Biljettförsäljning till ERC i Värmland har startat, Katsuta kör i Japan för att vinna eller ?, Grupp F även i Norge, datumkrockar är svårt att undvika och över 13 000 timmar bloggskrivande…
Får ofta frågor om ”ERC Bauhaus Royal Rally of Scandinavia” men än så länge är rallyt ett halvår bort och informationen från Karlstad minimal. Klart är att man i samband med Motorsportsalongen började sälja biljetter till rallyt som är planerat till sista helgen i maj.
Enligt olika källor ska det mesta vara på plats och inom kort ska mer detaljerad information släppas. Samma källor säger också att det blir flytt från Färjestad Travbana till en mer centralt belägen HQ/serviceplats. Spännande blir att se om Styrgruppen lyckas sy ihop även RallySM i ERC-tävlingen vilket jag menar vore väldigt positivt, inte minst ur ekonomisk synvinkel. I veckan som gick avslöjade lokaltidningen NWT att årets rally redovisade ett par miljoner i förlust, vilket i längden är ohållbart. Hur förlusten hanteras och vem som man säger ”får lätta på lädret” är också oklart…
*
I WRC-finalen ”FORUM8 Rally Japan” har Toyotas Takamoto Katsuta både press och inte press, på sig. En del som pressar är att studsa tillbaka för att visa att han är en förare för WRC och i den egenskapen ska det köras för att vinna. I andra vågskålen, ingen press alls förutom att få ihop poäng i Märkes-VM då hans 2024 redan är lagt till handlingarna som ett år av mest misslyckande. Men så lär japanen inte tänka utan lär ladda på för att visa sina hemmafans att han verkligen kan, bara lite tur som har saknats.
– Jag ska göra mitt bästa och behöver inte tänka på mästerskapet, det enda vi kan göra, sa Taka till RallyJournal.com.
– Det kommer att bli väldigt knepigt som vi såg i fjol, så det är aldrig lätt. Men ändå lite lättare för mig!
Han syftade på att han har lite mer erfarenhet av japanska sträckor som är lite mer utmanade än de i Europa, bland annat är de ofta täckta av gulnade löv och lera.
–Jag tror att om förhållandena är liknande mot förra året måste jag vara lite försiktig. Men jag känner mig ganska trygg med bilen och ifjol gick det också bra. Jag måste vara smart, men när jag behöver push är jag helt säker på att kunna push, lovade föraren i #18.
Bara att hoppas att det inte blir för mycket push vid fel tillfälle…
*
I fredags publicerade ”Norsk Bilsport” en tror jag även för svenskt vidkommande, positiv nyhet. Man har tagit till sig det svenska GruppF-reglementet som nu träder i kraft där 1 januari 2025.
–Dette reglementet markerer et viktig steg i videreutviklingen av sporten vår. Basert på det svenske reglementet, har vi tilpasset og oversatt det til norske forhold, slik at det sikrer tydelige og rettferdige rammer for alle som deltar i denne klassen, förklarar man.
Så klart alltid postivt när man kan tävla över landsgränser med samma regelverk även för icke FIA-klasser.
*
Att det blir datumkrockar i rally är tyvärr både tråkigt men även ibland svårt att undvika. Många parametrar som styr och en av dessa är att ingen arrangör (hoppas jag) medvetet lägger tävling samma dag som Rally SM. Till exempel valde SMK Hörby att flytta TV-Svängen från vår ”vanliga” helg den 14 september till ny datum, 21 september. Skälet var att SM-finalen South Swedish Rally i Olofström äger rum på ”vår helg”, men samtidigt för oss även ett väldigt enkelt beslut. I Skåne bör man även kika lite på hur våra vänner på andra sidan Öresund planerar, i synnerhet om man vill ha danskt besök i asfalttävlingarna. Blev därför glad när jag i ”Dansk Rallykalender” såg att samtidigt med vår RS-tävling ”Bilmånsson Rallysprint” den 14 april är det tävlingsfritt i Danmark. Deras populära ”Yokohamamesterskapet” har premiär i mars och sedan är deltävling två i Avedøre på långfredagen. Med andra ord en perfekt uppvärmning i Hörby några dagar före. Blir kanske så att årets vinnare Kenneth Madsen (bilden) gör ett försök att försvara segern?
När TV-Svängen körs den 20 september är det med Volvo Euro Cup och som lär innehålla en del danska Volvo-förare. För dessa blir det lite problem då det på nära angränsade Själland, är deltävling i ”Dansk Super Rally” med ”Rally Midtsjaelland”.
*
Ibland för att inte säga ofta så ställer jag mig frågan, vad är det jag håller på med? Syftar så klart på Motorbloggen och tankarna kommer för mig när jag följer upp besöksstatistiken. Känns lite som att arrangera rally, vissa tävlingar har ”lapp på luckan” medan andra med i stort sett samma upplägg, får knappt ihop startande för att tävlingen ska gå runt. I mitt fall så händer det faktiskt att jag känner mig väldigt nöjd med ett blogginlägg, bra mix av innehåll och som jag då inbillar mig, är läsvärt. Nästa dag är det mer ”koka soppa på en spik” och inlägget är egentligen mer för att det ska så vara. När jag då efteråt kollar på antalet besökare så kan det vara uppemot 2-3000 fler som läst ”spiksoppan” än den som jag var så himla nöjd med. I veckan som gick kunde Motorbloggen glädjas åt 27 600 läsare vilket självklart är en siffra som jag måste vara nöjd med. Kul är att den förutom här i Norden och andra närliggande länder, även läses i Kina och där med exakt lika många läsare som i Nederländerna. Den absoluta majoriteten läser direkt från World Press och tvärt emot vad många tror, en mindre del som går in via Facebook och andra sociala medier. Att Motorbloggen drivs helt utan ekonomisk vinning förutom frivilliga bidrag via Swish, är inget nytt och inget som kommer att förändras inom överskådlig tid. Många tycker jag skulle ta in annonser på sidan, men detta känns inte så bra då jag skulle kunna hamna i olika sorts konflikter. Andra menar att jag borde ta ut en liten avgift för att kunna läsa. Inte heller detta känns bra, även om en krona per läsare skulle gett ett betydande tillskott till pensionen.
Dagens blogg är nummer 4 606 sedan starten den 15 december 2009, med andra ord blir det 15-års jubileum före att jag firar den 5 000:e Motorbloggen. Inte utan att tanken svindlar om man räknar med att varje inlägg tar cirka tre timmar att få ihop, vilket ger 13 818 timmar bakom datorn. Eller ännu mer svindlande, 575 dagar eller nästan tre arbetsår, är det konstigt att jag känner sig lite sliten ibland? Vill förtydliga att bilden inte är nytagen, även om jag på den också ser lite sliten ut…
Skulle vara bra om vi förare fick reda på när ni i södra sverige har era tävlingar
Ni är ett aå distrikt som har era tävlingar i SBF tävlingskalender
Förstår inte riktigt vad du menar, både Södras och Smålands tävlingar finns i LOTS.
Heja Tommy du är bäst en dag utan motorbloggen känns tomt du gör den så bra blandar nytt,gammalt, säger va du tycker å egna upplevelser.Du förtjänar all respekt och visar intresse för det du gör och kan.Tack för det du gör från rally/fordonsentusiasten Christian tillhörande Åtvidabergs Motorklubb boende numer utanför Tranås.
Tack!!!
Tycker det är en bra blogg som innehåller det mesta . Det jag saknar är lite inside information från åkarna tex vilka stall som ska ställa upp i sm o vilka förare som är aktuella mm .
Du tillerkänner mig förmågor som jag absolut inte besitter. Inte så att Latvala har mig i sin telefonbok…
Tommy: när jag hittade din blogg, så öppnades plötsligt världens rallyscen för mig..!
Jag, som tävlade flitigt under 70 och 80-talet (oftast med Hasse Britth i Europa, och med Ockelbos Bosse Hedman i Saab Sport & Rally) har aldrig kunnat läsa initierat om rallyvärlden – sedan salig Claes Uddgren skrev i Idrottsbladet…
Så jag vill att du ska känna hur uppskattad du är – och för helsike – sluta inte skriva..
Jag ska varje gång jag läser dina rader skicka en slant – jag lovar..!
Tack och kul att kunna lotsa tillbaka äldre raalyfantaster på rätt spår!