Bakkerud spräckte Ekström svit, Hörby-Magda EM-tvåa, Tänak punkade, Mikkelsen vann WRC i Polen och en allt för intensiv motorhelg!
Det blev norrmannen Andreas Baakerud som lyckades spräcka Mattias Ekströms svit när Rallycross-VM drog in i Höljes. Bakkerud kändes oerhört stabil genom kvalen och segern kändes faktiskt ganska väntad. Hårdast motstånd i finalen bjöd Timmy Hansen och Sebastien Loeb på, men där något gick sönder i Hansens Peugeot tappades andra platsen ungefär i jämnhöjd med målflaggan. Istället blev det Loeb före Hansen på pallen.
Utgår från att ni som är intresserade av rallycrossen antingen var på plats i Höljes eller som jag, följde dramatiken från tv-soffan. Känns därför inte som att jag tillför något nytt här i Motorbloggen. Kan dock konstatera att det blev inga segervrål varken från Yngsjö där Mattias Ekströms mekaniker Joakim Nilsson bor eller Glimåkra där kollegan Staffan Andersson håller till när han inte sköter transmissionen i Petter Solbergs bil. Ekström slutade sist i finalen medan Solberg blev utslagen som fyra i sin semifinal. Nu väntar Kanada för skåningarna…
*
Det blev till slut en andra plats för Hörby-föraren Magda Andersson, före henne var bara EM-ledaren i Touring Cars, Ben Philip Gundersen. Norrmannen var 0,5 sekund före Magda i finalen vilket måste beskrivas som tätt. Trean Petter Brauten var sedan ”ljusår” efter, runt två sekunder för att vara mer exakt.
Magda ledde annars efter de tre första Q-åken” men i det sista hoppades det lite väl friskt och hon krökte till avgasystemet.
– Jag sa hej till en hyggligt stor sten i backen före det stora hoppet, förklarade Magda.
Mekanikerna fick ett styvt jobb att fixa till det hela men Magda var aldrig orolig utan konstaterade.
– Finns nästan inga fel som team Magda Andersson RX inte kan reparera och dessutom massor av supportrar som vill hjälpa till.
Magda vill speciellt tacka Kenneth Nilsson och André Straum plus många andra och menar.
– Grymt jobb och engagemang av alla inblandade!
Tack vare andra platsen ligger nu SMK Hörbys snabbaste tjej tvåa i EM-tabellen på 61 poäng. Leder gör helgens vinnare Gundersen, elva poäng före.
Nu är jag så klart part i målet som klubbkompis med Magda men hur är det med den journalistiska ådran hos team Ejeborg/Kruse på SVT? Ingen skugga över jobbet från Höljes elavbrottet kan man näppeligen lasta dom för,men att missa Magda känns som snudd på tjänstefel. Finns en enda tjej på banan låt vara i EM-delen och som dessutom kör skjortan av killarna så när som på en och slutar tvåa i finalen. Att inte rapportera om detta är oerhört märkligt i min värld?
*
Det blev som arrangören hoppades nytt publikrekord i Värmlands översta nordvästra hörn, över 44 000 åskådare. Dessutom vad jag vet, inte en enda rapporterad våldtäkt som annars verkar varit mer eller mindre rutin i helgen när de mer ”kulturintresserade” människorna samlas för att lyssna på musik. Detta trots myndigheternas nya armband som berättar att detta inte är tillåtet. Ändå är det motorsportpublik som av ”de finare” människorna i samhället ses som mindre värda…
*
En av mina kamrater brukar använda uttrycket ” det är så att r-ven kan klökas” när något går riktigt åt skogen. Ett bättre uttryck kan jag inte komma på när jag följde liverapporteringen från WRC Rally Polen. Rallyt var estländaren Ott Tänaks efter det att hälften av de 21 sträckorna avverkats och fram till näst sista sträckan. Här gick Ott ut som ledare och var på väg mot sitt livs första WRC-seger. Då hände det osannolika, punktering och tappad tid vilket innebar att Andreas Mikkelsen tog sin andra WRC-seger. Inte så att jag på något vis missunnar Andreas den här triumfen, han själv råkade ju ut för ungefär samma sak i Rally Sweden 2014 men ändå,detta var Tänaks race.
Av hela mitt hjärta hade jag alltså unnat Ott, kartläsare Raimo Mölder, däcktillverkaren DMACK och inte minst i WRC hårt prövade M-Sport och Malcolm Wilson den här triumfen. Sebastien Ogier håller med mig och var en av de som var framme och tröstade Tänak efter målgång.
– We all feel very sorry, you would have deserved this one!
Andreas Mikkelsen var så klart även han ledsen för Ford-förarens öde och vet hur det känns att stupa på mållinjen. Han tänkte dock inte be om ursäkt för segern.
– Vi har ”pushed” så hårt hela helgen, vi gav allt, menade Rally Poland-vinnaren.
– Nästan som det var krig och allt har handlat om att ha tur, en helg jag aldrig kommer att glömma!
Trean Hayden Paddon menade också att Tänak verkligen hade förtjänat segern och la tröstefullt till.
– Din första seger kommer snart, mycket snart!
Tänak själv med tårar i ögonen konstaterad enkelt.
– Att bli tvåa betyder inget…
Med lite distans till det hela så såg han ändå ljuset, 13 sträcksegrar visar vilket tempo där finns i Fiestan.
– Vi var trea här ifjor och nu tvåa. Nästa år är det vår tur!
Thierry Neuville gick in som fyra, Jari-Matti Latvala femma och placeringen bakom knep Sebastien Ogier.
Mads Østberg klättrade lite på slutet och blev till slut besviken åtta.
– Vi er ikke fornøyd med det vi sitter igjen med, menade Mads
– Men vi skal jobbe bra både med analyser på hvorfor det ikke gikk bedre, og med å forberede oss til neste løp, som er Rally Finland. Trøsten får være at vi ikke gjorde det bra her i fjor heller, da ble vi nummer 9, og vi kom tilbake med en pallplass i Finland i løpet etter. Det er en inspirerende tanke å kopiere.
Precis efter placerade sig Citroën-åkaren Stephane Lefevbre som gjorde en heroisk insats bara genom att ta sig i mål med sin kraftigt ombyggda bil.
*
Dramatik även i WRC2 där till min tipsetta gick in nämligen Teemu Sunninen i den privatanmälda Skodan. På slutet fick Esapekka Lappi problem och föll från första till en besviken tredje plats. Mellan de bägge tjeck-bilarna smet Elfyn Evans in och tog viktiga poäng i WRC2-tabellen. ERC-ledaren Kajetan Kajetanowicz var inte alls med i början men kom igen starkt på slutet och klättrade till fjärde plats.
*
Det som är märkligt i WRC äratt i huvudklassen är där nästan aldrig någon som bryter, så heller icke i Polen, medan det i WRC2 är mer som visan om ”10 små mörkhyade pojkar”. Värst den här helgen gick det för Marius Aasen/Veronica Engen som gjorde en framlängesrullning ”EVO2” (bilden) och till nästa framträdande behöver en ny R5-Fiesta. Även Kalle Kruuda som var uppe och tryckte i toppen fick ge upp. Pontus Tidemand tog sig i mål efter att ha startat om efter Rally2-regeln och fick några tröst poäng.
’
I WRC3 blev det en tredje plats för Ole Christian Veiby där ledaren Simone Tempestini än en gång var lite snabbare.
’
Tidigare Volvo 940-profilen Jimmy Olsson visade i Gästabudstrofén att han även kan hantera en 4WD-bil och tog Mitsubishin till seger, halv minuten före Ulf Pettersson medan det var R5-bilar som trea och fyra, Björn Adolfsson respektive Robert Blomberg. Ett oväntat stubbesök förstörde helgen för Bengt ”Abris” Abrahamsson som till en början utmanade Olsson.
Daniel Wall, MSK Kvarnvingarna tillhörde favoriterna i 2WD och motsvarade förväntningarna och vann tämligen komfortabelt. I en tamare R2-bil var det ändå Mattias Ledin som bjöd hårdast motstånd med Jens Branteström tätt efter.
Utklassning handlade det om när Elias Lundberg med numera internationellt rutinerade Jim Hjerpe i högerstolen vann VOC/Grupp F-klassen. Vann alla sträckor och var en och en halv minut före tvåan Dennis Askling. Nu tog även 18-årige Elias sin sista poäng för A-licensen. För Jim väntar nästa helg en ny resa med norrmannen Sindre Furuseth i Brittiska Mästerskapet i ”Rudolf the rednosed Twingo”. En lyckad kombination som senast innebar seger.
Tippade att Ola Strömberg skulle vinna 1300 Rallycup men så blev det inte alls och veteranen fick bryta. Av de tio bilar som nådde mål var Thobias Wahlström snabbast.
*
Egentligen var Skilling 500 avslutad men när jag i efterhand noterar den totala familjelyckan hos Simrishamnsfamiljen Persson måste jag ändra mig. Detta sedan Andreas vunnit B-förare VOC och Fredrik C-förarnas VOC-klass. Ihop med Frida Olofsson respektive Johan Haak. Lagbilden på vinnarna känns bara nödvändig…
*
Håkan Ståhl var som jag skrev igår snabbast i Appendix K och där jag tog på mig lite av äran av segern (kanske inte alla håller med?) och för detta tackar Håkan.
”Skulle lyssnat med bägge öronen, visst gick det bra men lyckades träffa en sten och 7 km med punka var ett faktum på SS 2. Kanske hade det gjort en del på totalplaceringen!? Aronsson/Larsson har gjort ett kanon jobb med Porschen som är en grymt häftig bil.”
Känner igen detta Håkan, inte alltid jag själv hör upp när det vankas goda råd…
*
Snabbe danska Opel Adam R2-åkaren Jacob Madsen/Line Lykke Jensen tog Opel Danmarks bil till tredje plats i klassen i tjeckiska Rally Bohemia. Jacob var i mål 22 sekunder efter en hemmaförare med Peugeot 208 R2. Rally blev lite orättvist då det bitvis regnade kraftigt vilket de bägge tjeckerna före Dansk-Opeln delvis klarade sig undan.
Jan Kopecky totalvann med Skodas nu svarta fabriksbil före rutinerade Porscheåkaren Vaclav Pech.
*
WestCoast Racing Sportpromotions Mikhail Grachev slutade trea i Race 2 när TCR körde i Ryssland och på Sochi Autodrom. Den tredje pallplatsen för honom då det gick bra även i Italien och Österrike. I Race 1 gick det lite långsammare och där blev det en sjätte plats för Honda-föraren vilket ger en nionde plats i tabellen.
Sämre gick det för den andre ”svensken” Gianni Morbidelli som fick ”DNF” efter fjädringsproblem. Med fyra tävlingar kvar ligger han fortfarande sexa i tabellen.
Nu drar serien vidare till Asien och kör nästa gång i samband med Formel 1 i Singapore 17-18 september.
*
Skriver det nu, fler sådana här intensiva helger vill jag helst slippa framöver. Blir helt enkelt för mycket att koka ner till bloggen med tävlingar i både Höljes, Polen, Skillingaryd, Vimmerby och Nyköping. Lägger man så till att det i dag kördes RS i Ljungbyhed blir helt enkelt bägaren full eller rättare sagt, överfull. Därför måste jag få lite distans till Lunds event i Ljungbyhed så detta får vänta till måndag. Dessutom står Colin med kopplet i munnen och vill gå ut, så tyvärr…