Argentina WRC-flyttar, Oliver S. ”svenskt VM-hopp” och M-Sport Ford vill satsa ungt!
Mer och mer tyder nu på att WRC 2020 verkligen blir 13 tävlingar efter att Chile tvingats ställa in. I dag skriver argentinska rallysajten ”motorbox” att arrangören av Rally Argentina jobbar för att flytta fram sin tävling en vecka, detta för att tajta till kalendern vilket då innebär målgång söndagen den 26 april istället för som planerat 3 maj.
Enligt källan ska beslut tas av WRC/FIA denna vecka och sedan återstår enbart att se om Pontus Lönnström med flera ska styra om från J-WRC tänkta Chile till Argentina. Eller om M-Sport Poland väljer att ersätta med någon tävling lite mer nästgårds än Sydamerika…
*
Fick ett tips av en som vi ”branschen” kallar ”A-källa”, alltså en person med maximal trovärdighet. A-källan hade lyssnat på en podd där vad jag förstår värmländske radioprofilen Lars-Erik Olsson intervjuat Petter Solberg. Tyvärr har jag inte lyckats hitta podden, men enligt tipsaren berättar Petter att han ser nu 18-årige Oliver som svensk. Dessutom och ännu bättre, Petter hoppas att Sverige ska få en världsmästare genom Oliver som han också betecknar som genuin värmlänning. Alltså ingen tillfällighet att där oftast suttit en svensk flagg vid hans namn på USA-Subarun…
*
Medan det är fullt påslag hos både Toyota och Hyundai håller M-Sport Ford en lägre profil och än så länge är det enbart Teemu Suninen som är klar för körning med WRC-Fiesta till nästa år. I ett pressmeddelande förklarar Malcolm Wilson att man ännu inte är redo för att offentliggöra planerna för nästa år.
– Det enda jag vill/kan avslöja, är att vi fortsätter med vår filosofi att stödja unga talanger, berättar Wilson.
Då ställer man sig frågan var drar Mr Wilson gränsen för ung talang? Pontus Tidemand till exempel fyller 30 år om ganska exakt ett år medan Gus Greensmith som gjort sex inhopp i år i Fiestan, är sex år yngre och ännu inte ens fyllt 22 år. Andra tänkbara namn som komplement till Suninen som är 26 år gammal är Esapekka Lappi, jämnårig med Tidemand och Hayden Paddon. Fast här snackar vi nästan ålderman om nyazeeländaren med sina 33 år och då är faktiskt Andreas Mikkelsen yngre som till nästa år fyller 31.
Det jag kan tycka är att inga av dessa uppräknade är vad jag kallar ”ung talang”. Hit räknas istället namn som ovan nämnde Oliver Solberg men så klart även Ole Christian Veiby, Nikolay Gryazin, Pierre-Louis Loubet för att nämna några redan etablerade R5-åkare som alla är under 25 år.
Hur som helst så pekar nog en del på att Greensmith blir den som får chansen hos ”the Wilson squad”. Men det kan även bli ytterligare en bil om tecknen i skyn tyds rätt, fast då är det med en förare som själv står för fiolerna. Börjar även jäkta lite om man vill vara med från start 2020 då anmälan till Rally Monte Carlo stänger nu på fredag. Då blir också ”entry list” officiell och detta är ju lite av grejen med att presentera sin line up före att alla vet…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.