Är detta Hirvonens sista WRC-säsong, däcksnack inför Snapphanerallyt och tips, blir det ett Lidl i Lunds Domkyrka?

Hemkommen från en kortare Ölandstripp med lite uppfriskande ”GT:er” ( inte Cortinan alltså…) tänker jag inte orda så värst mycket om WRC Neste Oil Rally Finland. Men vad var det jag sa, Jari-Matti Latvala körde hem tävlingen på ett minst sagt imponerande sätt. Nu såg det ändå ett tag ut som hans teamkollega Sebastien ”Alexander Lukas” Ogier skulle snuva honom på den rättmätiga segern sedan Latvala hittade en sten i vägen. Fyndet orsakade både kyl och bromsproblem men den här gången fick turknutten Alexander ändå ge sig för rättvisan och det blev till slut ändå rättmätig finsk hemmaseger. Rally Finland 2014Tyvärr för VM-fajtens skull tror jag att Alexander Lukas är tillbaka överst på pallen redan om två veckor när det är dags för Rally Deutschland...

*
Det är nog ingen speciell högoddsare om jag skriver att detta är Mikko Hirvonens sista år i WRC. Femte platsen på hemmaplan var en klar besvikelse för både Mikko och M-Sportbasen Malcolm Wilson. För första gången kommenterar han nu Mikkos sviktande formkurva i autosport.com.
Jag måste gå ut med att jag är riktigt besviken på Mikko. Jag trodde att det här skulle vara en stor möjlighet för honom, särskilt eftersom vi var så starka ifjol då vi hade både Thierry Neuville och Mads Östberg i ledningen, säger Wilson och fortsätter.
Jag tror inte att han tycker att det är kul att köra längre. Om du inte har kul när du kör så kommer det aldrig att bli bra…
BloggMikoRedan flytten från Ford till Citroén 2012 var en besvikelse för Mikko och på den vägen är det tyvärr för den sympatiske Fordåkaren.
Nu menar alltså Wilson att Mikko måste hitta arbetsglädjen i Fiestan, om inte?
Man lyssnar på WRC Live och hör de andra killarna, Kris Meeke och Paul Nagle, de skrattar åt vad de just gjort. Det är så det funkar.
Hirvonen själv menar att han funderade allt för mycket på körningen och bilen vilket inte var ett bra vinnarrecept.
På fredagen var jag väldigt nöjd med körningen och jag fick allt ur bilen. Den var perfekt. Men sedan började jag fundera över saker och ting: ”Är det halare här, kanske jag ska åka med mjukare dämpare”. Man tappar lite och då börjar de andra dra iväg.

*
Med ett knappt halvår kvar till WRC-premiären 2015 jobbar nu promotorn för fullt med att sy ihop säcken med bland annat nya ”shoot out” systemet. Tanken är mycket grovt förenklat, att inget rally ska var avgjort förrän man kört i mål på sista sträckan. Då ska vilken som helst av topp-tre åkarna kunna stå som vinnare med hjälp av ett speciellt poängsystem. Nästa grupp gör upp om platserna 3-6, nästa 6-9 o.s.v.
Promotorn Oliver Ciesla är positiv men medger att det varit många tuffa förhandlingar för att få igenom nytänket. Inte så lätt kanske att förklara att man efter 30 mils körning i ledning kan förlora segern på allra sista sträckan utan att ha gjort något misstag. Men menar Ciesla, detta är en nödvändighet om man ska fånga publikens intresse under så här lång tid.
Vi måste undvika att göra tävlingarna orättvisa mot förarna samtidigt som vi måste göra det mer spännande och enklare för publiken.
– Egentligen är det ingen stor förändring vi pratar om, men det kommer att öka trycket att ”go flat out from the start of the rally”.
Vem håller inte med om detta egentligen? Att det ska vara plattan i mattan från första till sista metern och så lite taktik som möjligt innebär som jag ser det, att sporten utvecklas…

*
Över till helgens stora begivenhet med start i morgon kväll klockan 18.00, Rally-SM och AM Snapphanerallyt i Hässleholm. Tävlingen inleds med två körningar eller sträckor om man så vill på Garnisonen fredagskväll och det är den vanliga ”Lille Mats-sträckningen” det handlar om. Nytt för i år är att man inte får använda asfaltsdäck utan är hänvisade till grus-varianterna. Något som orsakat lite debatt hos de tävlande. Vissa tycker att beslutet är bra, en chans att slita ut halvkassa grusdäck på det betong/asfalt/gatsten gamla militärområdet P2. Andra menar att det är helfel att inte få använda däck som är gjorde för underlaget och istället ”kasa runt” på den bitvis ruskigt snabba sträckan utan riktigt fäste. Min åsikt är nog att båda lägren har rätt men jag menar kanske att diskussionen är lite felaktig. Istället borde man kanske diskutera om det är rätt att så stor del asfalt som Garnisonen faktiskt utgör (cirka 15 kilometer av totalt 110kilometer) ska ingå i ett Rally-SM där underlaget egentligen är bestämt till att vara grus?

*
Det blir inte svårt att följa rallyt, förutom Resultatservice proffsiga liverapportering kan man även följa tävlingen genom ”Rallyradion”. Sändningen börjar klockan 1700 på SBF Play först på Stor Torget i Hässleholm, där ekipagen stannar till före start och därefter vidare till Garnisonen. Ola Strömberg utför som vanligt underhållande målintervjuer med besättningarna. På lördagen fortsätter rallyradiorapportering från specialsträckorna Långaröd, Björkeröd, Hovdala och inte minst avslutande Tommaholma ( här ska jag vara funktionär på SMK Hörbys del och som vanligt med målsättningen att göra så lite skada som möjligt…). På plats i Hässleholm finns Ola Strömberg och Per Johansson.

*
BloggJerkerSå över till ”the real thing”, tipset inför Snapphanerallyt. Måste erkänna att jag går på anmälningslistan och har inte hunnit uppdatera mig på eventuella avanmälningar.
Trimmat 4WD.
1. Mats Jonsson WRC-Escort
2. Jerker Axelsson WRC-Subaru
3. Joachim Grahn WRC-Focus
4. Johan Rudengren WRC-Skoda
5. Lars Stugemo R5-Fiesta
Mats Jonsson älskar Hovdala och när den nu körs två gånger tror jag på den gamle ”Mr No problems”. Tyvärr Jerker (bilden), den här gången blir det Värmländsk seger!
Otrimmat 4WD.
1. Robin Friberg Mitsubishi
2. Mikael Lindquist Mitsubishi
3. Niklas Hägg Mitsubishi
4. Joachim Carlström Mitsubishi
5. Jan-Erik Folkesson Mitsubishi
Unge Friberg har inte haft turen på sin sida i år men någon gång måste det lossna och jag tror lossningen sker i helgen.
Trimmat 2WD.
1. Leif Peterson Toyota
2. Johan Holmberg Suzuki
3. Victor Henriksson Toyota
4. Mattis Olsson Toyota
5. Johan Green Golf
Victor Henriksson har varit helt utan respekt tidigare i år och leder också rättvist SM-klassen. Leif Peterson kommer inte att ta några fångar i helgen…
Otrimmat 2WD.
1. Mattias Adielsson Peugeot
2. Martin Jansson Skoda
3. Jacob Jansson Fiesta
4. Gustav Thorsell Peugeot
5. Christer Jakobsson Fiesta
Nu kommer regerande mästare Adielsson visa att det ändå är han som är snabbast i ”lilla grupp-N” oavsett vad SM-tabellen säger.
Junior-SM.
1. Erik Telehagen Honda
2. Pelle Willén Golf
3. Markus Theorin Citroén
4. Pontus Åhman Corsa
5. Max Svensson Volvo
I fjor var Hondaåkare Telehagen näst intill ”unstopable” i år har det varit betydligt mer grus i maskineriet. Tror ändå att Erik vinner i Hässleholm.

*
Är lite i gungning rent mentalt och det handlar om att en av de absolut mest Opelälskande familjerna i landet nu verkar konvertera till vad som fader Stig brukar säga, ”en japanardj-el”. Det är alltså Joachim Kristiansson som i verkstaden i Hörby just nu hyser råämnet till den Toyota Corolla BloggStigsom pappa Stig ( på bilden efter en seger i TV-Svängen med en Kadett 2,0E, ynglingen till vänster kör numera en svart VOC:are…) nu är i färd med att bygga rallybil av. Att bara tänka tanken att Stig Kristiansson som varit Opel trogen bortsett från ungdomssynden med en Saab Sport och till den klassiker Porsche han använde fram till början av 2000-talet. Att bara tänka tanken att Stig skulle börja skruva japanskt är lika främmande som att bygga om Lunds Domkyrka till ett Lidl-varuhus…

*
En annan som enligt en närstående arbetskollega ”sålt sin själ” är gamle SM-åkaren Tommy ”Stockholmaren” Andersson. Tommy, en svuren fiende till både Volvo och de som gillar att åka svenskt i rallyskogen, har nu kommit till insikt enligt samma kollega och köpt sig en BloggVolvoVolvo XC70. Kanske inte så konstigt med tanke på hans rallybakgrund som gått via VW-Bagge och Datsun Cherry. När han dessutom hyser ett stort hjärta för både Alfa Romeo och Mercedes förstår man att ett bilinköp skulle kunnat gå i vilken riktning som helst. Bara lite synd att ingen vände honom mot ”Mecka”, alltså någon Opelhandlare istället för en Volvosäljare…

8 svar på “Är detta Hirvonens sista WRC-säsong, däcksnack inför Snapphanerallyt och tips, blir det ett Lidl i Lunds Domkyrka?

  1. Ytterligare en sak som skulle till i WRC är att de tävlande inte ska få några splittider till sig i bilen utan man får gasa efter eget huvud eller ta i mer på nästa ss.

    1. Hej.
      Kanske något att tänka på och visst är taktikkörning som blir lite enklare med splittider, lite trist…
      MVH
      Tommy

  2. Sent ska syndaren vakna heter det och det stämmer in på fam Kristiansson isf!!!

    Jerker tar det före Jocke och trea Johnsson alt Rudengren.

    Ha de gott och väl mött på Garnisonen och skogen ihelgen.

      1. Hur enkelt som helst mina föräldrar har lärt mig att man ska vara ärlig helt enkelt…… Opel och snigelätare borde inte få tillverka och än mindre sälja bilar om man nu verkligen kan kalla dem det.

        BTW är Hörby Skånes ”Hällörade” paradis?

        En annan sak som jag undrar är hur HMK tänkte när de valde bild till programmet?
        Inte för att Hörbing är en ovärdig SM vinnare men hade det inte varit bättre med en som är med och kör ivf.

        Mvh Kennet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *