Är Tänak på väg att lämna, Mikkelsen protesterade mot WRC2-segraren, dansk klasseger i Ypres, rätt App K. var snabbast, 2WD-seger i Hallstahammar och Bäckman hade en tung helg!
Verkar inte som att de två senaste segrarna i WRC skänkt någon större arbetsro i Alzenau hos Hyundai Motorsport och nu surrar rykten att Ott Tänak är på väg bort trots ännu gällande kontrakt som inte går ut förrän efter 2023. Huvudpersonen viftar dock bort det hela som enbart rykten men källor gör gällande att en flytt till M-Sport Ford inte ska ligga långt bort.
T.f teamchef Julien Moncet är fåordig men menar i en kommentar att det är Tänak som har bollen men lägger även till.
– Ott är en del av teamet och det kommer han att fortsätta vara!
Att M-Sport Ford är i skriande behov av förstärkning är uppenbart och nu börjar även förste förare Craig Breen att ifrågasättas efter två misslyckande i rad. Redan för någon menad sedan gick Malcolm Wilson ut med att det behövs en riktigt bra och stabil förare i teamet vid sidan av Breen. Varken Gus Greensmith, Pierre-Louis Loubet eller Adrien Fourmaux har levererat som tänkt. Efter Ypres finns det källor inne i det allra heligaste i Dovenby Hall som menar att tålamodet är slut med fransmannen. Han är dock anmäld till Grekland men detta betyder inte att han också startar, i synnerhet om teamet inte har resurser att sätta de sex planerade Pumorna på hjul på bara lite drygt två veckor. Att putta undan Sebastien Loeb lär knappast var aktuellt…
*
Efter målgången i Ypres protesterade Toksport och Andreas Mikkelsen mot vinnaren i WRC2, Stephane Lefevbre och hans körning på SS11 och SS15.
Enligt protesten så genade Citroën-föraren regelvidrigt båda gångerna sträckan kördes och hade hela bilen utanför vägen i syfte att få till en rak linje mellan två kurvor. Mikkelsen var välbekant med regelbrottet då han själv under tiden med WRC-Polon bestraffades för samma sak. Nu gick FIA-folket på protesten och dömde Lefevbre till 15 sekunders tidstillägg. Ett straff som inte hade något annat resultat än att tidsdifferensen i mål minskades till 3,1 sekunder och fortfarande med fransk seger och norsk andra plats.
*
Placeringen skickade upp Mikkelsen i VM-ledning men frågan är om det räcker för slutlig seger. Han är ensam om att ha kört sex deltävlingar medan tvåan, Yohann Rossel med 20 poäng färre bara kört fem.
Allra bäst guldläge har ändå polacken Kajetan Kajetanowicz som bara kört fyra tävlingar och ändå bara är fyra poäng bak Rossell.
*
Inget ovanligt att jag missar saker men att inte ha noterat att där var danskt deltagande i Ardeca Ypres Rally Belgium är nästan oförlåtlig. Som 38:a totalt och vinnare i RC5-klassen var det danska flagga framför och bakom denna stod Casper Nielsen med belgiske kartläsaren Ward Hanssens. 27-åringen som vad jag förstår nästa uteslutande kör i Belgiska Mästerskapet vann klassen med en Renault Clio Rally5. Hans tempo var där inget större fel på och tvåan i en identisk bil var över tre minuter efter.
*
När vi ändå är inne på ”att göra bort sig” så förstår jag inte hur jag i går kunde missa att Kjell Fransson, Vimmerby inte alls var bästa klassiker i lördagens ”Emil-Trofén”. Kjells gula VW 1303S gick in som 30:e bil totalt men åtta bilar högre upp och nästan 20 sekunder snabbare, fanns en lika gul Opel Ascona innehållande Kopparbergs Janne Westlund/Terje Plomén. Att missa en Opel är snudd på tjänstefel måste jag tillstå. Hade nu Vimmerbys tävling inte ingått i RM utan i KRC så hade istället hemmaföraren Morgan Olsson/David Johansson varit bästa Appendix K med sin sjätte plats totalt. I RM är dock inte så moderna bilar som Volvo 240 accepterade…
*
En svår olycka inträffade i lördags i Finland vid en deltävling i R-Rallicup, ”Keuruu Ralli” omkom en kartläsare efter att bilen åkt av vägen i en snabb kurva. Olyckligtvis var där stora träd där bilen landade och enligt uppgift omkom kartläsaren på plats. Även föraren skadades svårt och vårdas nu på sjukhus för allvarliga skador. Olyckan inträffade på den tredje av de fyra sträckorna och så fort olyckan skett avbröts tävlingen.
*
Från de lite nordligare delarna av landet (Hallstahammar) förmedlar Pierre Skytt följande. ”BIGEM 7-klubbars seriens Brukssvängen lockade 70 talet bilar till start och visst blev det spännande även här, likt Ypres. Förra 7-klubbarsmötet skedde i Eskilstuna med Värmersprinten då med SMK Södermanlands Joakim Ellner Landberg med Robin Norling som totalvinnare i sin Peugeot 208. Ellner slog både fyrhjulsdrivna bilar och övriga trimmade vagnar med sitt säkra och snabba körsätt. Då med EMKs B-förare Sebastian Karlsson som tvåa. Söndagens Brukssväng var inget undantag, bra attack men denna gång fick Joakim ge sig mot Eskilstuna MKs Sebastian som rattar Renault Twingo R2 på ett otroligt fint sätt. Sebastian som är B-förare satte alla på plats under söndagen och blev tillsammans med Kim Lindedahl totalsegrare med dryga 2 sekunder.
– Det har gått lugnt och kontrollerat hela dagen så det finns mer att hämta. Men tiden som Sebastian satte på sista sträckan hade vi inte räknat med, så hatten av till honom, säger Joakim Ellner Landberg.
Kent Andersson med Anders Bergström fick sin Fina Ford Fiesta R5 skrynklig efter rull i Fagersta, ordnade fram tidigare Sebastian Johanssons R5 Fiesta och fick vinnande tid i 4WD klassen även om den var 13 sekunder efter vinnande totaltid. Pär Johansson Eskilstuna MK med Niklas Andersson segrade i Volvo Original klassen. I C-förarklassen för VOC kom Gustav och Magnus Ljungberg från Katrineholms MK i Volvo 940 snabbast över mållinjen. För klassikerna -75 -90 gjorde Arbogas Joachim Nilsson David Abrahamsson Opel Kadett vinnande tiden strax före SMK Södermanlands Antti Johannesson Ola Bengtsson i Volvo 240. Vinnare i APP K till och med 1974 årsmodell blev Fagerstas Han-Göran Jakobsson och Inge Andersson i SAAB V4. Hos Ekonomibilarna blev det också Fagersta högst upp i form av Jonas Larsson och Kent Larsson i VW Golf. För trimmade C-förare kom Emir Memic från Katrineholm tillsammans med Mikael Brinck in som segrare i sin Volvo 740. Vinnande ungdom blev Hugo och Stefan Carlberg i Volvo 240 från Fagersta.”.
*
Både upp och ner för Jessica Bäckman när ADAC TCR Germany intog Lausitzring och Jessica håller med.Foto: ADAC
– Helgen har varit minst sagt en bergodalbana, farten har varit väldigt bra men racen blev allt annat än vad jag hade kunnat tänka mig. Nu är det bara att lägga denna helg bakom mig och fokusera på nästa race om drygt en månads tid, kommenterar Jessica helgen.
Bland annat ställde vädret till det och bitvis föll regn över banan när Jessica skulle kvala med sin Hyundai. Att hon sedan även blev påkörd bakifrån hjälpte inte till för att få toppresultat. Nu blev det ”DNF” i race ett och en åttonde plats i det andra. Jessica ligger efter denna helg 71 poäng efter mästerskapsledande Martin Andersen och har nu svårt att ta in dessa poäng om ingenting dramatiskt händer.Foto: ADAC
-.Det var en tuff helg, speciellt när det händer krascher som jag inte kan påverka, tråkigt när jag hade siktet och chansen på mästerskapet. Jag kommer göra allt jag kan för att göra bra resultat resten av säsongen och njuta och ha kul, allt kan hända i motorsport så jag kommer inte ge upp kampen, menar Jessica.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com