Ansökan inskickad för Rally Sweden, Trafikverket har lämnat sina förslag i ”Skyltfrågan”, 190 anmälda till SRC-finalen i Skänninge, brändes mycket gummi i Rally Legends och tuff gening i AMC Sprinten…
Då är ansökan till Länstyrelsen inskickad för Rally Sweden 2024. Det är ansökt om tillstånd för strax över 30 mil specialsträckor varav några är helt nya mot de två tidigare åren rallyt körts i Västerbotten. Lite verkar det som att man försökt styra över till mer tekniska sträckor men även dialog med markägare, rennäringen och många andra intressenter har spelat in.
– Problemet har inte varit att hitta sträckor utan mer att arbeta igenom alla bra förslag som kommit in till oss från markägare, föreningar, rallyintresserade och många många andra. Och det känns riktigt kul att det finns ett sådant genuint intresse för att göra Rally Sweden ännu bättre, säger Rickard Johansson, tillståndsansvarig på Rally Sweden.
Nya Event Director Erik Åström är nöjd med mixen av vägar.
– Det känns som ett bra förslag som vi nu har lämnat in och dialogen med samebyarna har varit bra. Organisationen som vi har i Rally Sweden har verkligen fått till en utmanande tävling sett till det förslag som vi har nu.
Kravet från WRC-promotorn att göra vissa förändringar år från år, har gjort att man fått förändra en del av banan mot i fjol. Även rennäringen har haft ett finger med detta berättar Rickard Johansson.
– Vi får aldrig glömma bort att vi är gäster på andras mark!
Kvar är Red Barn Arena som nav i rallyt och där Nolias mässområde fortsatt blir depåområde. Nästa års VM-rally i Umeå körs 15-18 februari.
*
Nu har Trafikverket överlämnat sina förslag i ”Skyltfrågan” till Regeringen vilket applåderas till en del av Riksidrottsförbundet.
– En bra bit på vägen, men vi är inte riktigt i hamn, kommenterar RF:s generalsekreterare Stefan Bergh.
Tre förslag presenteras där ett av förslagen är en fortsättning på den lösning Trafikverket beslutade om innan sommaren, nämligen ett takbelopp på 150 000 kronor för åtgärder i samband med arrangemanget, exempelvis omskyltning. Alla över detta måste arrangören själv betala. Ett annat av förslagen är att föreningar står för alla kostnader fullt ut
– Jag uppskattar att Trafikverket har varit öppna för dialog och att vi har kunnat samtala om situationen. Men förslaget att ideella föreningar ska bära hela kostnaderna är oacceptabelt, konstaterar Bergh.
Det tredje av Trafikverkets förslag är en beloppstrappa där kostnaderna för föreningarna ökar procentuellt upp till 150 000 kronor. I båda det förslaget och i förslaget om ett takbelopp föreslår Trafikverket även en grundkostnad på 2 000 kronor som alla föreningar ska betala, oavsett storlek på arrangemanget.
–Den totala kostnaden för att arrangera ett lopp med avgifter till olika myndigheter riskerar att bli övermäktig. Samma logik gäller för beloppstrappan som riskerar att bli administrativt tungrott och kostsamt för föreningarna, säger Stefan Bergh.
*
På lördag är det final för Svenska RallyCupen med sprängfyllt startfält i ”Marknadsnatta” med fem specialsträckor. Tätt i de flesta klasserna och i 4WD är Mattias Nyström tre poäng före David Nattsson. I 2WD för A-förare är det dock lite ospännande då André Nygren redan vunnit klassen. Tuffare bakom mellan Johan Svensson och Christopher Zeijlon. Alexander Andersson har toppat B-klassen sedan start och bakom har Mathias Savela en matematisk chans att avancera. Även Kjell Fransson är klar cupvinnare i Appendix K. Nästan klar mästare är Ungdomsåkaren Hugo Carlberg med fyra segrar och en andraplats. Behöver bara komma från huvudstarten med sitt startpoäng så är saken klar. I ”Temahallen Grussprint” gjorde SMK Hörbys Pontus Sigvardsson rallydebut med pappa Magnus som kartläsare och i smått legendariska ”Max-Golfen”. Att därifrån ta sig an Skänninges tuffa sträckor som andra tävling tyder på stort mod. Pontus kör så klart i Ungdomsklassen.
I rallyt ingår även Volvo Euro Cup som kör sin final på lördag. Totalt 40 olika Volvo från VOC till Grupp F är anmälda vilket innebär tufft motstånd för VEC-topparna Henrik Levin/Ida Levin och Magnus Mellquist/Jonas Magnér med 21 i klassen.Lika tufft för cupledaren i C-klassen, Ted och Katharina Malm med totalt 19 anmälda. Västra Östergötlands MK (VÖMK) går verkligen mot strömmen som annars pekat mot mindre startfält, men på lördag är runt 190 anmälda…
*
Rally Legends i San Marino är sedan flera år tillbaka en jättelik folkfest och årets upplaga var inget undantag berättar Johan Kristoffersson. Han körde med JC Racetekniks Audi S1 RX i samma strajpning som pappa Tommy hade på Audin under sin storhetstid.
– Helt galet, folk var helt vilda, till och med på transporterna mellan sträckorna. Ett otroligt bra event.
Till höger hade Johan Morten-Erik Abrahamsen och i JC Ractekniks andra Audi satt Ole Christian Veiby/Torstein Eriksen. De båda bjöd publiken på vild show i tävlingen som egentligen inte var någon tävling.
– I och med att vi inte fick några tider i vår klass så var det bara att showa. Vi burnade och sladdade där det var mycket publik och bra stämning!
KMS-duon tillförde också en ny dimension när de bestämde sig för att duo-köra, tätt efter varandra genom slingriga kurvor inför en extatisk publik.
– Det var en grej som vi kom på. Jag startade först och stannade för att vänta in Ole innan de partier där det var extra mycket folk.
Publiken räknades till över 100 000 och på en del sträckor var det som att se gamla filmer från 80-talet, med folk mitt i vägen. Hög effekt, asfalt och publikfriande körning. Det slet på gummit…
– Däck tror jag inte vi har så många till salu efter den här helgen, avslutar Johan med ett skratt.
*
Ett ständig debattämne i rally är detta om ”Hinder inner”, där vissa hävdar att dessa är helt nödvändiga om man inte vill ha vägkanterna helt sönderkörda. Andra menar att det stör körningen och ibland är direkt farliga då kurvorna inte blir naturliga. På SS2/4/6 i helgens ”AMC Sprinten” var där en gening som hette duga, när i princip hela startfältet valde att köra rakt fram i en ”medium vänster.”
Foto: Drive VXO Motorsport
I stället för att följa vägen blev det nu en raksträcka över bondens åker vilket syns tydligt på bilden från Hans Bååths in-carfilm. Det ljusa till vänster är väg, det svarta är åker och med tydliga ”hinder” tror jag inte det blivit lika svårt att återställa…
Hej Tommy jag kom att tänka på vilket underlag som är bäst i rallytävlingar och det är helt klart GRUS,det är fördel grus för där kan inte miljöaktivisterna limma fast sig HAHAHA.Mvh Gunnar Bagaren Gunnarsson.