Ännu inget nytt om WRC för ”norskarna”, Camilli fick WRC2-plats, Småländska rallychocken, Kottulinsky Turbon återställs och skånske Simon kör tyska TCR!
Med bara timmar kvar av anmälningstiden för Rally Monte Carlo är det nog bara att inse att detta blir ett rally utan såväl Andreas Mikkelsen som Mads Østberg. Likaså lär där inte heller dyka upp någon Polo R WRC 2017. Trist är bara förnamnet, att ena året sluta trea i WRC som Andreas och sedan två månader senare vara arbetslös är snudd på overkligt. Även om där inte synts och hörts så mycket från honom efter VW-chocken är jag säker på att den f.d Polo-åkaren jobbat för att hitta en lösning, men som det ser ut nu med klent resultat.
Vad gäller Østberg så har han de senaste dagarna synts flitigt ihop med snöfordons-tillverkaren Arctic Cats olika produkter. Något som gjort att många kopplat ihop Mads med den ”arktiska katten” och att dessa skulle gå in som ny huvudsponsor för Mads och Ola Fløene i en privat satsning med ADAPTA i ryggen. Än så länge inget konkret bevis på att så är fallet men att hoppa över en tävling i den 13 tävlingar långa serien behöver inte innebära katastrof. Just nu kommer där också delvis lugnande besked från Mads att han definitivt kommer att köra även nästa år och detta i en bil enligt 2017-års reglemente Men ännu är inte allt klart och han säger också att det kanske inte blir alla 13 deltävlingarna han kommer att köra. Istället siktar han precis som i år att även köra rallyn utanför WRC. Kanske och förhoppningsvis har allt löst sig så att både Andreas och Mads rullar ut på Färjestads travbana den 9 februari…
*
Som bekant blev jag lite undrande över att Eric Camillis namn inte alls fanns med i det officiella meddelandet från M-Sport när man presenterade 2017-års ”line up” med Sebastien Ogier och Ott Tänak. Nu är det inte första gången som det ändras i sista stund i Cumbria. Fråga Craig Breen som var klar för teamet hösten 2015 men sedan sent skyfflades ut till vänster till förmån för just Camilli. Lite ödets ironi att han själv nu råkar ut för samma sak även om Malcolm Wilson den här gången inte placerar Camilli helt ute i kylan som blev fallet med Breen, utan åtminstone i premiären Rally Monte Carlo låter honom köra en R5-Fiesta i WRC2.
Med detta är det nu årets ”WRC2-M-Sportare” Elfyn Evans som sitter med Svarte Petter, då jag absolut inte tror att ambitionen är mer en än bil från M-Sport i WRC2-klassen. Nu sägs det att Wilson inte till en början tänker köra mer än två bilar i WRC och först när Europa-delen startar med Korsika kan Fiesta nummer tre vara startklar. Först då kanske det är dags för come back för Evans i toppklassen…
*
Polens WRC-bidrag ”Rally Poland” hängde lite löst i 2017-års kalender och främst var det brister i säkerheten som ställde till det för polackerna. Årets upplaga kördes under ”gult kort” efter att man året före haft stora brister i vad gällde publiksäkerheten. I år rapporterades inga incidenter till FIA då arrangören ökat antalet funktionärer kraftigt men vissa av förarna är ändå skeptiska. Det största problemet enligt dessa är att publiken på många populära publikplatser står allt för nära vägen och med de nya ännu häftigare bilarna är man lite rädd för att något ska kunna inträffa.
– Där finns många åskådare och ibland finns dom mitt på vägen…
Han uppmanar de polska rallyfansen att vara försiktiga om inte, riskerar man att sträckor stryks och i förlängningen att Rally Poland försvinner ur WRC-kalendern.
– Ibland ser man helt galna ralllyfans som vill känna på bilen, men om något då händer blir detta också enda gången dom får känna på en rallybil…
Något inte bara polska rallyfans borde ta sig en allvarlig funderare på!
*
På sin Facebook sida visar nu Trollhättans Robert Blomberg var han och Lars Andersson ska tillbringa tiden 9-12 februari, alltså Rally Sweden. Den svenskbyggda Weng- Mitsubishin får nu maka på sig till förmån för en R5-Fiesta. Redan till helgen är det första testpasset i Arvidsjaur.
*
Blir mycket värmländskt i FIA framöver, först var det Pierre Ellison som fick en plats i Paris och nu följer även Rally Swedens sportchef Christina Lundqvist Viklund efter. Hon tar nu en plats ett snäpp högre upp än Ellison och sitter i FIA World Rally Commission av World Council, FIA:s högsta beslutande organ.
*
I dagens Smålänningen skrivs det om Anders Martinssons fina ”rallyanläggning” Millebygden Raceway men tyvärr inte i lika positiva ordalag som vi som är i branschen brukar använda om grusvägen utanför Pjätteryd (bilden är Jonas Kruse som något senare fick uppleva när samma sträcka inledde SSR och då bet tillbaka…). Nu är det istället sura grannar som klagat om buller till Älmhults Kommun efter sommarens SSRC-Sprint. Något som både tråkigt och märkligt innebär ett omedelbart förbud för ”fastighetsägaren att bedriva både tävling, träning och testkörning på motorbanan”.
I artikeln konstateras att ”Det ska även ha funnits ett tävlingstillstånd på motorbanan för den specifika dagen”. Ordet ”ska” kunde nog reportern skippat för även om jag inte sett tillståndet så är jag helt säker hundra procent, på att alla nödvändiga tillstånd fanns.
Man kan också konstatera att grannarna verkar extremt lättstörda då även återställningen av vägen, alltså en vägskrapa innebar att en granne blev störd(?).
Som förväntat är inte Martinsson överens med varken grannarna eller kommunen och hävdar att det inte alls behövs de miljötillstånd som dessa anser att det krävs.
Citerar Smålänningen, ” Kommunen lutar sig mot miljöbalken och menar att alla som bedriver eller avser att bedriva verksamhet som kan skada miljön måste detta anmälas. Om detta inte sköts har kommunen, som tillsynsmyndighet, rätt att förelägga en person med åtgärd. I det här fallet handlar det om ett förbud att driva verksamhet på motorbanan fram till att en anmälan om miljöfarlig verksamhet lämnas in.”.
Det som verkligen är skrämmande är att kommunen inte nöjer sig med detta utan man har även anmält saken till Åklagarkammaren vid Växjö Tingsrätt. Här ska det för utredas om det rör sig om ”miljöfarlig verksamhet” eller i klartext, om det är tillåtet att köra rally. Riktigt skrämmande blir det om Tingsrätten går på samma linje då detta skulle kunna innebära att all rallyverksamhet framöver måste prövas på samma sätt. För detta är ju ingen ”motorbana” i dess rätta bemärkelse utan en helt ”vanlig specialsträcka” som det körs hundratals av runt om i landet årligen. Det som nu händer i de södra delarna av Småland kan bli extremt allvarligt om Tingsrätten väljer att går på kommunens linje.
I absolut värsta fall kan det i framtiden då komma att krävas speciellt miljötillstånd för varje specialsträcka och man kan ju inte ens fantisera om vilket enormt krångel detta kommer att innebära.
Inte så konstigt att Älmhults MK reagerade direkt på kommunens märkliga inställning till klubbens verksamhet. Tävlingsledare för 2017-års upplaga av SilverKongen Kent Quist skriver nu.
” Rallytävlingen Silverkongen en sammanslagning av välkända och omtyckta rallytävlingarna Silverratten och Kong Christians Race med Älmhults MK respektive Kristianstads MK som arrangörer
är en av Sveriges största rallytävlingar. Efter 2 år med start och mål på annan ort Osby/Kristianstad är planeringen att Tävlingens HQ och start och mål skulle finnas i Älmhult den 22 april 2017.
Det är en folkfest för motorintresserade och drar stora mängder av publik och Vi ser verkligen fram emot denna som en attraktion för hela kommunen. Tävlingen som ingår i rikstäckande serier som Volvo Sverigeserien och SydSvenska RallyCupen drar tävlande och publik från hela Sverige och behöver ingen mer presentation för alla som gillar Rally, för man vet hur stor tävlingen är.
Tyvärr efter senaste veckans kommunala beslut om från miljö och byggnadsnämnden gjort att motorklubben ifrågasätter om kommunen är intresserade av denna sortens arrangemang. Därför har arrangörerna av SilverKongen påbörjat ett arbete att flytta start och mål på tävlingen.
I nuläget ser också det populära mästarmötet för Sydsvenska Rallycupen flyttas till annan ort.”.
*
Vi som var med på 80-talet minns vilken uppståndelse Susanne Kottulinsky väckte när hon och Tina Thörner vräkte fram en Volvo 242 Turbo i rallyskogen. Nu har nyblivne värmlänningen Per Ericsson hittat Susannes gamla bil och försöker även att återställa den i exakt samma utförande som när hon körde med LSO 933. Återställande kostar dock en del pengar och därför söker Per inte bara delar till Turbon utan även finansiärer till projektet. Efter intensivt sökande har han hittat rätt motorblock, topplock, växellåda, pedalställ och de rätta ”svettiga” 34 år gamla säkerhetsbälten som satt i bilen. I danska Odense hittade Per till sin stora glädje även samma fälgar som användes när det begav sig. När det gäller finansiering är Per inte intresserad av att någon ”köper in sig” i Turbon.
– Jag är 100% tydlig med att inga delägare tas in, bilen skall stanna här, varför jag
personligen är formell ägare och enligt avtal äger 51 %. Så kommer det, av säkerhetsskäl att förbli.
För Susanne har Per även presenterat en tidsplan där målet är ELMIA påsken 2017 men även -18 och -19 vilket pekar på en långsam återställning. Pers plan är:
2017 så visar vi bilen helt färdig invändigt (Ratten också hittad !), Helt demonterad utvändigt. Motor monterad i motorställ bredvid och en massa bilder och lite filmer (mycket motorljud utlovas !)
2018 är bilen nästan klar och jag planerar att ”bjuda” med dig (Susanne) för en liten föreläsning (kanske även Tina ?) för att dra publik och därmed kunna ta ett litet inträde !
Så 2019 är hela projektet helt klart och I MIN DRÖM, så kommer Du med Tina att köra en liten uppvisning på ELMIA-området. En liten specialsträcka inför stor publik.
Detta föregås av filmvisning och efterföljs av en liten ”föreläsning”, jubel och autografer och allt (du vet). Inte ett öga torrt kan jag utlova!
Per och hans två involverade kompisar är ödmjuka inför uppgiften att återställa Turbon till nyskick och säger.
– Att dessutom bevara denna ikon, känner vi bara som en stor ära!
Att föraren av LSO 933, Susanne är med på projektet är så klart en viktig del för att få ihop paketet, menar Per.
– Vi har väldigt fina kontakter med Susanne och även med Tina (Thörner, som var kartläsare under huvuddelen av perioden då Susanne var fabriksförare). Utan Susannes inspiration, erfarenhet och renommé, så hade detta projekt varit torrt och färglöst.
Han avslutar med.
– Tack Susanne för att du är som du är!
*
Nästan som en tanke så kommer där också besked att Susanne Kottulinsky nu tar plats som ”side kick” till Michele Mouton och får plats i ”FIA Women in Motorsport Commission”. Där kommer Kottulinsky arbeta nära med den franska rallyikonen Mouton som är ordförande för kommissionen.
– Jag känner mig oerhört smickrad och tacksam för det förtroende jag fått av Svenska Bilsportförbundet och FIA. Det kommer bli en ny spännande utmaning för mig men jag har alltid brunnit för motorsport både under och efter min aktiva tid som rallyförare, berättar Susanne Kottulinsky.
Vad jag inte kände till är att Sverige faktiskt är det FIA-land med flest tjejer med någon form av licens, 4000 kvinnliga motorsportutövare finns det nu.
– Vi har idag 14 personer i olika befattningar inom FIA och bilsportförbundets styrelse nominerade Susanne för att hon med sin erfarenhet och goda kontaktnät kommer att bidra på ett mycket bra sätt i kommissionen men också bli en nyckelperson i våra nationella satsningar på tjejer inom bilsporten, säger Thomas Jansson, förbundsdirektör på Svenska Bilsportförbundet.
*
Avslutar med att 19 årige skånske racingtalangen Simon Larsson idag skrivit kontrakt med det italienska teamet Target Competition, för att köra ADAC TCR Germany nästa år. Simon kommer att köra den nya Audi RS 3 LMS och inleder tester under februari 2017 i Italien. Att det är ett konkurrenskraftigt team visade man i år då man vann Tyska Mästerkapet med Josh Files bakom ratten.
– Jag har ju en otroligt bra relation med Audi i Tyskland och jag känner att deras professionalism går igenom hela deras motorsportprogram. Det faktum att jag också får köra för mästarteamet Target Competition är ju perfekt för min utveckling framöver, som kan hjälpa mig till målet att först nå toppen i den Tyska TCR serien och därefter bli världsmästare i TCR international. Drömmen är fortfarande en professionell karriär som leder till DTM, menar Simon.