Ännu inget WRC-besked, Emil L. laddar för Rom, Kopecky vet inte vad han missade, STCC livestreamas och midsommarfavorit i repris.

Än har där inte kommit något besked från FIA  hur man tänker sig fortsättningen på WRC, å andra sidan är fredagen lång och i Paris är väl midsommarfirande ingen större högtid att fira så man drar kanske ut på besked till ikväll. I går dök plötsligt Argentina upp på banan igen, de som var först att kasta in handduken på grund av Corona.

Foto: Hyundai Motorsport

Nu anser sig argentinarna så säkra på att man har pandemin under kontroll (kollade på ett inlägg från WHO som inte delade den uppfattningen…) så att man är beredda att ta över finalen från Rally Japan. om det blir aktuellt. Känns dock föga troligt att Oliver Ciesla nappar på den kroken då logistiken till Japan eller Argentina är skit ihop. På Twitter skrivs också att det kanske inte blir något besked i dag då där finns så mycket att ta hänsyn till vad gäller Corona. Om jag summerar vad rallykrönikörer och andra tyckare menar i frågan, så lutar det starkt åt att ställa in 2020. Uppfattningen som   genomsyrar är att om man fullföljer en stympad säsong så riskerar WRC mer i framtiden än man vinner, betydligt mer…

*

Många drömmar har gått mer eller mindre i kras detta skitår och en av många som drabbats är finska talangen Emil Lindholm med co-driver Mikael Korhonen. Paret var på väg mot inhopp i ERC med hjälp av indiske däcktillverkaren MRF men så här långt har det blivit noll tävlingar för f.d VM-åkaren Sebastian Lindholms son.

Foto: Tommy Svensson

Nu hoppas dock Emil på start när ERC drar igång med Rally Roma di Capitale 24-26 juli. Precis som i Finska Mästerskapet är det i TGS nya R5-Skoda som han ska ta sig an asfalten runt Rom. Året har varit speciellt menar Emil så därför är det helt i sin ordning att det är med ett asfaltrally som han gör debut, ska det vara speciellt så ska det.

Ändå fantastiskt att vara tillbaka i bilen i igen efter nästan fem månader paus, menar Emil.

-Blir dock lite speciellt att börja barmarksäsongen med asfalt…

I MRF:s teslag ingår även Craig Breen som även han är anmäld till Rom. Något som Emil tycker är jättebra enligt artikeln i Rallit.fi

Att ha en professionell förare i samma team som jag kan mäta mig med direkt eftersom vi båda åker på samma däck. Min egen ”pace” avslöjas direkt!

Att köra rally i Italien är ingen ny erfarenhet för svensktalande Emil och han vet därför att de lokala förmågorna ”kör hårt”.

Jag har kört några asfaltrallyn här ibland annat liknande sträckor som ingår i kommande tävling, vilket känns bra, menar Emil.

*

I samband med sin årliga prisutdelning i Prag avslöjade Skoda Motorsport att man lägger ner sitt fabriksteam och istället nöjer man sig med att stötta privatåkare. Då var redan Kalle Rovanperä klar för Toyota medan den store hemmaidolen och väldigt sympatiske Jan Kopeckýs framtid inte lyftes fram. När jag åkte med honom tidigare på dagen levde jag i lycklig ovisshet om kommande beslut, annars kunde jag ställt frågan själv men så blev det alltså inte. 

Foto: Skoda Motorsport

Ändå verkar det ändå som att Skoda Motorsport anser sig ha kvar ett fabriksteam efter som man i dagarna presenterade en ny co-driver för ”factory driver Kopecký”. Det är tjecken Jan Hloušek som tar plats i R5-Skodan till ERC Barum Czech Rally Zlín 28-30 augusti. Tidigare lotsade han Filip Mareš till seger i FIA ERC1 Junior Championship 2019.

Foto: Skoda Motorsport

Lite synd att jag inte visste att Pavel Dresler efter nio säsonger inte siktade på att göra tio raka med Jan i Skodan. Hade jag anat detta och trott att Hloušeks inhopp i Wales Rally GB och Spanien inte skulle  bli permanent, då hade jag självklart skärpt till mig i högerstolen. Nu missade WRC2-världsmästaren 2018 chansen att verkligen se vad jag går för i en högerstol…

*

När STCC nu ska köras utan publik till att börja med så kan kanske nya satsningen på liveplattformen STCC+ vara ett alternativ för alla racingtörstande.  

 Med tanke på pandemin blir detta ett extra viktigt verktyg för mästerskapet vad gäller vår möjlighet att genomföra säsongen på ett säkert och attraktivt sätt för samtliga inblandade, menar Micke Bern, VD.

Samtliga fyra tävlingshelger streamas live via STCC+, med smygpremiär under det officiella försäsongstestet på Gelleråsen Arena den 2 juli.

Vi kommer att inleda med en timmes livesändning av en shootout under försäsongstestet. Detta för att ge en försmak av den intensiva säsongen som vi har framför oss.

Mikaela Åhlin Kottulinsky är mycket postiv till det nya greppet. 

För första gången på länge så kommer publiken att få lära känna oss förare och team på riktigt. I STCC+ kommer våra fans komma nära inpå team, förare och framförallt all action på banan. Jag ser redan fram emot att köra flat out på Gelleråsen Arena den 2 juli.

Förutom STCC kommer även klasserna GT4/GTC och Formula Nordic att ha varsitt tävlingsheat livesänt under säsongens samtliga tävlingshelger. Kommentatorer kommer att vara motorjournalisten Joakim Dyredand, tävlingsföraren Alexander Graff och kommentatorveteranen Thomas Nilsson.

*

Foto: PWR Racing

Passar bra i det här sammanhanget att berätta att Peter ”Poker” Wallenberg fortsätter i STCC TCR Scandinavia med en helt ny CUPRA Leon Competición TCR med PWR Racing under konceptet Racing for Charity.

Jag vill börja med att tacka alla som stöttat projektet från start och även de som tillkommit längs vägen, konstaterar ”Poker”. 

Det känns fint att på något sätt kunna göra en skillnad genom att syssla med det vi brinner för. Smått otroligt att vi nu går in på Racing for Charitys fjärde år.

Racing for Charity har totalt dragit in över 800.000 kronor i donationer sedan starten som oavkortat går till de utvalda organisationerna. Utöver rutmönstret pryds bilen av de fem organisationer som är en del av projektet under året; Friends, Happy Child Foundation, Wildhood Foundation, Mamma till Mamma och Star for Life.

*

Om nu SVT gjort det till tradition att visa Kalle Anka och hans vänner klockan 15.00 varje julafton så kan väl jag återigen få berätta om midsommarfirandet i Halmstad i början av 70-talet, mitt allra första midsommarfirande ”utombys”. Jag skulle få hänga med de ”store pågarna” till Tylösand, där det var utlovat håll i gång. Att jag sedan kunde låna fars gula Ford Taunus 17M med tackräcke, gjorde ju inte saken sämre.

Foto: Privat

Bilden på mig och lillebror Håkan och Taunusen är från jungfruturen till Bornholm 1965. Här fick både tält och allt annat plats medan kompisarna hade ”dricka och andra nödvändigheter” i sina lite fräckare bilar, Volvo PV/Amazon och så kungen av do m alla, en röd Opel Rally Kadett Sprint. Totalt var vi väl ett tiotal personer som drog iväg på torsdagkvällen, mest killar men även några tappra tjejer hade vi lyckats lura med oss.  Väl framme i Tylösand tog det inte lång stund innan tält och annat var på plats, festen kunde med andra ord börja. För min del med en helvetisk brygd bestående av Lemongin (finns inte längre på Systembolaget, billig svensk gin smaksatt med citron) och fruktsoda. När jag blev trött på ”fruktsmaken” övergick jag till Silverrom och cola. När det skulle ätas gällde  TT:s mellanöl och Bullens pilsnerkorv vilket gjorde att den i festsammanhang tämligen orutinerade Motorbloggaren snart gick på varvstopp innan ”överfyllnadsskyddet” slutligen utlöste.

Efter många timmars sömn vaknade jag framåt lunch på midsommarafton, suget på mer av ”helvetesblandningen” från kvällen före var minimalt, för att inte säga obefintligt. Detta var dock inte något som gällde kompisarna som fullföljde traditionen, ”svenskt midsommarfirande”. Framåt seneftermiddagen behövdes påfyllning av mellanöl som då såldes i livsmedelsbutiker och det fanns bara en som var ”körklar” i gänget, jag. Som krav ställde jag att få låna den fullt rallyutrustade ”Sprintkadetten”  (bilen på bilden har inget med sammanhanget att göra, mer för att ni ska förstå vilken skönhet jag skriver om). Att som nittonåring med klara rallyambitioner åka in till Halmstad i en Ford Taunus med takräcke, fanns inte ens på kartan. Opel-ägaren var i någon sorts sjunde himmel och skickade över nycklarna utan att blinka, påfyllning av dryckesförrådet var uppenbarligen akut.

Uppdraget utfördes och några timmar senare tyckte jag att sällskapet var i lulligaste laget. Samma sak tyckte en av tjejerna, som inte heller var ”imponerad” av omgivningen utan frågade mig om vi inte kunde köra en sväng istället. Något annat än Kadetten var inte att tänka på och ägaren mumlade något oviktigt. Nyckeln langades åter över till mig samtidigt som han öppnade en ny TT. Kvällen var ljummen och jag kände mig mer som Opels rallyess Bus-Ove Eriksson eller Anders Kulläng än ”glasmästarens småtjocke påg”, när jag med en snygg tjej i högerstolen cruisade runt i Halmstad. Fast likheterna med Toad i filmen ”Sista natten med gänget”, stämde mycket bättre. Toad var killen som drog runt i en lånad vit Chevrolet Impala 1958 utan att få till det och resten av kvällen får ni själv räkna ut hur den slutade…

Sent på söndagen satte vi åter kurs mot hemmet med mig bakom ratten på fars gula Taunus. Rally Kadett-kompisen åkte i baksätet på sin bil med en fräschare chaufför bakom Opel-ratten. Övriga sällskapets minne av midsommaren var väl så där men jag minns än i dag glasklart när jag var ”Bus-Ove i Halmstad” och lika klart uppladdningen kvällen före midsommarafton…

*

Fira lugnt och ”stay safe”!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *