Höljes flyttar, även NZ-Championship ställs in, Rådström i topp i ERC-presentation, nya rykte om Subaru-comeback, TCR i Danmark avgörs på en månad och bättre investering än sju Ford Escort Gr.4 var nog svårt att hitta…
Breaking news. Just nu kom där knapphändig information från World RX med en ny kalender för säsongen 2020. Enligt denna blir Sverige och Höljes VM-premiär men med flyttad datum till den 20-23 augusti. Längst ner i den publicerade kalendern står också att läsa att denna inte ska publiceras förrän FIA har godkänt ändringarna. Nu är jag inte så bra på franska så det sista förstod jag inte…
*
Bara någon dag efter att man från Nya Zeeland rapporterade att man om sex veckor skulle kunna tänkas köra rally igen, kom så igår motsatt besked. Då handlade det om deltävling i både inhemska mästerskapet och Asia Pacific Championship, Rally of Whangarei som skulle bli omstart för rally. Men nu har arrangören av NZ-mästerskapet med Blair Bartels i spetsen kommit till en ny slutsats. Även om Corona släpper greppet i juni och så väljer man att ställa in hela säsongen där de två första deltävlingarna redan blivit ”postponed”.
Bartels ser ekonomin som ett nytt och större problem än ett virus på tillbakagång, för att kunna genomföra mästerskapet.
– Efterverkningarna av vår egen ”lockdown” kommer att innebära tunna startfält och i förlängningen göra det tufft för oss att ha ett mästerskap, menar Bartels.
Han ser det som omöjligt för utländska deltagare att komma till Rally of Whangarei så redan där försvinner en del av startfältet och med tuff inhemsk ekonomi försvinner även där en del hemmaförare.
– Helt orealistiskt att med detta i minnet tro att startfälten blir så stora att det går att köra ett mästerskap när de allra flesta som kör, är helt beroende av ”small business”, säger Bartels.
Han berättar även att det var ett svårt beslut att ta passionerad rallyälskare som han är, men ett nödvändigt beslut för att få rallymästerskapet att återigen bli starkt till 2021. Bartels hoppas dock att man längre fram fortsatt ska komma igång med ”small club events” och även att WRC Rally New Zealand där även ”NZ-championship” skulle ha varit en del kan genomföras. Därmed är Nya Zeeland ihop med Skottland och Irland först med att släcka ner sina mästerskap för 2020. Finns väl också anledning till att tro att dessa beslut får efterföljare i vår del av världen, då det knappast ges så mycket i nyhetsväg så att det känns som att pandemin håller på att lägga sig.
Till nästa deltävling i Rally-SM, framflyttade South Swedish Rally är det visserligen runt tre månader men känslan att detta ska kunna genomföras exakt som planerat, är väl inte så där jättestark. En stor del av denna känsla är åsikten hos FHM att vi måste fortsatt begränsa resandet inom landet. En restriktion som onekligen ställer till det med SM då inte bara publik utan även tävlande kommer till Älmhult från hela Sverige…
En ljuspunkt om viruset lugnar ner sig, kan vara att i höst köra mindre tävlingar utan mästerskapsstatus. Då snackar jag om en tid när och om även en ”500-gräns”, är överspelad. Kanske tävlingar som helt inriktar sig på egna distriktets förare och ”förbjuder” anmälan från deltagare utanför. Åtminstone ett sätt att minska resandet till en del sedan om detta är genomförbart i praktiken är en annan femma. Tänker då bland annat på att arrangörer kan få svårt att få ihop ekonomin med ett så slimmat startfält…
*
ERC ligger precis som alla andra startgroparna och håller fortfarande hoppet vid liv att kunna köra premiär i Rally Liepaja i mitten av juli. Inför detta har man gjort en presentation av de hetaste juniorerna i serien och för oss svenskar så är det Dennis Rådström med Johan Johansson som är överst på listan.
Låt vara att det inte är en ranking baserat på segerchans men ändå, Dennis är överst i listan vilket trots allt är positivt. Som tuffa utmanare nämns unge österrikaren Nikolai Landa, Javier Pardo och Pep Bassas båda från Spanien och 26 årige belgaren Amaury Molle. Alla är anmälda till FIA ERC3 Junior.
*
Vet inte hur mycket sanning där ligger i att Subaru fortfarande inte lagt WRC-planerna på is vilket tidigare sagts. Nu kommer där nya uppgifter att ”The blue armada” återigen skulle vara aktuell för comeback efter 12 års frånvaro. Än en gång påstås det att Toyota-basen Toyoda ska ha utryckt starka önskemål att få fler japanska tillverkare med i WRC. När dessutom Toyota äger 20 procent av Subaru så är detta så klart inget man bara kan avfärda från Subaru håll. Det är nya hybridreglementet som börja gälla 2022 som ska locka även boxermotor-anhängarna till ett omtag vad gäller rally, är tanken från Toyoda. Nu har jag läst och hört detta så många gånger att jag inte tror på något alls förrän jag ser en Subaru i anmälningslistan till en WRC-tävling…
*
Inte bara STCC TCR Scandinavia som fått tänka om med kalendern för året, samma sak i Danmark. Här blir det en superkompakt säsong med deltävling två den 26 september och final nästan på dagen exakt en månad senare. Premiär på Jyllandsringen redan den 20-21 juni men som då blir publikfri, om än med tvsändning medan resten av ”løben” ska köras som vanligt. Som vanligt är kanske inte helt korrekt, utan det blir under de restriktioner vad gäller antalet personer som får samlas samtidigt, så helt säkert att det blir välfyllda läktare är det inte. Copenhagen Grand Prix skulle blivit seriens stora dragplåster men här har det varit klart en tid att detta ställs in. Istället övertar finalen Grand Prix Danmark den rollen 23-25 oktober.
Løbsweekender:
Juniløbet/Åbningsløbet – FDM Jyllandsringen 20–21 juni
Septemberløb (Dobbelt afdeling) – FDM Jyllandsringen 5-6 september
Ring Djursland , Super Weekend 26-27 september
Padborg Park , Super Weekend 10-11 oktober
FDM Jyllandsringen, Grand Prix Danmark 23-25 oktober
En som inte kommer att köra serien trots att en helt ny VW Golf GTI TCR redan inköpts är Mikael Kildevaeld. Han avstår men inte på grund av Corona eller att viruset och den danska hårda hållningen, slagit hårt mot hans företag, faktiskt istället tvärtom. Kildevaelds företag på Fyn som tillverkar utrustning för militären är så framgångsrikt att där inte finns tid över för racing. Sugen på ett köp, så finns Golfen på racecarsdirect.com med en prislapp på 105 000 euro inklusive startpaket…
*
Mer till salu, låt vara att det är runt 40 år sedan som David Sutton Motorsport sålde ut ett helt fabriksteam med hjälp av en liten annons i brittiska rallytidningar. Något pris för att ta över helaa ”Ford Rothmans Rally Team” angavs inte, men sju Ford Escort Grupp 4 ingick. Fyra Ford Transit servicebilar, tre trailers och 400 Minilitefälgar och 200 däck fick man även med på köpet. Detta plus bilar som förts av ikoner som Björn Waldegård och Ari Vatanen. Nästan oavsett vad slutpriset blev då, så hade detta säkerligen varit en kanoninvestering. Med priser på flera miljoner för original rally-Escorter, gånger sju, så hade säkerligen inte ens en okrönt kung på börsen hittat en bättre investering än detta…
*
Det blir inget 20-års jubileum för Carlshamn Classic Car som var planerat till den 17 juli. I samband med Karlshamns stora sommargrej, ”Östersjö-Festivalen” brukar Blekinge Classic Car Club bjuda på både finbilar och lite ”race” i anslutning till Rosengården men nu stoppar Corona även detta.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson