Även ny kostym för Hyundai, rött gör comeback hos Citroën, SBF förtydligar om vinterdäck, andra året med elbilsrally i Jämtland, få hemmaförare i Arctic Lapland Rally och ännu en värmländsk rallyprofil har gått i mål…

Det som mest sticker ut när Hyundai visar hur deras i20 N Rally1 Hybrid ser ut för deras högst seriösa försök att vinna Märkes/Förar-VM under 2024, är att den tidigare så väl synliga ”Shell-snäckan” saknas på sidorna. Istället sitter ”snäckan” väl synlig i fronten. Annars är det som vanligt det ljusblå som dominerar både på bilar och besättningarnas overaller, när det koreanska bilmärket firar 10 år i WRC. Hela tiden har Shell varit en viktig medspelare för teamet understryker teamchef Cyril Abiteoul.

Motorsporten fortsätter att inspirera vår högteknologiska N-profil både idag och i morgon!

*

Tyckte direkt att det var lite märkligt att Citroën Racing skulle överge rött på sin C3 Rally2 under 2024 och istället köra i lite trist silvergrå kostym. ”Nya” kulören presenterades för någon vecka sedan, men nu verkar man ha nyktrat till efter firmafesten.

Det röda är tillbaka på teamets bilar för ”Rallye Monte Carlo” där Yohann Rossel och Nikolay Gryazin kör.

*

I går publicerade Rally-SM på sin hemsida information om vinterdäck i svensk rallysport. En lång information där jag dock inte blev så mycket klokare och framförallt förklarades det inte, varför däcken är så dyra. Däckreglementet har tagits fram i samråd med Finland och Norge vilket bara det är lite märkligt då utbytet mellan länderna under vintertid i princip är obefintligt.

Foto: Tommy Svensson

Framgår också att SBF:s största skäl till dagens däckregler är omsorg om de två SM-arrangörerna, SMK Hälsinge och Sandvikens MK. Så klart ett sympatiskt drag.

Vi har fått ultimatum att om vi inte gör något åt dubbutsticket har vi inte några vintertävlingar i SM 2024, skriver man.

Nu valde SBF för att kunna få ett snabbt beslut, ”kortaste gemensamma dubbutsticket samtliga leverantörer hade i sin prislista 2023”. 

Nu kommer det som jag som egentligen inte vet ett dugg om vinterdäck för rally tycker är konstigast, att däckregeln bara gäller i SM. Som man skriver , ”på distriktsnivå och lokaltävlingar kan man använda däck med längre dubbutstick”. Som jag tänker, betyder detta att en DM-tävling inte sliter lika mycket på vägen som en SM-tävling eller tänker jag helt galet? Texten avslutas med, ”att nu är inte länderna längre helt överens” så var det alltså med det Nordiska samarbetet.  Hela texten finns att läsa på Rally SM:s hemsida men jag har ändå någon liten fundering. En är att med däck enbart för SM är begagnatmarknaden i princip noll. Med gemensamma regler hade istället begagnade SM-däck haft en marknad hos DM-åkare med lägre ambitioner.  En annan tanke, är att samarbete över landgränser självklart är bra och bör uppmuntras. Men redan från början punkteras detta då både Norge och Sverige har mästerskapstävlingar i helgen vilket så klart försvårar tävlande över gränserna. Situationen eskalerar så den 3 februari som alla tre ”samarbetsförbunden” tyckt var en perfekt dag för rally med mästerskap samtidigt i både Sverige, Norge och Finland. Tilläggas kan att i min mejlkorg finns många röster som har synpunkter på däckreglementet och det gemensamma är, alla gör mer eller mindre tummen ner… 

Några som inte påverkas av detta är de som tävlar i ”FIA Bridgestone ecoRally Cup 2024”. En tävling som återkommer till Östersund för andra året i rad och körs med elbilar 25-27 januari. 

Foto: ”FIA Bridgestone ecoRally Cup 2024”

FIA Bridgestone ecoRally Cup är en internationell tävlingsform där man kombinerar Regulariy Rally och Ekonomirally. Det gäller då att genomföra tävlingssträckorna med så jämn hastighet som möjligt och med så låg förbrukning som möjligt. Med jämnast hastighet och lägst förbrukning har man segern i en liten ask, berättar arrangören. 

Årets tävling omfattar totalt 495 km, varav 322 km regularitysträckor. Start och mål båda dagarna är beläget på Stortorget i Östersund med lunchpauser i Gräftåvallen respektive Gåxsjö. I fjol kom deltagarna i sina elbilar från Italien, Belgien, Frankrike, Tjeckien, Rumänien, Bulgarien och Polen. Inga svenskar nappade på det jämtländska äventyret.

*

Återkopplar till Finland och ”Arctic Lapland Rally” som i dag har runt 50 anmälda till Rovaniemi den 2-3 februari. Det lite klena antalet är förvånade och än mer, hur få namnkunniga hemmaförare som är anmälda.

Mindre än hälften kör med finska flaggor på sidorutorna medan resten kommer från exotiska länder som till exempel Paraguay och Kazakhstan. Inga svenskar är anmälda utan det svenskaste” i listan är österrikaren Karl Rumpler som även är anmäld till ”Hälsingerallyt” med dansk co-driver, Jeannete Kvick Andersson. Rallyt brukar även vara polärt som ”shake down” inför Rally Sweden. Ende tänkbare föraren för detta är Citroëns Nikolay Gryazin.

*

Nåddes häromdagen av att ännu en riktig värmländsk rallyprofil lämnat oss, 86-årige Rune Åhlin. Vår träff under ”Svenska” 1979 gav ett minne för livet efter att Rune fått bryta på ”Långjohanstorp” med sin Opel kadett GT/E. Något mekaniskt hade gett upp den här smällkalla natten med neråt minus 30 grader. Hörby-gänget var i princip ensamma åskådare där Rune stannade, men här fanns även markägaren som dessutom hade kommit dit i en bastant 4WD-traktor. När han och vi frusit färdigt erbjöd han Rune bogsering av Kadetten genom storskogen vilket accepterades. I skopan fram satte sig även två av mina mer orädda kompisar och sedan bar det iväg genom meterdjup snö medan bilen slängdes från sida till sida i den korta järnlänken. Till slut kom vi som promenerade även fram till min parkerade men igenfrusna Saab 99 och då hade även Runes service nått fram dit. Något fel lyckades man inte reparera utan det blev till att invänta släp för transport ner till Karlstad. 

Foto: Tommy Svensson

Både för mig och Rune blev det dock ett minne som visade det sig, ännu levde kvar när vi träffades i samband med fjolårets South Swedish Rally. Här var farfar för att heja fram barnbarnet Fredrik Åhlin i Team NYBES Skoda. Skam att säga så var det inte jag om först kände igen honom,  det var istället han som petade mig på axeln och undrade.

Är det du Tommy som skriver Motorbloggen och som jag träffade i Värmland för en jisses massa år sedan?

Bara att erkänna och sedan hade vi en kort men trevlig pratstund innan han gick över för att ge Fredrik en sista pepp  inför rallystarten. Tack för att jag fick lära känna dig Rune och jag säger som engelsmannen ” they don´t make those anymore”!

2 svar på “Även ny kostym för Hyundai, rött gör comeback hos Citroën, SBF förtydligar om vinterdäck, andra året med elbilsrally i Jämtland, få hemmaförare i Arctic Lapland Rally och ännu en värmländsk rallyprofil har gått i mål…

  1. Det är ju bra med kortare dubbutstick , det går inte att köra lika fort pga sämre grepp och per automatik sjunker snitthastigheten, vilket är bra

  2. Rally SM:s hemsida borde visa mer vilka förare och bilar som tävlar i SM dvs promota profilerna, kolla Indycar, topp 3 syns alltid på första sidan och info/historik om förarna kan lätt klickas fram, nu är det ju inte möjligt att få med alla i Rally SM, men åtminstone 10 toppåkare i 4wd och lika många i 2wd.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *