Behövs en hållbar WRC-motor, Irland ställer in sitt mästerskap på asfalt helt, Eric ”#39” N. imponerade i sitt första V8-test och Lions Club uppmärksammar eldsjäl!

Både FIA och WRC-promotorn verkar tämligen kallsinniga till att skjuta fram hybridreglementet 2022 på grund av av Corona. Istället vidhåller Rallydirector Yves Matton att regeländringen ligger fast. Flera andra grenar som står inför nya reglemente har däremot meddelat att dessa läggs på is i väntan på att normalläge återkommer. World RX och NASCAR är exempel som gjort så, men inget som påverkar WRC enligt Matton. 

Självklart förlorar teamen tid på grund av pandemin och tesstoppet, men ingen kan i dag säga hur mycket, menar Matton.

Til DirtFish förklarar han att dom fortsatt kan jobba med design och att några tester med ”22-bilar”, ändå inte kunnat göras så här tidigt. Matton konstaterar också att teamen alltid önskar mer testtid oavsett, men i det här läget med minskade budgetar är intresset mindre.

Foto: Tommy Svensson

En sak om oroar teamen är förslaget att minska ner antalet motorer per säsong från dagens tre till bara två. Dessutom i en förlängning, kanske ner till en och samma motor från premiär till final.

Vi (FIA) vill se större besparingar i framtiden och en enda motor skulle vara en dröm, menar Matton.

Väl medveten om kritiken från teamen vill han inte utveckla sin dröm ytterligare, men konstaterar avslutningsvis.

– Vi behöver en gemensam hållbar motor som tål att köras långa sträckor! 

*

Medan britterna hoppas på att Corona ska släppa greppet framåt hösten så att åtminstone någon deltävling i deras rallymästerskap kan genomföras, är irländarna mer pessimistiska. I dag meddelades att ”Irish Tarmac Championship” ställs in helt och hållet för 2020. Beslutet tog efter att bara en tävling kunnat genomföras medan fem av de återstående sex deltävlingarna antingen ställs in eller flyttats fram på obestämd tid. Förbundet har dock medgett att om någon arrangör ändå vill prova att köra med myndigheternas godkännande, är detta tillåtet men då utan mästerskapsstatus. Senast ”ITRC” ställdes i var 2001 och då var det mul och klövsjuka som var anledningen.

Hoppas vi ses till nästa år, hälsar ITRC-ansvarige Colman Hegarty.

Om jag får ha en mening i saken kan jag tycka att irländarna ändå tänker rätt. Om stora delar av säsongen spolieras, är det då rätt att kora mästare efter kanske att bara en eller två tävlingar kunnat genomföras? Mitt svar är nej och menar att irländarnas tanke med att låta arrangörer själv bestämma om man ändå vill köra sina tävlingar utan status, vore ett bra sätt att försöka rädda hösten även i Sverige…  

*

Foto: racefoto.se

I helgen genomförde ”Östra Göinge-ambassadören” Eric Nilsson första testrundorna med den nya V8 Thunder Car-bilenGelleråsen. Tyvärr blev det dock en kort test då motorn gav upp under tredje testpasset.

-Gick mycket bra så länge det varade, konstaterade Eric belåtet. 

Jag kom väldigt snabbt underfund med bilen i det torra underlaget och presterade bra tider.  Vissa sektortider kunde matcha de som förra årets vinnare Emil Persson hade i sitt Pole Position-varv!

Teamchef Joakim Alsin var också mycket belåten med Glimminge-föraren.

 Mycket bra av Eric att klara detta redan i tredje passet utan att vi hunnit göra några inställningar med styrning och broms, menade Alsin.

– Vi är nu väldigt taggade i hela teamet för fler tester och hoppas att säsongen snart skall komma igång, avslutar Eric.

Foto:Privat

Premiären på Mantorp Park flyttades fram från kommande helg till obestämd datum. Istället blev tanken att man skulle bli allra först ut på den finska nybyggda jättebanan KymiRing den 5-6 juni. Men med tanke på de hårda finska Corona-restriktionerna lär även denna behöva flyttas framåt i tiden. Lite större chans att det ska ha lättat, är det den 11-12 juli då i så fall Falkenberg blir premiärarrangörer för ”Veåttorna”med klassiska ”Västkustloppet”. Idag meddelade Falkenbergs MK att att banan hålls stängd maj månad ut så frågan är, har restriktionerna släppt en dryg månad senare… 

*

Ofta jag blir överraskad över saker och ting men så gott som alltid, är det med ordet ”obehagligt” före överraskad. I dag kom undantaget som bekräftade regeln när jag hittade ett stort ofrankerat kuvert i brevlådan med mitt namn på. Lite spänt öppnade jag kuvertet och i detta låg ett hederlig gammeldags brev med Lions Club i Hörby som avsändare. Först fattade jag inget (en vanlig reaktion hos mig) men när jag kom till raden ”Lions Eldsjälspris 2020” började polletterna falla ner. ”Lejonen” hade av någon anledning sett mig och mina ändå blygsamma insatser för SMK Hörby, som värda att uppmärksammas vilket jag självklart är väldigt stolt och glad över. Som motivering angavs, ”Du har under många år varit en drivande och engagerad eldsjäl inom SMK Hörby och fört fram klubben till en av Sveriges bästa motorklubbar, ”Klubben med fart”. Med det fotografiska minnet kan vi se din entusiasm och iver i allt ifrån kartläsning till din stora Motorblogg”. 

Även om jag själv gläds jättemycket åt priset, är det en glädje jag absolut vill dela med inte bara mina klubbkompisar utan med alla andra som sysslar med motorsport i någon form. Att vår sport uppmärksammas även utanför den innersta kretsen är för mig värt jättemycket och hoppas därför att alla ni där ute vill dela både glädjen och tanken med priset med mig!

Tyvärr gör Corona att Lions Club i Hörby ännu inte bestämt hur och när priset ska delas ut.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *