Alonzo kör WRC-Toyota, VW tror sig ha hittat ”eldfelet”, nya Fiesta R5 visas, Haglund favorit i SRC och Säffe, mycket racing, Wilke hyllad och gammal Opel.

morse började ryktet surra att f.d Formel 1-föraren Fernando Alonzo ska ta över Toyotas WRC-stafettpinne som började med Marcus Grönholm i Rally Sweden och som nya pinnmottagaren Juho Hänninen kör vidare med i Rally Sardegna. Näste man att ta över denna Yaris WRC ska då vara 37-årige Alonzo som enligt spanska rykten ska vara klar för start i hemlandets WRC-bidrag Rally Catalunya.

Alonzo lämnade racingen 2018 efter seger i Le Mans 24h med bil från Toyota Gazoo Racing. Med 32 F1-segrar är han så klart dokumenterat duktig chaufför men vilka färdigheter han besitter i en rallybil är för mig mer obekant.

*

När Volkswagen Motorsport presenterade nya Polo R5 var det med förhoppning att den skulle bli het i både WRC2 och i nationella R5-mästerskap. Nu fick Sven Smeets och hans stab rätt men tråkigt nog i lite fel sammanhang efter att Polon visat sig väldigt benägen att fatta eld. Så här långt har två bilar av 30 byggda totalförstörts medan tre bara blivit mer eller mindre brandskadade. Senast i raden att ”få eld i baken” var Ole Christian Veiby/Jonas Andersson när svenska  KMS-Polon slog eld i Portugal, lämpligt nog precis framför posterad brandkår. Nu är Veibys bil under uppbyggnad igen men om det är den som ska köras i kommande rally på Sardinien är lite oklart.

Efter bränderna har det jobbats i Hannover för att lösa det allvarliga problemet som enligt kritiker skett lite för mycket i det tysta. Polo-åkare har enligt mina källor fått mycket lite för att inte säga obefintlig information om hur jobbet fortskrider för att undvika att fler bilar brinner. I dag kom så första officiella statusuppdateringen från Hannover och efter noggranna undersökningar hoppas man nu lokaliserat felet. En säkerhetsventil till bränsletanken tros vara boven som vid användning av specialbränslen kan blockeras. Något som skapar övertryck i tanken som i kombination med värmen från avgaserna gör att tanklocket deformeras. Baserat på detta har nu Volkswagen utvecklat en ny lösning som ska stärka tanklocket plus andra förstärkningar för att optimera värmeskyddet. Dessutom ändras avgassystemet och dras nu längre från tanken. Nu ska uppdateringen testas och visar det sig fungera kommer alla Polos få samma system monterat utan kostnad. Fram till dess uppmanar ingenjörerna hos Volkswagen att vara uppmärksam på både bränsle och kontroll av systemet.

I Sverige finns mig veterligen bara tre bilar, två i Arvika hos Tommy Kristoffersson för Johan Kristoffersson och Veiby. Den tredje står även den i Värmland hemma hos Petter Solberg. En fjärde Polo-förare finns också, Lars Stugemo men hans bil sköts av finska Printsport.

*

Välbekant att ”money talks” i motorvärlden och där dom snackar allra bäst är hos Malcolm Wilson och M-Sport. Därför höjdes inte så många ögonbryn när tämligen mediokre polacken Lukasz Pieniazek presenterades som Wilsons ena förare i WRC2 Pro. Den andre var Gus Greensmith som är mer dokumenterat snabb än sin polske kompis. Nu verkar det som att han  gjort sin sista start 2019 eftersom börsen är tom. Fyra starter så här långt och resultatraden 2-2-4-4 ser på pappret hyfsad ut, men när man vet att där aldrig varit mer än fem i klassen falnar glansen. Dessutom har det bytts kartläsare i Fiestan mitt under säsongen vilket sällan är ett gott tecken.Nu avstår Pieniazek start på Sardinien och slickar istället sina ekonomiska sår. För Wilson är det ur min synvinkel enkelt att hitta en ersättare, Emil Bergkvist lär inte behöva så mycket övertalning för att hoppa in i polackens Fiesta. 

*

Mer M-Sport som ikväll visar upp helt nya Fiesta R5 MK8 för intresserade. Så här långt är Fiestan den R5-bil som är vanligast i runt om världen med 250 byggda bilar. Nya modellen ser på utsidan av skalet ut som föregångaren men ska vara helt uppdaterad på alla plan. Från nydesignad Sadev-växellåda, 1,6-liters turbomotor på 290 hk, nykonstruerade Brembo-bromsar, utvecklade McPherson fjäderben i aluminum till stödämpare från Reiger. Premiären sker i belgiska Ypres Rally där Eric Camilla är VIP/föråkare. Samma Eric som varit en viktig kugge i utvecklingsarbetet och svarat för mycket av testkörningarna.

*

Helgens stora rallybegivenhet på hemmaplan blir när Svenska RallyCupen landar i Säffle och  ”L-E Torph Memorial Rally”. Speciellt lovar sista sträckan att bli något alldeles extra som avgörs i centrum, på gator, genom rondeller och målgång över bron i centrala Säffle. Förhandsintresset var stort och nu har man ändå lyckas pressa in mer än 220 bilar i morgon. Tufft lär det bli för premiärvinnaren, B-förare (!) Christoffer Haglund som får tuffast möjligt motstånd. Per-Gunnar ”PG” Andersson i Skoda Fabia WRC  och Jerker Axelsson, Skoda Fabia R5 är inte kända för att ”ta några fångar” precis. Skulle dom svikta så står Stig Andervang och Anton Eriksson beredda där bakom. 

Nästan100 bilar i Trimmat 2WD där A-förarna svara för nästan häften. Här satsar jag på KMS-mekanikern Andreas Levin som vinnare med sin udda men snabba Nissan Sunny. I SRC-premiären  Götenerundan var Nyköpings Hampus Jakobsson vassast med Stefan Alenmalm tätt efter. Kanske kan någon av dessa utmana Lima-åkaren.

*

I Säffle satsar Lars Stugemos initiativ med #FkkCancer vidare, där Sunnyside Experience och Däckproffsen i Växjö bär huvudrollerna..En insamling med allt överskott till Cancerforskningen genom köp av dekaler som går att köpa online eller på cupens deltävlingar  och hos Miro Motorsports servicetält.

Nu har #FkkCancer faktiskt dragit in 60 000 kronor genom 500 sålda dekaler, konstaterar Stugemo belåtet

Dekalerna pryder rallybilar, takboxar, bilar och många andra ställen, helt fantastiskt! 

*

Har konstant dåligt samvete för att racing kommer i skuggan av rally i Motorbloggen. Försöker få med så mycket jag kan men lyckas långt ifrån alltid, så förlåt alla racingvänner.

I dag kan jag alla fall berätta att Jimmy Eriksson har ny teamkompis när ADAC GT-Masters intar Red Bull Ring. I Zakspeed-teamets ena Mercedes-AMG GT3, vikarierar DTM-föraren Lucas Auer för Jeroen Bleekemolen. Nu väntar sig inte Jimmy några stordåd under helgen då den österrikiska banan inte passar deras bilar, ändå ser han framemot samarbetet.

Det blir kul att jobba ihop med Lucas, menar Jimmy. 

Vi känner inte varandra så väl, men våra vägar har korsats då och då under åren. Man gör inte fyra säsonger i DTM om man inte är en väldigt snabb förare och vi hade bra fajt i Formel 3 2012. 

*

På samma bana kör även Henric Skoog i Porsche Carrera Cup Deutschland. Så här långt har svensken en sjätte plats att försvara. Upp till trean skiljer bara 4,5 poäng medan cupen domineras av Larry ten Voorde med tre av fyra möjliga segrar.

*

Linus Lundqvist däremot drar till BelgienSpa-Franchorchamps och Euroformula Open. Tyresö-föraren startar här sin fjärde deltävling i mästerskapet och detta från en sjätte plats.

Vi har haft bra fart i olika skeden av de första tre tävlingshelgerna, men aldrig lyckats sätta ihop det vid ett och samma tillfälle, konstaterar Linus.

–  Jag känner att vi har potentialen att göra bättre ifrån oss än vi gjort så här långt och jag tror också att Spa skulle kunna vara en plats som verkligen passar oss. Vi kommer att ge allt och sedan får vi se hur långt det räcker!

*

Medan storebror Jimmy Eriksson är i Österrike drar lillebror Joel till Italien och Misanobanan för ännu en DTM-drabbning. En tävling som Joel ser framemot då det var här han ifjol tog sin första DTM-triumf för BMW. Pallplatsen senast gör inte heller förväntningarna lägre på helgen.

-– Jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka till Misano. Har fantastiska minnen därifrån och vi hade då väldigt bra fart i både torrt och regn, helt klart en av mina favoritbanor menar Joel.

Vi kommer naturligtvis göra vad vi kan för att bygga vidare från pallplatsen i Zolder och slåss om ett nytt bra resultat.

*
Intensivt har det varit en helmånad i USA för IndyCar-förarna Felix Rosenquist och Marcus Ericsson. Nu rundas den högoktaniga perioden av med race på Texas Motor Speedway. Så här långt har Felix en elfte plats av de 35 i mästerskapet medan Marcus är lite efter som 17:e förare. Nu vill båda klättra uppåt och för Felix är helgens bana ett kärt återseende.

Jag gjorde faktiskt mitt allra första ovaltest i IndyCar på just Texas Motor Speedway tidigare i år, så det är en av de banor jag faktiskt känner till, avslöjar Felix 

Dessutom är det bara ett stenkast från min sponsor NTT DATAs kontor här i Texas, så det är ett viktigt race för dem och oss. Efter hela Indy 500-upplevelsen har jag en betydligt bättre känsla för ovalracing nu och det ska bli intressant att se vad det resulterar i den här helgen.

*

Samtidigt på en helt annan plats på jordklotet, i Kroatien sitter återigen danskan Jeanette Kvick i österrikaren Alfi Kramer Juniors R2 Opel Adam för att köra ”45. INA Delta Rally” med utgångspunkt Zagreb. Nu har shake down genomförts och där var paret bara två sekunder långsammare än rutinerade Opel-åkaren Tim Novak. Detta gav totalt nionde tid av de drygt 50 startade. Närmast väntar en stadsträcka innan allvaret börjar på lördag.

Alltid lika kul när motorsporten uppmärksammas utanför de egna väggarna. I onsdags var Hässleholms smått legendariske ordförande/tävlingsledare/Fordnörd CG Wilke inbjuden av Rotary Snapphanen i Hässleholm. Syftet var egentligen ett föredrag om Hässleholms MK men med programmtillägget ” På bredsladd genom livet”.  

Då förstod jag att jag kanske skulle tala lite om mig själv också, berättar CG och fortsätter.

Efter mitt framförande fick jag en verklig överraskning – som gjorde mig oerhört glad och stolt – ett diplom plus en check för mitt arbete för klubben och Hässleholm som stad!

Motorbloggen sällar sig till denna synnerligen vältajmade hyllning.

*

Avslutar med en Opel-Spotting från Trelleborgs Anders Anderholm i samband med Motorhistoriska  Dagen den 6 juni. I palmernas stad visades denna fanatiska Opel från 1912 upp, helrenoverad in i minsta skruv. Varför förstår jag inte riktigt, den är ju bara 107 år gammal? Istället för renovering borde en vanlig service räckt mer än väl som jag ser det. Fast å andra sidan, den kan ju ha rullat längre än de 160500 mil som borde varit normal körsträcka för en Opel från 1912. Det stämmer fortfarande som man säger, ännu vet ingen hur gammal en Rüsselsheimare kan bli…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *