Bäcklundh min favorit i Midnattsolsrallyt och ännu mer tokerier från Trafikverket…
Nu börjar det dra ihop sig till årets rallyhöjdpunkt, nåja Rally Sweden får väl trots allt räknas som större, alltså Midnattsolsrallyt. Själv hade jag förmånen att få hjälpa till vid starten i Hörby, comeback året 2006. Då sprang vi alla runt lite lätt förvirrade och försökte få ordning på starten på torget samtidigt som man inte kunde slita ögonen från alla klassiska förare och bilar. Att säga att vi underskattade arrangemanget och vi från vår sida tog lite lätt på det är ingen överskattning. Dagarna före såg vi framför oss mer ett arrangemang liknande familjerally/veteranrally och hade avsatt resurser därefter. Men hej vad fel vi hade! Att detta sedan skulle utvecklas till den stortävling som nu finns, hade jag själv aldrig kunnat gissa. Å andra sidan, inte första gången jag gissat fel…
Alla som nu menar att Midnattsolsrallyt är årets höjdpunkt bör skänka en tanke till Jårs och Britta Damberg för att de hade både orken och entusiasmen att nästan på egen hand, sköta omstarten av Midnattsolsrallyt. Ett rally som då legat i dvala i drygt fyrtio år men som Bromöllaparet väckte till liv. Självklart ska även dagens Rallygeneral Per Carlsson ha en eloge för att han ur Dambergs tankar utvecklat rallyt till vad det är idag!
Vem vinner då? De flesta verkar tippa Bulgariensjuan PG Andersson som kör samma BDA-Escort som ifjol. Då svek den honom med mekaniska problem och är dessa nu utrensade så är han en självklar vinnare. Utmanare nummer ett blir naturligtvis Stig Blomquist, men vad ska han köra egentligen. Först snackades det om Ford Escort, efter detta var det Saab 99 Turbo och för någon vecka sedan gällde Audi Quattro. Nu läser jag att cirkeln verkar vara sluten och att Stig ska köra Escort. Om så är fallet tror jag han får problem att ”henka” på PG. Om däremot Audispåret gäller, då blir övriga statister…
Min favorit och outsider är Kenneth Bäcklundh från Vara. I fjol trea tror jag, med en i sammanhanget trött Opel Ascona A. Nu i en värsting Escort och då tror jag även att PG kan få det svettigt. För evigt glade Bäcklundh nöjer sig inte med att bara köra en enda tävling om året och i denna bli tvåa. Det är seger som gäller, punkt slut!
Över till lite tristare nyheter, såg att Ryds Mk:s fina tävling ”Vilda Ryd Racet” ställts in på grund av för få anmälningar. Egentligen samma sak med förra helgens Rojarundan som inte nådde upp till de åttio anmälda som arrangören krävt för att köra tävlingen. Nu blev det runt sjuttio men man körde ändå. Ryd däremot gör helt rätt, väljer att ställa in när man inte uppnått minimiantalet. Hoppas detta blir en väckarklocka för de aktiva?
Vet att många ligger och lurpassar genom att läsa anmälningslistorna på internet innan man anmäler sig. Är där för många vassare konkurrenter anmälda väljer man att avstå. Eller som ett ”kloghue” menade inför en av senvårens tävlingar.
– Verkar inte bli något nästa helg, där är för lite anmälda. Själv väntar jag att anmäla mig tills där blir tillräckligt många för att tävlingen inte ska bli inställd…
Med sådana tävlande förstår man att rallyarrangörerna får problem!
Hade en ”drive thruu” på Bornholm i måndags. En fantastisk ö som jag fortfarande är förundrad över att många skåningar aldrig besökt. Man har varit i Kina, Indien, Sydamerika, Kambodja, Vietnam och jag vet inte alla mer eller mindre skumma turistmål, men på Bornholm har man aldrig satt sin fot. Hål i huvudet om ni frågar mig!
På väg till Ystad fick jag nya härliga exempel på Trafikverkets hastighetsfixare. Mellan Hörby och Sjöbo har hastigheten sänkts från 90 till 80 plus fartkameror, olycksdrabbad vägsträcka enligt Trafikverket. Helt Ok för mig. Efter Sjöbo fortsätter 80-begränsningen och sedan kommer den berömda ”Flygrakan” söder om Sjöbo. Ett reservflygfält, jag vet inte hur många meter brett 50-60 meter gissar jag, dessutom som de allra flesta flygfält, spikrakt. Hur fort får du köra här då, jo helt rätt 80km/t!
Efter flygrakan blir det 70 för att sedan övergå till samma typ av väg som den mellan Hörby-Sjöbo, här gäller istället 90 km/t. Är där någon som förstår hur ansvariga tänker?
Är det konstigt att bilisternas respekt för alla hastighetsgränser som sätts så här totalt omotiverat, är lika med noll. Absolut inte om ni frågar mig!
Hej Tommy!
Vill uppmärksamma Stehagsbröderna Brink, Ted och Tobias, och deras framfart i Camaro cup. Tobias tog sin första pallplats i helgen på Falkenbergs motorbana. Han passade även på att slå nytt banrekord. Se vidare på http://www.brinkmotorsport.se
Hej.
Naturligtvis ska bröderna Brink uppmärksammas och nu är man på allvar på väg at blanda sig i toppstriden. Inte illa med tanke på både deras ålder och ringa rutin i den här tuffa klassen.
MVH
Tommy
Men när går starten då? den informationen vill jag inte ha i efterhand som det brukar bli med motorevenemang häromkring.
Hej!
Nu vet jag inte riktigt hur du söker din information, men jag har aldrig några problem att hitta tider med mera. Men här kommer hela tidsprogrammet för Midnattsolsrallyt.
MVH
Tommy
Onsdag 14 juli 09.00 – 15.00 Besiktning av bilarna
17.00 Uppvisningskörning av Audi Sport Quattro och Annie Sell
17.30 Invigning av Midnattssolsrallyt 2010 Elmia.
18.00 Första start SS 1 Elmia.
Servering är öppen under dagen och kvällen. Försäljning av
Midnattssolsrallyts t – shirt, keps, dekaler etc.
Torsdag 15 juli 07.30 Start Elmia
08.23 SS 2
10.06 SS 3
12.09 SS 4
13.09 – 14.09 Lunch och service Vedum
14.22 SS 5
15.25 SS 6
16.33 SS 7
17.08 service och mål Saab Museum Trollhättan
Fredag 16 juli 08.00 Start Saab Museum
09.03 SS 8
10.16 SS 9
10.59 SS 10
11.29 – 12.29 Lunch, service Bäckefors
12.52 SS 11
14.15 SS 12
14.53 SS 13
16.53 service Färjestads Travbana
18.00 SS 14 Färjestads Travbana
18.10 Mål Färjestads Travbana
Lördag 17 juli 07.00 start Färjestads Travbana
08.23 SS 15
09.56 SS 16
10.49 SS 17
11.29 – 12.29 Lunch service Arboga Stora Torget
13.07 SS 18
14.10 SS 19
15.33 SS 20 Stadssträcka Västerås Lögardammen
15.38 Målgång