Besked fredag om Toyota i WRC, Rallycross i Örebro inställt, lite mer om ålder och färgmatcha bogserlinan!
Hela dagen har det surrats på alla upptänkliga medier om Toyotas återkomst till WRC. Borta i Japan hävdas nu bestämt att Toyota är redo för comeback 2017 och på fredag ska detta avslöjas officiellt på en presskonferens är det tänkt. Nu hävdar skeptikerna att det istället för tummen upp till WRC blir motsatsen, rally läggs på is igen hos Toyota. Jag vet vilken grupp jag önskar få rätt…
Det började med att en version av Toyota GT86 (bilden) som ”940-utmanare” alltså bakhjulsdriven som presenterades. Sedan blev samma bil fyrhjulsdriven genom utveckling hos Tommi Mäkinen i Finland och detta under beskydd av Toyota Presidenten Akio Toyoda. I Tyskland började man samtidigt med att göra om lilla Yarisen till ”World Rally Car”. Trots att det visats massor av bilder och videos från tester med WRC-Yarisen har Toyota hela tiden officiellt förnekat inblandning i projektet.
Trots allt verkar det åtminstone som att GT86:an framåt sommaren blir klassad som R3-bil så nu har äntligen alla Volvo-lovers ett bakhjulsdrivet alternativ om man vill tävla internationellt.
*
Skulle det inte passa med Toyota så finns så klart även Porsche som Tuthill så framgångsrikt utvecklat för WRC:s RGT-klass. I Arctic Rally startade också en Porscheutmanare i form av Aston Martin V8 Vantage GT-4. Finnen Kari Mäkelä har genom sitt eget företag MAT-Mäkele Auto Tuning utvecklat den brittiska sportbils aristokraten för rally. Nu gjorde väl inte Mäkelä några topptider med den f.d racingbilen, en placering strax bakom de tjugo första blev resultatet.
*
Anton Marklunds byte från Volkswagen till Audi inför Rallycross-VM skakade onekligen till i den världen. Hos KMS i Värmland är dock inte teamchefen Tommy Kristoffersson speciellt oroad. Teamet har tre bilar och två av dessa har redan chaufförer, Johan Kristoffersson kör den ena med full säsong medan Ole Christian Veiby ska pussla ihop sitt rallyåkande med rallycrossen. Kan bli så att Veiby enbart kör EM-delen enligt Tommy och vad gäller bil nummer tre är temabasen förtegen. Enligt honom är där många som känner sig kallade att åka”Folkavagn” framöver…
*
Då har avsaktande av riktig vinter ställt till det för arrangörerna av rallycrossen i helgens SM-vecka i Örebro. I dag kom beskedet att den delen av SM ställs in. Sören Emmervall på SBF är den som levererar beslutet.
– Jag har fått beskedet att det blir så. Beslutet är taget och det tycker vi är jättetråkigt!
Anledningen är att tjälen i marken på innerplan vid Örebrotravet inte räcker till.
– Det är svårt att få till det så hårt som krävs för at kunna bygga på det. Temperaturen i Örebro har inte varit iskall så man har hela tiden haft en oro att det skulle bli så här.
En tröst är att rallydelen av SM-veckan dock kommer att köras som planerat.
*
När man därför ser en bild på Twitter från Rally Swedens Shake down ”Råda” med blå himmel och mycket snö blir man lite lugnare. Ser riktigt bra ut inför ”The big Battle”!
*
MK Ratten fick lite problem med tidtagning vid VOC Mekonomen Rallys Sverige-Serie premiär och har tvingats korrigera resultatlistorna i efterhand. Idag fastställdes dock resultaten från Finnskogsvalsen som visar att SMK Hörbys Tom Kristensson (tack för bilden Lollo) leder A-klassen och skåningen var också enligt pressmeddelandet ” namnet på allas läppar när VOC Mekonomen Rally körde årspremiär i såväl SverigeSerie som klassens nya VinterSerie med dubbeltävling i värmländska Torsby. En skåning i högsta elitklassen som imponerar på snö och is!”. VOC-General Fransson är inte sen att ösa beröm över Tom.
– Trots att han fanns med som en dark-horse i förhandstipset så måste det ändå ses som en överraskning att den unge jättetalangen från Hörby nu kan stoltsera som serieledare, fantastiskt bra kört Tom.
Efter premiären leder Tom Kristensson skuggad av Thomas Lahti.
I Elit B var det lågoddsaren Fredrik Eckhardt för hela slanten, medan Dennis Rådström var tämligen ohotad i Cupklassen. En kommande stjärna föddes i juniorklassen genom Elias Lundberg, ännu inte fyllda 17 år, med pappa Robert i högerstolen.
*
När ändå Roger Fransson är ”on the line” vill han ge sin syn på ”åldersdebatten” inom bilsporten, Roger skriver ”Heder, och bugar djupt åt alla er äldre ute i klubbar, distrikt och tävlingsorganisationer. Ofta med eget förflutet som aktiva utövare av sporten. Faktum är att rallysverige i hög grad vilar på era axlar, utan alla er så skulle det knappt gå att genomföra en enda rallytävling i vårt avlånga land. Måtte ni aldrig tröttna.
Vad gäller de tänkare som kommit fram till att det är alla ni äldre i organisationerna som är i vägen för deras karriärer i klubbar och organisationer så måste man ställa sig frågorna: Vilken planet kommer dessa tänkare ifrån? Vilken skev bild av verkligheten har de? Har de ens provat på att engagera sig i en tävlingsorganisation eller är de bara ytterligare några av alla dessa proffstyckare som trots obefintlig erfarenhet tycker sig sitta inne med alla svar? Är de ens aktiva på något sätt i sporten? Tänk om alla dessa satte samma tid arbetande ideellt ute i en klubb som de gör på FaceBook mfl social medier, då skulle funktionärsbristen vara löst i en handvändning. Plats för dem alla finns det, och jag kan med stor egen erfarenhet av samarbete med arrangörer runt om i hela landet inte på rak hand komma på en enda klubb som inte tar emot unga som vill engagera sig med öppna armar.” Är där egentligen mycket mer att kommentera i den här frågan?
*
I kväll rekommenderas en titt på TV4 klockan 20.00 och långköraren Bygglov, Stenungsunds Ulf Storm förklarar. ”Vill bara informera om att ikväll sänds programmet Bygglov kl 20.00 på TV4. Programmet handlar om en liten kille i vår klubb som fick cancer men blev frisk och vill tacka klubben för stöttningen under sjukdomen.
Bygglovs-gänget med racingstjärnan ”Matte” i spetsen renoverade vårt kök i klubbhuset och stora samlingssal. Dessutom åkte dom rallybil och tävlade mot varandra i folkrace.”.
*
Se på f-n idag presenterade SBF text och några bilder på hemsidan från den pampiga Bilsportgalan i lördags (?) med runt 750 gäster. Inte så illa det är ju trots allt bara tisdag idag. Nöjer mig med att presentera de pristagare som jag själv inte redan lyckats snoka upp.
”Årets ungdom, ledare” tilldelades Anna Hallams. ”Årets ungdom tävlande” tilldelades Sebastian Eriksson. ”Årets Bilsportare” tilldelades Mattias Wulcan. ”Årets Bilsportare ledare” tilldelades Dennis Bergström. Från Ronnie Peterson minnesfond, Robbert Essebro minnesfond och Anecto minnesfond delades det ut priser. Alexander Bergqvist, Douglas Lundberg, Gustav Malja och Victor Bouveng, Jessica Bäckman, Anton Haaga och Jesper Sjöberg var mottagare. På galan hyllades också Björn Waldegård postumt med ”Bilsport Special Award”. Prisutdelare var Förlags AB Albinson & Sjöbergs vd Camilla Sjöberg och på plats för att ta emot priset var Björns fru Anita, dottern Marika och systern Siv. Utmärkelsen hyllades med stående ovationer.
*
Under flera år dominerade Tommy Jagerwall, Hässleholms MK tävlingarna i RHK och ”Tusencupen” med sin välpreparerade 970 Cooper. I fjol drabbades dock Tommy av hjärtproblem och verkar nu ha bestämt sig för att lägga hjälmen på hyllan och skriver, ”Due to health now for sale.
Coopern annonseras ut som ”BMC COOPER 970 S 1965 ( PRE-`65 ) FIA APP.K CT 6 CAT. F” och den lär inte bli svårsåld med alla segrar i CV:et. Priside enligt annonsen ” 35.000 GBP including extra engine complete with starter, dynamo, distributor, radiator, spin on filter. Ready to fit.”.
*
Är just nu inne och tittar på ny bil, har två huvudspår som jag följer och har faktiskt lite svårt att bestämma mig. Frågan är om jag ska följa hjärtat eller hjärnan? Med detta i tankarna har jag naturligtvis varit inne och tittat på ”huvudspårens” hemsidor och ”Byggt bil” i datorn. En sak har bägge spåren gemensamt, det verkar finnas hur mycket lull-lull som helst att komplettera nya bilar med.
När jag därför i Vinslöv idag såg en representant för ett av de mest statustyngda märkena med en bogserlina fastknuten i bogseröglan fram, fick jag en idé. Borde man inte ha färgmatchade bogserlinor, det ser ju trots allt inte så snyggt ut med orange lina till grön bil…