Äntligen plus för Rally Sweden, tätt hos VOC:arna, Lill-Lövis gör comeback och de allra ”minsta” gör upp i Höör!
När Glenn Olsson Svenska Rallyts VD presenterar bokslutet i för vårt WRC-rally nästa månad blir det för första gången på länge med plusresultat hoppas Glenn. I Värmlands Folkblad säger han.
– Vi ser ut att gå mot ett ganska bra år resultatmässigt och lär landa på plus, säger Olsson till VF utan att närmare vilja precisera hur stor vinst det rör sig om.
Han är nöjd med utvecklingen som bolaget har haft.
– Vi har haft enorma utmaningar det senaste året, som med det nya promotoravtalet vilket kostade oss x antal kronor. Totalt sett har vi haft ökade kostnader med fyra miljoner kronor per år jämfört med hur det såg ut för tre år sedan. Att vi då lyckas göra ett bra resultat är ett tecken på att vi har lyckats!
I fjol redovisade man ett minus på drygt två miljoner och för att kunna betala för det nya VM-avtalet fick rallyt hjälp av Region Värmland. Även Karlstads, Hagfors och Torsbys kommuner går årligen in med en miljon kronor i tävlingen fram till och med 2016.
Stora utmaningar väntar framöver menar Olsson.
– Vi måste arbeta stenhårt för att höja kvalitén på tävlingen och intäkterna samtidigt som vi måste kontrollera kostnaderna ännu bättre. Hade vi legat kvar på samma kostnadsmassa som för tre år sedan hade vi gjort miljonvinster nu. Men allt kostar mycket mer nu, säger Olsson.
Stora intäkter från publiken har försvunnit av någon konstig anledning, själv tycker jag där varit mer folk än på många år när jag besökt Värmland. Men samtidigt har kostnaderna för att arrangera ökat och där någonstans har man orsaken till de tidigare förlusterna.. Nya pengar har tjänats in på olika vip-event, detta samtidigt som nya samarbetsavtal också genererat nya stålar..
Något rallyt verkligen skulle behöva är en stor huvudsponsor, menar Olsson men även här kan vinden ha vänt.
– Jag tycker att läget ser bättre och bättre ut och är hoppfull att vi löser det snart. Vi får en starkare och starkare produkt för varje år och de sponsorer och partners vi har får mycket tillbaka för sina satsningar.
Han hoppas även att norrmännen kan bidra med mer intäkter än tidigare.
– Nu gäller det att vi håller tempot uppe. Norge har inte varit med så länge och det har funnits en mental gräns för norska företag att kliva in på svensk mark. Förhoppningen är att vi kan utveckla oss mer där och via samarbeten lyfta fram den norska delen i vår tävling ännu tydligare.
*
Det blev sista sträckan i Götenerundan som blev avgörande i VOC Mekonomen Rallys gruspremiär i Sverige/Sommar-Serien. Hela dagen var VOC Mekonomen Elit A en tät uppgörelse mellan Anton Brorsson (bilden) och förhandstippade Pär Nordahl. Brorson vann dagens två första sträckor, Nordahl de två följande. Innan dagens sista sträcka skiljde det därför bara ynka 0,3 sekunder dem emellan.
– På dagens första sträcka var även förhandssnackets andra heta namn Patrik Adolfsson i högsta grad med men sedan tappade han allt mer, måhända tekniska problem, frågar sig klassansvarig Roger Fransson.
Inför sista sträckan hade både Brorson och Nordahl bestämt sig för att nu ska segern hem, bära eller brista. Brorsson redde ut satsningen i mästerlig stil medan Nordahl gjorde ett misstag vilket avgjorde. Brorsson kunde därmed ta sin första seger i högsta elitklassen medan Nordahl kunde räkna in ytterligare en fin andraplats. Viktor Karlsson som hela dagen lurat i vassen bärgande en värdefull tredjeplats. Toppen på SverigeSerie tabellen är efter Götene minst sagt öppen, Nordahl leder på 54 poäng före Brorsson på 52 och Adolfsson på 50. Elit B toppas av Broberg på 57 poäng före Eckhardt på 52 och Fredrik Jansson på 45. C-klassen toppas av Westerberg med 53 poäng före Bodén på 52, bara en enda poäng skiljer dem alltså åt! Och sedan ett steg ner till Ove Björklund på tredje plats med 33 poäng.
*
Under Afrikas brännande sol kämpar Familjen Hagman vidare i det historiska Rallye du Maroc och har faktiskt klättrat i tabellen. Efter dagens två första sträckor har far och son avancerat upp till fjortonde plats men har dessvärre långt upp till klassledaren Panizzi, hela tio minuter. Den gamle WRC-åkaren är även tvåa totalt, fyrtio sekunder bak totaledaren Berenguer i en Escort.
*
Nu gör Stefan ”Lill-Lövis” Johansson comeback ( för vilken gång i ordningen är där väl ingen som riktigt vet) och detta i prestigefyllda ”Nurburgring 24 Hours” där han bland annat ställs emot Richard Göransson. För smålänningen är det trettioett år sedan han senast körde på ”die Nordschleife” och slutade tvåa i en Grupp C Porsche 956.
Nu är det ingen Porsche utan en fabriksuppbackad Mazda MX5 som Lövis ska kasta runt i det ”gröna helvetet”. Brittiska ”British Jota Sport team” ansvarar för Mazdan som är en del av modellens 25-års jubileum. Nu är det inte första gången han kör Mazda, i början av nittiotalet körde han Mazda på Le Mans 24 Hours.
Den här gången kör han ihop med Wolfgang Kaufmann, Briton Owen Mildenhall och japanen Teruaki Kato.
– Jag har kört Formel 2 och 3 samt så klart Grupp C där jag slutade tvåa 1983 och alltid gillat utmaningen med Nordschleife, berättar Stefan.
Redan i april testade Lövis banan med en ”Jota-Mazda” för att kvalificera sig till racet.
*
För Richard Göransson och hans teamkamrater i Rowe Racings # 7 Mercedes Benz SLS AMG GT3 blev det en sjunde plats i ”warm up” inför samma tävling. Racet avbröts med en timme kvar att köra efter en olycka i banans sista parti.
– Tyvärr blev racet avbrutet med en timme kvar att köra men det blev ändå ett bra genrep för oss, säger Richard.
– Bilen kändes bra att köra och de nya däck från Michelin som vi testade fungerade kanon på bilen. Jag är väldigt nöjd med min egen körning och ser fram emot midsommarhelgen på Nürburgring och 24-timmars!
*
Betydligt beskedligare motorer blir det i helgen när Höörs RC-klubb kör Svenska Cupen. Hit kommer förare ifrån hela Sverige, allt ifrån elit förare till sådnan som bara har kört några år.
– Det positiva med sporten är att det inte är någon skillnad på vilken ålder man har. En tioåring kan köra i samma heat som en som är sjuttiofem. Man blir placerad i heat med förare som ligger på samma kör skicklighet, menar ordförande Rickard Håkansson.
– Underlaget vi kör på är lera, konstgräs och stenplattor så underlaget förändras hela tiden.
Tävlingarna avgörs på klubbens bana Sätofta Race Way strax utanför Höör och tiderna är 09.00-18.00
– Bilarna vi kör är i skala 1:8 med förbränningsmotor som drivs av metanol. Mekanikern som ställer in bilen är lika viktig som förarna, ett gott samarbete mellan förare och mekaniker behövs för att få ett vinnande koncept, förklarar Håkansson.