är att det körts någon form av FIA-mästerskap i VM i totalt 41 länder under 2015. Av dessa har 34 haft en ”hemmaförare” i mästerskapet.
Kommer man så till tabellen vilka länder som både kört mästerskap, haft hemmaförare anmäld och dessutom vunnit någon VM-tävling blir listan mycket kortare. Bara tio länder uppfyller de här kriterierna, varav Sverige är ett. Övriga är Argentina, Australien, Storbritannien,Kina, Frankrike, Tyskland, Ungern, Finland, Norge och Portugal. Tilläggas kan att motorsportlandet nummer ett 2015 blev Frankrike med allra flest VM-vinster (tacka Ogier för detta). Som tvåa kom Storbritannien och trea Tyskland.
Kommer man sedan till kolumnen för ”Driving nations” där man redogör för förare som tävlat i F1-WRC-WEC-WTCC och WRX blir man häpen. Sverige hamnar här på fjärde plats, efter ”UK” och Frankrike som delar första platsen med 17 förare, Tyskland har 14. Förare som kört med blå/gul flagga på sin bil är nio stycken vilket visar att Sverige är att räkna med som stormakt när det kommer till internationellt tävlande. Lite kul är att Norge hamnar på sjätte plats med sex förare medan Finland halkar långt bak, elva med bara fyra förare. Dessutom, sorry Danmark ni är inte ens med på listan.
När det kommer till segrare i någon av de uppräknade grenarna leder även där Frankrike överlägset med 20 vinster, tvåa är ”UK” med 14. Vi delar sjätte platsen med Norge och kan redovisa fem vinster.
Störst spridning på nationaliteter har man i WTCC med förare från 15 olika länder. I WRC finns 14, WEC kan visa på 13 olika nationaliteter, exakt lika många som kör F1. Den skandinaviska dominansen visas tydligt i Rallycross-VM som bara har förare från nio olika länder. Men ändå, Sverige är fjärde land vad anbelangar förare i FIA:s ”top of the line mästerskap”, fyra!