Är Toyotan bäst på snö, Ford-åkarna har perfekt balanserad bil, SVT sänder mer, svårare än väntat med rallyflytt, 2020 satte punkt för mitt ”Svenska”, Rally Japan lyfter Toyota, Huttunen kan sitta i Rally1-Puma och en viktig rallykälla under hot!

Nu ska detta tas med en stor nypa salt, men jag har lite känningar med människor som vigt sitt liv åt rally på ett helt annat sätt än jag själv. Bland annat några som åkt runt och kollat ”PET ” (pree event test) med WRC-teamen inför Rally Sweden och hur man lyckas med detta rent praktiskt/ekonomiskt är för mig lite oklart. Men deras samstämmiga uppfattning är att det är Toyota som imponerar bäst på snö och is. Enligt ”kollarna” verkar Yaris Rally1 sitta bättre på vägen än både Puma och i20 som mer går ovanpå isen. Om dom ändå tvingas välja som Jimmy Åkesson fick i tv mellan Biden och Putin så menar mina källor att Puman verkar snäppet bättre. Om deras iakttagelser nu stämmer skulle det betyda att Hyundai fortsatt har mer jobb att göra inför fredagens rallystart.

Foto: M-Sport Ford

M-Sport Ford däremot betecknar själv sina tester inför Umeå som ”succéfyllda” där alla teamets förare fått testa en dag vardera. Att Richard Millener och hans medarbetare ser Craig Breen som sitt starkaste kort i helgen är uppenbart. Säkerligen har man inget mot att upprepa Monte-resultatet 1-3-5 vilket ändå blir svårt i avsaknad av ”ettan ” Sebastien Loeb. Nu går Breen ut som bil två på sträckorna efter Kalle Rovanperä som ”leder” WRC.

Craig går in i den här tävlingen med en väldigt stark position och med M-Sport Ford som ledare i Märkes-VM är vi helt fokuserade på ännu ett bra resultat, förklarar Millener.

– Vinterförhållande blir en utmaning för våra icke-skandinaviska förare men vi ger dom en bil som är mycket konkurrenskraftig, så vi är optimistiska!

Breen berättar hur laddad han är inför nystarten av rallyt i Umeå och som alla andra har han via videor fått se lite av sträckorna som irländaren bedömer som ”nice”. Ett litet krux är att han går ut som bil två och blir det lössnö på vägen kan det bli ”tricky”.

En ny erfarenhet för mig att gå ut som tvåa och då spelar det igen roll hur vädret är, det är inte där vägarna är som bäst, menar Breen.

Målsättningen för honom och Paul Nagle är så klart att få spruta champagne på söndag men kanske än mer, att ge sig mer självförtroende i bilen.

– Allra viktigast är att behålla vår plats i mästerskapet när vi går till Kroatien, vi får se hur detta lyckas…

Foto: Lollo

Med en femte plats i helgens shake down ”Numedalsrally” med GNM:s Fiesta Rally2 tar sig Gus Greensmith och Jonas Andersson sig an sin tredje WRC-tävling ihop. I Norge fick han lite känning vad som väntar i helgen, ”ultrafast stages”.

Några ser ut att bli de snabbaste jag någonsin kört, så det blir lite spännande, konstaterar Gus.

Att förhållanden med riktig vinter är vad som väntar och att få möjligheten att luta sig mot höga snövallar ser britten framemot. Testerna menar Gus har visat vilken bra bil som byggts i Cumbria.

-Balansen och allt annat är perfekt, självklart är vi taggade inför att få ”go flat out”! 

Med helt nybyggd Puma efter Monte-kraschen tar sig franska löftet Adrien Fourmaux sig an Rally Sweden för andra gången i sin karriär. Han har dock en något lägre ambition än Craig och Gus.

Första starten med en WRC-bil på snö så detta blir så klart ett stort steg och utmaning för mig!

*

Nu ha SVT lagt till ytterligare sändningstid för Rally Sweden. Nytt är ett uppsnack på SVT Play torsdagen den 24 med början klockan 12.00. Ett liknade upplägg körs dagen efter med början klockan 12.30, även detta på SVT play. Här följer hela programmet för ”RallyWeek”.

Torsdag: 24/2

12:00: Inför Rally Sweden. (SVTplay)

Fredag: 25/2

12:30: Rally Sweden studio. (SVTplay)

18:00: SS7 Umeå Sprint, ss-start 18:38 (SVTplay)

23:35: SS7 Umeå Sprint, ss-start 18:38 (SVT2 / SVTplay) Eftersändning!

Lördag: 26/2

12:00: SS11 Umeå 1, ss-start 12:08 (SVT1 / SVTplay)

18:30: SS15 Umeå 2, ss-start 18:38 (SVT2 /SVTplay)

Söndag: 27/2

08:00: SS17 Sarsjöliden 1, ss-start 08:08 (SVT1 / SVTplay)

12:00: SS19 Sarsjöliden 2, ss-start 12:18 (SVT1 / SVTplay)

*

Att det inte var någon räkmacka förstod nog de flesta, att flytta ett sådant jättearrangemang som Rally Sweden från den del av landet där rally är en del av deras DNA till helt ny mer rallyovan del.

Foto: Tommy Svensson

I en intervju i SVT förklarar Glenn Olsson att man inte riktigt tidigare förstått har lyckligt lottade man var när det mesta kretsade kring Karlstad och Torsby.

Nu ser vi vilken acceptans som har funnits i Värmland i allt från markägare och olika tillståndsgivare!

Efter många sömnlösa nätter är han och hans trogna medarbetare där många fortfarande kommer från Värmland, nära att sy ihop rallypaketet. Bara någon dag kvar innan det på torsdag smäller i kiosken som Jonas Kruse brukar utrycka sig.  Realistiskt sett skulle flytten redan påbörjats 2020 och där det inställda pandemi-året kunde blivit ren bonus i ambitionen att få alla bitar på plats hundra mil norrut. Så blev det inte och för 2021 planerades ”business as usual” med Torsby som centralort. När det stod klart att rallyt ställdes in var det med facit i hand lite väl sent att påbörja omgrupperingen. FIA eller framför allt klimatet gav inte utrymme för velade utan det var bara för Glenn att greppa tigern i svansen och gilla läget. Att tigern har vassa tänder där fram märktes tämligen snabbt när rallyfolket mötte motstånd från både kreti och pleti, miljövänner, samer ja listan kan göras lång. Men med tålamod, diplomati och lite andra bra tricks rundades motståndet och nu står vi snart inför en fullbordad flytt. Att alla med äkta rallyhjärta håller tummarna för att det i Västerbotten ska bli minst lika bra som tidigare år i Värmland. Själv håller jag till exempel båda mina… 

*

För mig blir det första rallyt jag missar sedan 1975 när Björn Waldegård/Hasse Thorszelius vann med sin Alitalia-sponsrade  Lancia Stratos. Efter detta har det varit stående med en tripp till Karlstad och Värmland i februari (undantaget 1989 när rallyt kördes i januari) i ”glada vänners  lag”. Föga trodde jag att 2020 skulle sätta punkt för denna tradition även om rallyt under flera år varit under attack från såväl FIA som högljudda ”norrlänningar men där det som vägde tyngst ändå var avsaknad av riktigt vinter. Nu blev det som det blev och Umeå är ett faktum och jag vet inte hur många som frågat mig om jag ska följa med upp dit och där svaret är samma som tidigare, nej.

Foto: Tommy Svensson

Detta har inget att göra med rallyflytten i sig även om jag hade hoppats på en för en skåning ny lite mindre nordlig adress. För mig handlar det helt om att mitt rallyhjärta finns i Värmland och att det är återkomsten till alla välkända ställen som till exempel Gräsmark, Stöllet och Likenäs som varit halva nöjet med ett besök på Rally Sweden. När nu detta försvann och bara tävlingen blev kvar känns det inte längre som samma sak för mig, tyvärr. Foto: Tommy Svensson

Känslan har inget att göra med någon protest, aversion mot Västerbotten eller andra konstiga fabricerade påståenden, utan det är helt enkelt så att för mig hör ”Svenska” och Värmland ihop och det som sker i helgen är något annat. Sjävklart önskar jag alla tävlande, arrangör och inte minst de rallyfans som tar sig upp till Umeå lycka till. Att det blir en tävling av högsta klass  är jag övertygad om, även om jag på grund av jobb bara kan följa den sporadiskt! 

*

Om vi lyfter blicken lite från Umeå så presenterade idag WRC-finalen 11-13 november, Rally Japan sin poster. Att det är med bild på Toyota Yaris är föga förvånade och jag måste även tillstå att japanerna lyckats göra en riktigt snygg ”affisch” nästan i klass med Rallye Monte Carlo. Monegaskerna är ändå de som fortsatt är de som lyckas allra bäst.

*

I Rally Sweden bildar Jari Huttunen ihop med Mattias Adielsson/David Arhusiander M-Sport Fords line up i WRC2. Nu går ryktet att Huttunen kan sitta i ny bil till Rally Finland, Puma Rally1. I hans avtal ingår sex tävlingar med Rally2 Fiesta men till hemmatävlingen jobbar nu folket bakom honom, bland annat Marcus Grönholm för att han ska kunna kliva upp ett snäpp.

Det har diskuterats och ett tufft försök men förhoppningen är att det kan hända. Inget är dock säkert ännu, säger Huttunen till rallyt.fi

*

Irländska Killarney Forest Rally som kördes i går drabbades av en tragedi där en 22-årig förare från West Cork omkom efter att ha kört av vägen på sträcka fyra. Kartläsaren en 30-årig man, skadades svårt och flögs med ambulanshelikopter till ett närliggande sjukhus för avancerad vård. Ironiskt nog kördes rallyt med målsättningen att allt överskott skulle gå till distriktets ambulansflyg. Rallyt avbröts omedelbart.

*

Idag ställde databasen eWRC in sin verksamhet och vad jag förstår grund av sviktande ekonomi. Inget som förvånar då allt jobb görs på frivillig väg av cirka 20 rallyentusiaster och att de under minst två omgångar gått ut med olika insamlingar för att få in nödvändiga pengar för att kunna driva livsverket vidare. Insamlingarna har också gått i mål men nu är det återigen brist i kassan vilket gjort att sidan ligger nere.  För er som inte känner till eWRC så är det en ovärderlig tillgång både vad gäller resultat och inte minst när det gäller rallyhistoria. Här hittas fakta om förare, kartläsare, bilar, regnummer och rallyn, kort sagt allt som är värt att veta om rally finns på deras sida.

Dom som gör jobbet är mer nu än lite frustrerade över att inga eller väldigt få med pengar i rallyvärlden ställer upp och stöttar deras viktiga jobb. Att gå ut med tiggarhåven  till privatpersoner fungerar inte i längden förklaras det från de tjeckiska entusiasterna. I fjol hade eWRC över fyra miljoner unika besökare och att inte WRC/ERC/FIA/nationella förbund som SBF eller team inblandade i deras tävlingar ställer upp och betalar lite för denna service, är faktiskt väldigt svagt för att inte säga riktigt uselt. Själv har jag bidragit med det lilla min kassa förmår…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *