Bitvis spännande SM-premiär i Vännäs, Adielsson-Liiten-Lönnström-Flodin vann, tungt för skåningarna, Lindholm toppar ”SM-tabellen”, fortsatt finns rallyidioter i Portugal och comeback för ”Kongen”.
Då är SM-premiären 2020 avklarad och likaledes är även vintersäsongen avslutad för SM-åkarna efter att Sandviken ställts in och nu återuppståt som final i september. Inte helt enkelt att summera en tävling som avgörs runt 130 mil norröver och vid närmare eftertanke struntar jag i det. Alltså blir det ingen total genomgång av resultatlistan för Rally Vännäs med sträcktider hit och dit. Istället blir det lite sådant som passerat i helgen och dessutom haft förmågan att fastna i min skalle.
Medger att jag inte riktigt såg Mattias Adielsson/Andreas Johansson komma utan trodde att mitt tips som trea skulle bli en lagom SM-start för göteborgaren. Dock visade man direkt att SM-guldet 2020 i Trimmat 4WD ska till Göteborg och detta ska ingen kunna hindra. Men Mattias Ekström/Stefan Bergman bjöd dock på precis så hårt motstånd som jag väntade och till sommaren tror jag att Adielsson får plocka fram alla sina ”skills” för att hålla EKS-basen bakom sig. Faktum är att Ekström faktiskt gick upp i SM-ledning tack vare att han plockade sin ”Joker” i Vännäs och dessutom full pott på power stage. Detta gör att han är tre poäng före Adielsson inför South Swedish Rally i maj. Trea slutade Ludvikas Thomas Thunström/Tom Törngren men redan 15 poäng efter teamchefen i EKS.
När PG Andersson fick lämna in stod GN Motorsports hopp till Mattis Olsson/Marcus Sundh i fajten om Teammästerskapspoäng. Såg också riktigt bra ut inför sista sträckan för Gullabo-duon med en stabil sjätte plats, runt 20 sekunder upp till Stig Andervang som femma medan sjuan Anton Eriksson bara hade tre sekunder upp till GNM-Fiestan. Men bara någon kilometer efter start hände det som absolut inte fick hända.
– Det är knäckande just nu, kan inte sätta fingret på vad som hände mer än att vi tappade bilen i en mediumsväng i 150 km/h och sedan bar det runt, berättar Mattis.
– Vi är besvikna och känner att vi har svikit vårt team och sponsorer denna gång, men allt kan inte bara vara stolpe in…
En annan som också fick problem var tyske Albert Prinz von Thurn und Taxis. Efter sträcka fem låg den ERC-rutinerade Skoda-föraren sjua i klassen men hade faktiskt bara 20 sekunder upp till pallen trots massiv orutin från vinterrally. Då fick han veta exakt var gränsen låg för honom och Skodan parkerades i ett väldig snöfält dike, game over.
*
Om jag missade i Trimmat 4WD så hade jag bättre koll på Jari Liiten/Tommy Andersson i 4WD Övriga. Aldrig något snack om saken och för Jari blev det första SM-segern med Mitsubishi. Men den var inte enkel och tvåan Kristoffer Karlsson/Ida Bood var bara 16 sekunder efter. Förstår om det grämer Kristoffer lite att missa andra segern av två möjliga i Vännäs. För några veckor sedan vann han nämligen A-klassen när VOC Mekonomen Rally hade premiär för SverigeSerien i just Vännäs. Mångsidig förare den där Kristoffer. Här valde trean Thomas Lathi/Tomas Wikström att använda sin joker vilket gör att han ligger tvåa i tabellen efter ledande Liiten. Trist sorti blev det för Jonna Eson Bråhde/Julia Thulin som i sin 4WD-debut fick bryta på allra sista sträckan med ”Tekniskt” som orsak.
*
Ingen riktigt bra start för de skånska SM-förarna och bäst av de fem röd/gula ekipagen blev Johan Green med kartläsare Kevin Athley. Hässleholmsduon körde in som sjua i rallyts största klass ”Trimmat 2WD” och tempot var lovande i den blå Toyotan, upp till tredje platsen skilde mindre än halvminuten.
Efter fredagens två sträckor ledde SMK Hörbys Victor Hansen med småländske kartläsaren Victor Johansson klassen Otrimmat. Dessutom var Peugeot-paret bästa 2WD-bil totalt, men lördagen började sämre berättar Hansen.
– Direkt på första sträckan i ett snabbt parti släppte bakändan och vi gick på tvären mellan snövallarna i över femtio meter innan det blev stopp. Spännande kan man säga, att kika genom sidorutan och försöka gissa var vi skulle landa.
När bilen väl landat satt man fast mellan höga snövallar så kartläsar-Victor fick hoppa ur och putta loss bilen.
– Skitförargligt och på detta tappade vi över två minuter. Luften gick lite ur oss men trots detta hade vi ändå stabila tider som utan missen gett oss en tredje plats, menar den av de två Victor som skötte ratten.
– Nu få vi glömma detta och bara minnas fredagen inför kommande grusrallyn!
Istället för tredje platsen blev det en åttonde för ”2 xVictor” och än tyngre var det för de andra två skåningarna i klassen, Hässleholms Elias och Magnus Lörd slutade elva medan Lukas Hägg och Daniel Borgqvist, Trelleborg blev tolva.
*
Pontus Lönnström/Stefan Gustavsson visade att man tillhör landets absolut snabbaste 2WD-åkare och att Junior WRC är exakt den plattform där paret hör hemma. Klasseger och knappt 40 sekunder före Albin Nordh/Christoffer Bäck som gjorde Ford-debut i Vännäs. Nog så bra men när man ställer deras ”Otrimmade-tempo” i relation till ”värstingarna” i Trimmat 4WD saknas ord. Lönnström blev näst bästa 2WD-bil, bara vinnaren i den trimmade klassen Patrik Flodin var snabbare med Volvo 940:an. En dryg halvminut snabbare var regerande mästaren i Trimmat 4WD före junioren Lönnström som slutade som 17:e totalt medan Albin Nordh gick in som 19:e. I ljuset av detta är det lite svårt att förstå resonemanget med att inte slå ihop de bägge klasserna till en. Bilarna är i princip jämförbara, inte i effekt men väl vad gäller sträcktider. Samma sak i 4WD där visserligen Liiten inte blev mer än sjua med sex R5:or före sig. Men helt seriöst, visst hade det varit kanon med bara två SM-klasser, 4WD och 2WD?
*
Patrik Flodin och Göran Bergsten motsvarade med all säkerhet alla förväntningar som ställdes av de som såg till att publikfavoriten nummer ett, fick avsluta sin rally-time out i förtid. Tempot i den röda Volvo 940:an gav mig ståpäls vid de filmsnuttar jag sett från helgen. Vågar nästan utlova att även 2020 hamnar ett SM-guld i Ilsbo vad det lider. En marginal på 1.43,2 till tvåan Hampus Jakobsson/Pontus Jakobsson i den på pappret mer vinterpassande Toyotan innebär ett ”benchmark” för resten av gänget som väljer att köra trimmat och 2WD samtidigt. Trea slutade guldtörstande Kristian Johansson/Fredrik Livh som efteråt enkelt konstaterade att man inte räckte till mot Flodin. Sportsligt menade Kristian att Renaulten fungerat perfekt, däcken likaså och även noterna, det var bakom ratten tredje platsen grundlades.
*
Rally Vännäs blev en riktig vintertävling och även om föret bitvis var svårbemästrat var det idel höga betyg som delades ut till Vännäs MK med Roland ”Mikro” Åström i spetsen.
– Vi känner oss nöjda med arrangemanget och får summera ihop läget från söndag och framåt, menade Mikro efteråt.
Drygt 20 ekipage i SM-delen tvingades bryta och bland dessa SM-satsande smålänningen Robin Adolfsson/Niklas Jidflo i 4WD Övriga. Till SS5 men inte längre kom Växjö-paret.
– Vi började få bra flyt och tog oss från sjunde till fjärde plats på dagens tre första sträckor, berättar Robin.
– Tråkigt nog åkte vi lite för hårt in i en Vänster 4>2- och vi hamnade ur spåren med bakhjulen. Det resulterade i att vi fastnade i snövallen 100 meter från mål på SS5…
Nu stängs alltså vinterfönstret och nästa gång som Rally-SM öppnar det förhoppnings mer sommarlika fönstret, blir i South Swedish Rally 22-23 maj i Älmhult.
Vill rikta ett tack till alla förare/team som skickat mediareleaser till mig både före och efter rallyt. Fortsätt med detta även om ni kanske inte fått se just era äventyr i helgens bloggar, så ge inte upp. Tack även till JC Rallypics och Joel Carlsson för de fina bilderna från Vännäs. I synnerhet fredagens kvällsbilder var häftiga!
*
Emil Lindholm/Mikael Korhonen är ”the men to beat” i Finska Mästerskapet. Ny seger i Joensuu SM-Itäralli för den HiQ-sponsrade talangen även om det var tajt till Teemu Asunamaa/Jani Alav Salo. Bara 6,7 sekunder skilde mellan de båda Skoda-åkarna i TGS Worldwide. Trea slutade Craig Breen/John Rowan med sin MRF-skodda Hyundai i20 R5. Tufft så det förslog i Joensuu, en tredjedel av startfältet eller 50 bilar blev kvar i den finska skogen.
*
Nikolay Gryazin förnekade sig inte utan försvarade sin titel som kraschkung även i portugisiska Rallye Serras de Fafe. Med två sträckor kvar att köra ledde Hyundais WRC2-hopp rallyt med 20 sekunder och såg ut att gå mot säker seger. Men i regnet missbedömde ryssen en kurva och så var det ”over and out” från #53 Hyundai. Istället tog Skodaföraren Armindo Araújo hand om segern före den portugisiske Hyundai-importörens Bruno Maglahes som körde en likadan i20 R5 som Gryazin. Stor marginal, nästan en och en halv minut. I rallyt värmde även Ott Tänak och Dani Sordo upp inför WRC Rally Mexico. Medan Sordo körde med en identiskt Hyundai som han ska använda om två veckor så hade Tänak en annan variant. Hans bil var försedd med nya aerodynamiska hjälpmedel, alltså snackar vi om nya spoilers och lite annat som ska användas längre fram.
Helt klart har inte den portugisiska rallypubliken lärt sig ett skit trots många och svåra olyckor de senaste åren. I helgen såg jag en ruskig filmsekvens från ”Fafe” där publiken stod, dessutom satt några idioter ner bara centimeter från vägen i ytterkurva. När så Sordo kom och la ut Hyundaien lite för långt så blev det nästan ren dominoeffekt hos publiken. Att bara ett par av dessa ”idiotas com morte cerebral” träffades av den sladdande i20-bakdelen är ett rent under.
*
Lördagen den 25 april är det dags för efterlängtad comeback för Kristianstads MK och ”Kong Christian Race”. Även om tävlingen är klart sprintbetonad med två sträckor som körs två gånger ingår den i Södras Rally-DM. Förklaringen är så klart enkel det är ont om rallytävlingar i Skåne med omnejd. Förutom Simrishamn är det i dag faktiskt bara SMK Hörby med TV-Svängen som arrangerar en vad man kan kalla vanlig DM-tävling här nere. För att få ihop en DM-kalender har man därför fått ta med även lite kortare tävlingar än normalt.
En sak förvånade mig dock och det var vilka klasser som tillåts köra i ”Kongen”. Här saknas helt klassen Appendix K vilket därmed gör det omöjligt för ”klassiker” att köra de två sträckorna kring Osby. Ett rent misstag eller är det nya tider som jag inte riktigt hängt med i…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.