Bergslagsrallyt, snart över 60-strecket, än så länge lite tunt i Torsby, finsk storstjärna till Rally Sweden Historic och slaget vid P-automaten.

Med drygt två veckor kvar av anmälningstiden till SM-premiären 2019, Bergslagsrallyt är där 59 namn i listan. Noterbart är att inga av årets SM-toppar i de två 4WD-klasserna ännu anmält sitt intresse för nya SM-poäng. Nu lär dom komma så några kor på isen är där än så länge inte för arrangören Bergslagsklubbarna. Störst klass är med bred marginal l”Trimmat 2WD” med över 30 bilar anmälda. Två skåningar är anmälda i ”R3-klassen” dessutom teamkompisar, Toyotakompisar och klubbkompisar i Hässleholms MK, Johan Green och Johannes Haraldsson. Het kandidat till SM-medalj anser jag att Robin ”Team Nybe” Sandberg vara med sin Corolla, även hans team/Toyotakompis Jonas Åkesson kan bli farlig 2019. 

Intressant blir att se vad Nässjös Johan Axelsson kan prestera i SM-vinnaren Patrik Flodins bevisligen vassa och snabba BMW M3. SM-comeback efter ett struligt rallyår 2018 gör familjen Holgersson, Ryds MK med sin gröna (?) Ford Escort. Nu ska förhoppningsvis allt klaffa för Peter och Danny i högerstolen-

I Otrimmat 2WD där numera även juniorerna ingår, byter nu Ida Lidebjer Granberg ut högerstolen i SMK Hörbys Victor Hansens R2-Peugeot mot samma position i Kolsvas William Binbachs bil. Ett stort kliv för William som i år slutade trea i 1300 Rallycup så klart då med en Suzuki som till nästa år byts ut mot en R2-Peugeot.

En skåning i klassen,  Trelleborgs Lukas Hägg med R2-Fiesta (bilden) och smålänningen Anton Johansson vid nothäftet.

*

Om exakt en vecka stänger anmälan till Finnskogsvalsen, premiär för VOC Mekonomen Rally 2019 och där det faktiskt ser lite tunt ut med anmälningar. Bara 37 ekipage varav 19 ”VOC:are” så här långt. Intressant är att i klassen ”FWD” med anmälda är hälften skåningar och alla från Hässleholms MK, Mikael Andersson (bilden), Johan Green och Johannes Haraldsson värmer upp inför Bergslagsrallyt med start i Torsby den 12 januari.

Även i ”RWD” är det hälften Hässleholm då de franska bröderna Philppe och David Hugla tävlar på licens från ”Klubb-Wilke”. Philippe i en BMW 325 och David i en udda bakhjulsdriven Mitsubishi Lancer Turbo. Anmärkningsvärt är att det än så länge inte finns en enda 4WD-bil anmäld…

*

I Rally Sweden Historic finns nu en verklig rallyklassiker bland de 40 anmälda. Finske superstjärnan under 60-talet, Rauno Altonen med Hans Sylvan vid sin sida är ett typiskt sådant namn som jag gärna vill se i den här typen av tävling. Att den snart 81-årige dubble Rally Finland-vinnaren skulle sätta sig i något annat än i en BMC Cooper S är så klart otänkbart. För paret blir det andra året i rad med ”Kojan” som anmäls av Söderqvist Engineering AB. Så klart missar inte heller Söderquist själv med Hans-Åke i förnamn och Rikard Forsell till höger, chansen att köra ”Svenska” ännu en gång.

*

I dag bjuder jag på lite extra läsning i form av decembers julkrönika i Kristianstad Open. Kan säga att jag fick enorm repsons på innehåller och alla utom en stod faktiskt på min sida i frågan…

Har onekligen runnit en del bensin (de senaste 20 åren dock mest diesel) genom motorerna sedan jag fick körkort. 1970 var det mycket som idag inte alls går att överföra, varken i trafiken eller till bilinnehav. Skulle  kunna fylla hela krönikan med saker som tillkommit plus en del som försvunnit under de här 48 åren. Vem idag har till exempel ”stänkskydd” på sin bil? Utan dessa gummilappar bakom hjulen blev det förr direkt en ”tvåa” hos Svensk Bilprovning med ombesiktning som påföljd.

Vad gäller saker som tillkommit för att kunna vistas i svensk trafik är det dock en ”lag” som jag helt missat, nämligen den att äga en ”smartphone”. Ska här utveckla detta för mig helt okända krav, som jag blev bryskt påmind om för någon vecka sedan. 

Skulle göra ett snabbt tjänsteärende på en ”offentlig institution” och till min stora glädje hittade jag en parkering på rimligt avstånd från entrén. Väl medveten om att just denna institution bevakas av ovanligt nitiska ”kontrollanter” så föresvävade det mig aldrig att chansa genom att strunta i avgiften. Även om ärendet skulle ta max en kvart. 

Tog mig bort till ett av dj-lens mästerverk, alltså p-automaten för att betala och noterade då att en ”kontrollant” samtidigt var sysselsatt med densamma. Stod en kort stund vid sidan och inväntade någon form av kontaktsökning men gav till slut upp och tog över initiativet.

– Ursäkta, fungerar inte automaten, jag skulle betala, upplyste jag kontrollanten.

Utan att ta blicken från sitt viktiga jobb kom återkopplingen.

-Håller på att byta minneskort så just nu funkar det inte, tar kanske tio-femton minuter innan det är fixat, fick jag till svar.

Samma tidsrymd som jag räknade med för att återigen sitta i bilen efter uträttat ärende. Förklarade detta och pekade på min bil.

– Det är den röda kombin därborta bara så du vet vem du inte ska ”lappa”, upplyste jag leende samtidigt som jag stoppade ner plånboken.

– Du måste betala annars får du ”kontrollavgift”, kom det  som ett brev på posten.

– Men du har ju precis sagt att det inte går att betala, hur vill du då jag ska göra? 

Först nu tittade  den hårt jobbande ”kontrollanten” blicken och tittade lätt irriterad på mig med höjda ögonbryn och med förklaringen.

– Du kan så klart betala med mobilen!

Nu var det min tur att lyfta på ögonbrynen.

– Det vet i f-n, den är ganska stor och går aldrig att pressa in i den lilla springan, sa jag samtidigt som jag pekade på automaten och öppningen för kontokortet.

Nu var det inga höjda ögonbryn längre utan mer rödfärgat i ansiktet hos min motståndare.

– Med appen i mobilen så klart, kom det till svar. Att det gärna skulle lagts till ”din dj-la idiot” var uppenbart.

– Jag har ingen app och var i trafiklagen står det att du måste äga en mobiltelefon för få äga, köra eller parkera en bil?

Mitt svar togs som en direkt krigsförklaring och jag blev upplyst om att det var så det fungerade nu för tiden. Svaret blev kort och gott.

– Då får du visa mig var i lagen detta finns angivet. Jag vill betala, men utrustningen fungerar inte så för min del är saken klar, det är gratis tills du fått ordning på det hela.

Med detta var det fullt krig, dessutom inför en liten men road publik.

– Går du utan att betala avgiften får du lapp bara så du vet!

– Visst lappa på, men så länge du inte kan visa mig var detta lagkrav med mobilinnehav styrks i lagen får det bli så här!

När jag kom tillbaka efter tio minuter var kontrollanten borta och där inte var ingen ”kontrollavgift” på bilen…

Kan tillägga att jag är så fruktansvärt trött på allt modernt tekniktrams som prackas på oss medborgare, allt ifrån ”p-appar” till ”e-handel” till ”självscanning i butik” till att det är lagligt för banker att vägra hantera kontanter. Det märkliga är att väldigt få orkar göra motstånd utan står där med mössan i näven medan ”tekniktalibanerna” får härja helt fritt. Säger som jag brukar: ”det var bättre förr och ju förr desto bättre”.

*

I morgon kommer del fyra av ”The Sjöberg Story” så håll ut…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *