Azor i ERC-ledning, Kramer/Kvick skrällde i Kroatien, norsk seger i ”UM”, SM-fundering, danskt storfrämmande i HGP och förvånade med bara drygt hundra anmälda till DM/SSRC-premiären!

Med två sträckor kvar av ”ERC Azores Rally” är det den riktiga hemmaföraren Ricardo Moura som är på väg mot seger med sin Skoda Rally2.

Foto: erc.com

Moura är inte bara portugis utan bor även på Azorerna  inte konstigt att det jublas friskt när han passerar publiken. Dock är inte ledningen stor, bara 13,8 sekunder efter är spanjoren Efren Llarena, även han med Skoda.  Österrikaren Simon Wagner var ett tag uppe som tvåa, men två dåliga sträckor (SS7-8) har nu förpassat honom ner till tredje plats. En knapp halvminut skiljer till Moura. Kul läsning för Skoda-lovers, då nio förare av de på topp-10 kör bil från Mlada Boleslav. Undantaget är sjätte placerade Bruno Magalahes med Citroën C3 Rally2.

Foto: erc.com

Hade inte Ken Torns Fiesta Rally2 drabbats av tekniskt problem på sträcka tio, kunde han kanske spräckt den tjeckiska dominansen nu blev det inte så…

*

Foto: privat

Alfred Kramer junior med danskan Jeanette Kvick Andersson vid notblocket skrällde i första tävlingen med nya Peugeot Rally4. Österrikaren slutade sexa totalt men klar klassegrare i premiären av Kroatiska Mästerskapet. Sämre gick det för favoriten Kajetan Kajetanowicz i sin med fredsbudskap draperade Skoda i ”Quattro River Rally Karlovac”. Trots att han vann fem av de sju asfaltsträckorna så innebar stort tidstapp på SS2, att ”Kajto” fick nöja sig med att bli nia totalt.

Foto: LOTOS

En liten tröst var att det ändå blev polsk seger med Hubert Laskowski och det som sticker ut är att både han och tvåan, tjecken Jan Cerný körde med lite tamare Rally3-Fiestor.

*

Foto: Citroén Hungary

Mads Østberg och Patrik Barth höll för trycket och vann den ungerska rallypremiären, ”Saigo Rally”. Det var dock ingen lätt seger för den röda C3 Rally2 som efter 53 minuters körning bara hade 16,4 sekunder tillgodo på Skoda-åkande hemmaföraren Ference Vince Junior.

*

I går avgjordes ”SM i Vintersprint” som märkligt nog körs helt vid sidan av SM-promotorn Svenska Rallymästerskapens kontroll eller inflytande. För att förstå logiken i att SBF kör egna SM-sprintar utanför de som regisseras av SRM måste man ha betydligt högre IQ än undertecknad.

Foto: SVT

Har tidigare hört att skälet skulle vara att SVT kräver att det koras Svenska Mästare i de grenar som visas under SM-Veckan och så kanske det kan vara. Tänk istället om Vinter-Sprinten kunde körts som premiär för Grus-SM medan motsvarigheten på sommaren skulle utgöra final för Asfalt-SM. Vilket lyft med en tv-sänd seriepremiär och sedan en asfaltfinal som gick live rätt in i tv-soffan, bara en tanke alltså… 

*

Mina funderingar dök upp i samband med ett FB-inlägg från dansken Brian Madsen, flerfaldig vinnare av Hässleholms GP som är premiär för Asfalt SM den 1 maj. Nu handlade inlägget mindre om HGP och mer om en återblick till den 17 april 2021 när Brians lillebror Kim kraschade tungt i Danska Mästerskapet. I kraschen blev det skrot av den nya C3 Rally2 och Kim skadades allvarligt medan kartläsaren Line Lykke Jensen undkom utan större skador.  Efter kraschen har det varit en lång och tung rehabilitering för Kim berättar Brian och först i januari har han kunnat återgå till sitt arbete. Storebror hyllar också alla som stöttat familjen under den här svåra perioden och hela tiden har det funnits tankar på comeback för Kim. En comeback som inleddes idag i Roskilde med  Rallytest” och i en ny C3 Rally2. 

Takket være Claus Jensen,  Rene Jørgensen og Jess Eric Andre står vi idag klar til test i Roskilde med en fabriksny Citroen C3rally2 som Kim og Line Lykke Jensen skal køre. En kæmpe stor tak til Stellantis Motorsport, Citroen Racing, vores ukuelige sponsorer som altid bakker os op, berättar Brian.

Foto: Tommy Svensson

Brianmadsensprot.com er tilbage – hvor meget vi kører i 2022 er endnu uvist, men hvis Kim føler sig godt tilpas til rally testen,  deltager vi i DM1 som køres i Slagelse og iøvrigt har Peugeot Slagelse som hovedsponsor.

Efter detta kommer där så besked som borde göra HGP-ikonen CG Wilke glad. 

Så kommer vi helt sikkert til GP Hässleholm i 306 Maxi og C3Rally2!

På svenska betyder detta att Brian sätter sig i sin segerrika 306 Maxi medan  Kim tar plats i C3:an i det än så länge tunna startfältet. Ingen anledning till panik då anmälan inte stänger för SM-premiären förrän den 17 april och de tio som finns där nu får med all säkerhet sällskap. Redan anmälda är regerande ”SM-kungen i 2WD” Joacim Kristiansson/Maya Rangtoft SMK Hörby som värmde upp Opel Corsan även dom i Roskilde.

Foto: Kristian Lindberg

Andra etablerade HGP-besökare är norrmännen Rune och Viktor Danneborg som kommer med Fiesta WRC respektive Citroën C3. Fjolårsvinnaren Marco Gersager med Skoda är också anmäld, likaså klubbens egen Rolf Grybb med R5-Cittran. Årets upplaga körs lite annorlunda på grund av SM-statusen som inte alltid går hand i hand med DM. För Södras ”local heroes” körs en separat version på lördagen där än så länge finns sex bilar anmälda. Lördagen är enbart öppen för klasserna Standard A (Grupp E) och Standard B (VOC+GruppF). Att tänka på för DM-åkare som anmäler sig till söndagen, är att då gäller SM-regler fult ut, bland annat klädsel på besättningen skiljer sig från DM…

*

Före asfalt på Garnisonen så är det den 9 april första stoppet för Rally-DM/Sydsvenska RallycupenÖsterlen och ”Simrishamnsmixen”. Lite underligt är att det med tre dagar kvar av anmälningstiden, inte är ”lapp på luckan”. 104 anmälda ger ingen anledning till panik men nog trodde jag på åtminstone 20-25 bilar mer vid det här laget. Noterar också att nya klassindelningen i Södra med VOC och Grupp F sammanslagna, inte verkar slå lika hårt på grus som på asfalt. 29 anmälda i Standard B är i fas med tidigare år och av dessa köra alla utom en handull förare Volvo av olika modeler.

Foto: Mattias Adielsson Motorsport

I dag dök där också upp ett nytt och lite oväntat namn bland de anmälda, hårdsatsande M-Sport Ford WRT-knutna Mattias Adielsson/Maja Bengtsson. Tråkigt nog kör göteborgaren utom tävlan och är anmäld som föråkare med sin Fiesta Rally2.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *