Är Patrik Flodin klar för IRC, Hirvonen vinner WRC i Mexico och intresset stort för Polar…
Är det äntligen klart med Patrik Flodin och IRC? Vissa källor gör gällande att Patrik i dagarna gjort klart med däcktillverkaren Hankook om ett kontrakt som innebär att han äntligen kan ta plats i Petter Solbergs S2000 Fiesta.
Helt omöjligt är det inte, då Hankook redan tidigare visat intresse för IRC. Man har bland annat sponsrat både Mikkelsen och Gardemeister, så IRC är inget nytt. Enligt tyska medier ska Patrik åka sju tävlingar i Fiestan och där Korsika den11-12 maj blir första framträdandet.
Om några timmar drar Rally Mexico igång och att tippa segrare är skitenkelt, eller är det så enkelt? På pappret är Loeb skyhög favorit med sina sex tidigare segrar, men jag sticker ut hakan och tror inte att det blir en sjunde. Istället tror jag att Miko Hirvonen är på gång på allvar och då blir det första Citroénsegern för finnen. Tror inte ens att Loeb blir tvåa, silverpengen är vikt för Petter Solberg och sedan gör Loeb och Latvalla upp om bronset. Loeb tar till slut hand om sista platsen på pallen!
Som femma har jag Mads Östberg eller ryssen Novikov, men tror mer på Norge i det här fallet.
Lite kul är att gamle Subarukämpen Chris Atkinson gör comeback i WRC och bildar Monsterteam med Ken Block i nydesignade svart/gröna Fiestor. Atkinson var inte känd för att pruta på gasen under Subaruperioden men tror att han får svårt i Mexiko. Tveksamt ens om han rår på Block…
Ramona och Miriam har precis avslutat två dagars träning och är optimister inför torsdagskvällens start. Men det blev en tuff upplevelse på de mexikanska grusvägarna.
– Vägarna har verkligen allt, finns inga marginaler och det kommer att bli ett tufft rally. Det är varmt och det gäller att verkligen fokusera men det här kommer att bli riktigt kul, säger Ramona.
Närmast väntar shakedown och presskonferens för Ramona och Miriam innan första specialsträckan som startar 18.15 lokal tid. Rallyt avslutas på söndag 14.15 lokal tid.
Intresset för Polar Classic verkar var stort och nu är antalet anmälda uppe i trettiotre och detta efter i stort sett med en enda dags öppen anmälan. Noterar att kämpen Magnus Wigren från Arlöv gör lite av comeback i rallysammanhang och detta självklart i en Porsche 911 L. Är det gamla Waldegård-bilen, den röda med Gulfreklamen som ska användas för resan till Arjeplog mån tro?
På tal om anmälningar så verkar rallyfolket heta, drygt sextio i Hörby och Express-Specialen, det dubbla i Simrishamnsmixen och så sjuttio i Lille Mats Rallysprint där det fortfarande återstår en dryg månad innan man ”drar repet”. Tror det blir tufft för Wilke att begränsa till de 120-30 ekipage som är max för att tidsprogrammet ska hålla!
Överhuvudtaget verkar RS-intresset öka för varje år. Ser att pigga Asfaltscup fått in fyrtio anmälningar hitintills och här är det även möjligt att anmäla sig under seriens gång. Kan bli bästa året för cupen sedan starten för några år sedan. RS-Kungen/cupgeneralen Mats Andersson går säkert omkring hemma i Eslöv och myser…
Du tror inte på Latvala? Kan han bara hålla sig på vägen så tror jag han kan vinna hela WM i år, han är ju den enda av gruspojkarna som verkligen kan köra på asfalt. Hirvonen har nog redan från början fått reda på vilken plats han har i teamet, precis samma plats som Ogier inte accepterade. För övrigt så är Ramona 31 år och Miriam 26 år. Håller tummarna för dom i helgen.