Basso vann ERC Rallye Sanremo, SBF sanktionerade men VOC-skribenter uppmanar till bojkott och Opelåkare i förskingringen.

ERC tävlingen Rallye Sanremo blev en tuff tillställning där till slut Giandomeico ( vad är det för fel på att heta Tommy, Göran, Anders eller något mer lättstavat?) Basso vann med en Peugeot. Först fick ledande WRC-nykomlingen Bryan Bouffier punka ( slutade ändå fyra till slut) och fick stanna och byta på sträcka tre. Då övertogs ledningen av flerfaldige italienske mästaren Paolo Andreucci men även han fick problem under lördagen med ett bakdäck som tappade luft. Min italienska är inte på topp, antingen åkte han av och tappade hjulet eller åkte han av och tappade hjulet. Skit samma, någon seger blev det inte för det stora hemmahoppet.
Istället tog Basso hand om segern dessutom för andra gången i rad, före Esapekka Lappi med Skodan, dock 1.43 efter. Tätare var det till trean Alessandro Perico, bara fyra sekunder senare.

*
Österrikaren Andreas Aigner säkrade ”Grupp N” guldet med Subarun trots att en tävling återstår, Rally International du Valais i Schweiz den 7-9 november.

*
I går kom så SBF:s sanktion av VOC Mekonomen Rally året ut, ”Rallyutskottet har beslutat att sanktionera VOC Mekonomen Rally:s reglemente, som inkom till rallyutskottet den 3 oktober.
Sanktionen gäller från den 11 oktober 2013 t.o.m. 31 december 2013.”.
Då borde det väl vara lite frid och fröjd, men ingalunda på VOC:arnas Gästbok (vill poängtera att Roger Fransson själv inte är delaktig i detta) pläderas det nu för bojkott av Svenska Rallycupfinalen Marknadsnatta då man där valt att följa SBF:s riktlinjer. Inte nog med att man uppmanar VOC eller Grupp F RWD-åkarna att inte köra finalen dessutom menar vissa även  att, funktionärerna ska vägra att jobba med Marknadsnatta så länge man inte följer de tuffa VOC Mekonomen Rally-kraven????
Skriver det igen, besinna er på båda sidor då den här typen av hot/krav/önskemål/ ja jag vet inte allt, inte leder till någon lösning. Lösningen finns enbart att finna i samförstånd mellan Rallyutskott och Fransson!

*
Fick ett mejl idag från en ”insatt” som vill göra gällande att hela den här olustiga affären handlar om en personlig vendetta. I och för sig är mejlskrivaren högst trovärdig, men jag vägrar ändå tro, egentligen tvärvägrar tro att man skulle vara beredd att destruera landets största rallyklass av personliga orsaker. Tänker efter, nej så dj-ligt kan det väl ändå inte vara…

*
Över till något positivare och trevligare, Opel-Spotting. Ascona-fantomen Göte Karlsson från Hässleholm skriver., ” Hej, Tommy!
Jag måste gratulera till de fantastiska besökssiffrorna! Det är ju som så att så fort det plingar i klösbrädan (detta är benämningen på smartphone i Lönsboda har jag lärt mig) så måste man kolla om det är bloggen o i så fall läsa den så fort som möjligt. Skickar även en youtube-länk ,http://www.youtube.com/watch?v=wOZllJjkR3c som jag fått från min gode vän Jan Perdén. Snygga Oplar o kolla ca 1.36 in i filmen den fina servicebilen: Opel Admiral Combi. Säkert en sällsynt fågel. Skåda även de snygga svarta dekorerna på Asconorna. De gör sig även på en grön Ascona. Ja, ja jag vet ju att du säger att det är tur att de är så breda så att de döljer den gröna färgen så mycket som möjligt. Jag gillar även att tonen i bloggen ofta är rå men hjärtlig.
Mvh
Asconafantomen”.
Självklart kollade jag in klippet, handlar om Walther Rörhl när han tränar med en Ascona A och jag säger det än en gång, kom för f-n inte och säg utan att rally var häftigare förr!
BloggAdmiralDen Admiral Caravan som Göte gick igång på är så klart en sällsynt fågel, vet inte ens om Opel själv byggde några kombi på ”lyxkryssaren”? Hur som helst hittade jag en bild på en blå variant och till de som säger att en 245:a är skapelsens krona säger jag, öppna ögonen!

*
BloggAndersHar ägnat dagen åt lite skåprensning och vad dök då upp om inte två häftiga Opelförare. Först han som gav ”brekaaset” ett ansikte Anders Lindström från  Bromölla och tävlande för Kristianstad. Året var 1993 och då körde Anders, som vanligt med Roger Andersson i högerstolen med en röd Ascona B. Körstilen var densamma som idag, kanske till och med ännu frejdigare?
BloggJockeDen andre Asconan är Jocke Larsson, Vinslöv även han tävlande för Kristianstad och med bättre hälften Christina i högerstolen. Jocke, pappa till Grupp E-fantomen Jesper tillhörde förr de som sällan släppte gasen i onödan. En faluröd lada på Kädarpsträckan i Kongen fick en gång smärtsamt uppleva detta. Jag vet, jag stod där som publik…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *