Allt mer komplicerat i SBF-turbulensen, Ulvån beredda att ta över ”Svenska”, mer lutar mot nytt WRC kring Rovaniemi, Lima ställer in, Oliver i första Hyundai-test och Ekström ”got lost”.

Det blir allt rörigare i Svenska Bilsportförbundet och väldigt svårt att från läktaren försöka bena upp vad röran handlar om. Ändå var detta min målsättning i morse att försöka få ordning på turerna och hade även gott hopp med uttalade av såväl Magnus Berthling och i andra ringhörnan Urban Wahlberg. I takt med att det började ljusna på himlen började även mail/messengerkorgen fyllas på med mer information och ”fakta” i saken och strax före lunch insåg jag att min plan plötsligt var mer av   ”mission impossible”. Jag fick ”omgruppera” och nöjer mig nu med åsikter från huvudpersonerna so omkommit fram under dagen i det allt mer infekterade läget. Helt klart är det hur SBF skulle agera ekonomiskt mot Svenska Rallyt AB i framtiden som är orsaken till turbulensen.

Foto: : Tommy Svensson

Direkt efter att avgående ordförande Magnus Berthling hos SVT Sport igår förklarat att han och ”hans grupp” velat fortsätta stötta rallyt så reagerade vice ordförande och en ur den gamla styrelsen, Urban Wahlberg direkt. Till SVT Sport kommenterade han uppgifterna.

Min syn är att vi hade lovat förbundsmötet och våra distriktsordföranden att inte gå in med mer pengar till Svenska Rallyt. Vi hanterar våra medlemmars pengar, och någonstans måste den gränsen gå, och den var passerad nu, sa Walhberg till SVT Sport och fortsatte.

I demokratisk ordning röstade vi i styrelsen om hur vi skulle göra, och den resulterade i 4-3 med att vi inte skulle gå in med mer pengar till Svenska Rallyt.

Wahlberg utvecklade därefter resonemanget och där grunden var att ekonomin i rallyt under flera år varit dålig.

Vi hade behövt återkapitalisera i bolaget som driver tävlingen, eftersom balansräkningen visade på att vi var tvungna att skjuta till mer medel. Vi som röstade nej ansåg inte att vi hade rörelsemandat att göra det. Vi ansåg att vi kommit till vägs ände med hur mycket pengar vi skulle gå in i bolaget som driver Svenska Rallyt.

Foto: : Tommy Svensson

Vice ordförande Wahlbergs beskrivning fick enligt SVT Sport, Magnus Berthling att ”reagera kraftigt”. För hans del handlade det om att bevara Svenska Rallyt AB och organisationen. Mot detta sattes då Wahlbergs förslag vilket också röstades igenom, att sätta bolaget som är häftenägt av Ulvåns Näringslivscenter och Svenska Bilsportförbundet i konkurs.

 Majoritetens förslag som röstades fram, att försätta bolaget i konkurs skulle innebära en stor ekonomisk förlust för Svenska Bilsportförbundet och man hade förmodligen också förlorat rätten att köra rallyt i framtiden, förklarar Berthling.

Som jag bedömer var det ett extremt ofördelaktigt förslag för förbundet och sporten. Det var omöjligt för mig att ställa mig bakom och administrera ett sådant förslag. Hade mitt alternativ fått majoritet så hade lösningen varit klar. Förbundet och Ulvån hade gemensamt sålt bolaget till en nationell promotor och bolaget och organisationen hade funnits kvar, och vi hade startat upp förberedelserna för Svenska Rallyt 2022.

Berthling främsta skäl till att inte välja konkursalternativet, var att inte åsamka förbundet en ”betydande ekonomisk smäll”.

– Möjligheterna att återhämta det är väldigt små, som jag bedömer det, menade Berthling till SVT Sport och fortsätter,

– Jag vill vara väldigt tydlig med att jag tycker att det här är ett extremt ogenomtänkt och ansvarslöst förslag som styrelsen tagit.

Foto: Tommy Svensson

SVT Sport har även pratat med VD för Svenska Rallyt AB Glenn Olsson som bekräftar att om företagets går i konkurs står Sverige utan WRC-tävling.

Om vi inte håller bolaget igång, så överlever inte promotoravtalet och det innebär att vi står utanför VM. Om bolaget blir försatt i konkurs så hävs vårt VM-avtal. Då har vi inget avtal för VM 2022 och inget VM i Sverige.

Att Olsson är bekymrad över turbulensen är både självklart och förståeligt när man just nu är mitt uppe arbetet med att eventuellt hitta en ny landsdel för rallyt 2022.

Det är inga bra signaler mot omvärlden att vi har de här bekymren, och att Sverige visar upp den här bilden. Det känns tråkigt, och jag hoppas att vi kan försöka hitta en väg där vi kan hålla rallyt och bolaget vid liv.

Tidigare under onsdagen beskrev även Urban Wahlberg hur ”samarbetet” mellan honom och Berthling fungerat under den korta perioden. 

Magnus är en väldigt driven och duktig person. Ingen tvekan om det. Han har betydande erfarenhet från näringslivet, men inte så stor erfarenhet från det ideella föreningslivet och den typen av idrottsverksamhet vi representerar. Sedan har ju allt stökat till sig med Svenska Rallyt, och ett ledarskap som varit svårt att acceptera till viss del.

Wahlberg utvecklar vad ledarskap enligt honom inenbär.

Att alla måste komma till tals, och man får leva efter de demokratiska principer som finns inom idrottsvärlden. Där har vi haft lite olika uppfattning. Men inte så stora frågor att det skulle bli såhär drastiska åtgärder.

Vid ett konstiuteradne möte valdes senare i går kväll styrelseledamoten Roger Engström och ordförande i Smålands Bf till ny ordförande efter Berthling. 

Att vara ordförande för Svenska Bilsportförbundet som är ett av svensk idrotts större förbund är verkligen hedrande. Men nu är jag det i rollen som tf fram till det kommande Förbundsmötet i april senare i år. Vad som händer därefter får visa sig då.

Engström bekräftar även han att samarbetet i styrelsen inte fungerat klanderfritt.

Vi har framförallt haft en huvudfråga där vi varit oeniga, det bekräftar jag, vilket också har påverkat arbetet i styrelsen negativt. Som Magnus själv anger offentligt kunde han inte stå bakom beslutet och valde därför att avgå som ordförande, säger Engström och fortsätter.

Däremot har det funnits en gemensam vilja i övriga frågor att driva framåt i arbetet och tänka nytt. Att utveckla och förändra för framtiden är mycket viktigt. 

Foto: : Tommy Svensson

Saken fick även en ny ingång när hälftenägaren Ulvåns Näringslivscenter förklarade sig villiga att överta SBF:s halva av ägandet i Svenska Rallyt AB.

– Jag tror att ett nytt ägande vore det bästa för oss, för förbundet och för rallysporten, säger Lars Sätterberg, vd för Ulvåns näringslivscenter i Hagfors. 

Vid en konkurs hävdar Ulvån att dom skulle bli ensamma ägare samtidigt som avtalet med FIA och promotorn upphävs vilket enligt Sätterberg innebär inget rally 2022. Nu är det inte heller så enkelt för SBF att följa styrelsebeslutet at inte skjuta till mer pengar förklarar Sätterberg för SVT Värmland. Då träder nämligen en reglering in.

Regleringen säger att om en ägare inte är beredd att tillskjuta kapital när det krävs har den andra ägaren rätt att kräva det, vilket vi har gjort, och är man inte beredd att göra det måste man vara beredd att släppa aktierna i bolaget, säger Sätterberg.

Han avslöjar också att det redan tagits kontakter med nya ägare och detta redan i fjol. Kontakter som dock inte kom så långt som  till överlåtelse.

Vi var överens om att gå in i förhandling med en extern intressent som har vanan och kunskapen att driva den här typen av arrangemang. Vi var överens om att det långsiktigt vore bra att få in någon annan part än ett medlemsägt förbund och Ulvån som är ett lokalt regionalt näringslivsbolag.

*

Foto. Tommy Svensson

Att det surras värre än värsta getingsvärmen på sociala medier är tämligen självklart och precis som i SBF-styrelsen kan man tydligt se två läger bland ”surrarna”. I det ena trycks det på hur viktigt det är för svensk bilsport att Rally Sweden inte bara överlever utan även utvecklas och just nu känns den heta frågan om detta sker i Värmland eller hos någon av utmanarna norr över underordnad. I andra gruppen är vårt VM-rally inte alls viktigt, utan i denna ser man hellre att SBF lägger sin kraft på ”den vanliga rallyåkaren”. Oavsett, så är det som händer nu absolut inte bra för Rally Sweden framöver. Ska jag vara helt ärligt så är min känsla att om inte någon lösning dyker upp inom de allra närmaste dagarna, så avslutades historien med Rally-VM i Sverige i ett snöfattigt Värmland 2020… 

*

Intressant i saken är också att en hel del nu tyder på att årets Rally Sweden ersätts av en ny tävling kring Rovaniemi i februari. Först ska dock Arctic Lappland Rally eller ”Tunntiralli” eller ”Fell Ralli” alla namn används om tävlingen den 15-16 januari avgöras. Parallellt jobbar AKK (finska förbundet) med att hitta en möjlighet att en dryg månad senare köra WRC i samma område.

Vi måste se till restriktionerna  kring Covid-19 men även se till att få en budget som går ihop, förklarar Kai Tarkianien i AKK.

En sak som komplicerar är att man inte kan kopiera ”Arctic” fullt ut då flera sträckor körs på militärt område. För att få lov till detta krävs lång framförhållning och den tiden har löpt ut för länge sedan. Dessutom krävs det som bekant att sträckorna ska både att tåla att köras dubbelt men även för att få ihop tillräckligt med funktionärer. Den stomme av frivilliga som finns för Rally Finland på sommaren kan också vara svår att få loss i februari. Men även om det finns svårigheter ser ändå Tarkiainen positivt på saken i en intervju med DirtFish.

Rovaniemi är en bra stad för rally med många hotell och eftersom turistindustrin lider svårt av pandemin är man väldigt angelägna om att få hit ytterligare människor.

Planen är att köra ett rally under tre dagar med start på fredagen.

*

Medan det planeras för rally i Finland fick idag Sune Rickardsson ta det tunga beslutet att ställa in Lima MS vinterns flaggskepp ”LBC-Ruschen” i mitten av mars torts att det idag råder idealiska förhållanden i trakten.

Foto: Sune Rickardsson

Har suttit nu på morgonen med myndigheter och försökt med allt men förgäves tyvärr.  Men  vi lägger oss inte ner och dör nu utan jag planerar för att det ska brumma i bergen i Lima i vinter, återkommer mer om detta, förklarar Rickardsson.

Detta understryker bara vad jag skrev i går att frågan om att köra rally eller inte numera beslutas av myndigheter och kanske till en dels stora förvåning, inte av rallyfans…

*

Oliver Solberg är dock inte påverkad av detta utan körde idag första testerna med nya Hyundai i20 R5 i snösäkra Antilla.

Foto: Sebastian Bourghardt

Det är en ny bil för oss och det är fantastiska förhållanden här att få testa den i. Vi har jobbat hårt i två dagar och bilen börjar bli riktigt bra nu, säger Oliver, och fortsätter.

Bilen kom vi snabbt in i. Det gäller att anpassa bilen så den passar mig och göra inställningarna efter min körstil. En grej som är väldigt bra med Hyundaien är motorn, den är extremt bra. En positiv överraskning!

Foto: Sebastian Bourghardt

*

Nu återstår bara att få se när Oliver och Aaron Johnston får första chans att köra Hyundai i skarpt läge. I dag utlovades besked om Rallye Monte Carlo ska köras eller inte men än så länge har där inte kommit något sådant från Automobile Club de Monaco. Det enda som    sipprat ut är att det ser lite ljusare ut än för bara något idag sedan.  I väntan på beslut lanserar Thierry Neuville lite nytänk för WRC och tycker att ”Monte” istället för premiär ska avsluta VM-serien 2021, kanske ingen dum idé.

*

Foto: Dakarrally

Det har gnällts en hel del på roadbooken i årets Dakarrally och bland annat Carlos Sainz menar att den är ren katastrof. Vet inte om det var detta som var orsak till att Mattias Ekström och Emil Bergkvist idag ”got lost”.

Detta kostade oss en hel del tid, berättar Mattias.

Efter att ha hittat vägen fick man upp ”good pace” innan en punktering återigen sinande duon. På slutet gick även drivningen sönder och man fick avsluta med enbart bakhjulsdrift vilket gav en nionde plats på sträckan nästan timmen efter sträcksegraren Seth Quintero. Han i sin tur var 14 minuter före Mitchell Guthrie och Ola Fløene. Fortsatt är dock svenskarna trea i klassen med Quinterro som ledare. Guthrie/Fløene klättrar stadigt uppåt och nu inne på topp-10. I bilklassen var Giniel De Villiers vinnare i dag med Toyotan men bara 58 sekunder före Brian Baragwanath och som trea Stephane Peterhansel. Carlos Sains däremot tappade en kvart och rullade in som nia. Fortsatt Pterhansel i ledning före Nasser Al-Attiyah och så Sainz som trea.

*

 Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *