Albert fick en ”Cittra”, Meeke sitter säkert i WRC, Lundahl bästa skåning och blir Nalle frisk igen…

Känns som att det för tillfället är mest drag kring Citroén när det kommer till WRC-teamen. I går avslöjade Yves Matton att man kommer att finnas kvar i ”Rally-VM” till minst 2015. I dag slog man på stora trumman och överlämnade Sebastien Loebs sista DS3:a till prins Albert av Monaco att placera i sitt bilmuseum. Bilen vann Loeb Rally Monte Carlo med 2013, BloggLoeb(på min bild kommer ”gåvan” på berömda sträckan Col De Turini ) den sjunde i rallyt sedan 2003. Lite kuriosa, co-drivern Daniel Elena bor numera i det lilla furstendömet och klassas som dess ”most decorated sportsman” med sina 78 VM-segrar och nio VM-titlar. Stort med tanke på hur många världsstjärnor som trängs i minilandet.
BloggAlbertPrins Albert fick DS3.an när han i helgen besökte Citroén Racing i samband med WTCC Paul Richard. Han fick dessutom åka ett par varv i en ”två-sitsig” WTCC-racer med Loeb bakom ratten. Nu var detta inget nytt för prinsen som själv tävlat på samma bana, men han tyckte att det gick ett snäpp fortare med Loeb bakom ratten. Självklart blev han också glad över att få Loebs vinnarbil till den samling som hans pappa Furst Rainer grundade för många år sedan.
Matton ville styra över uppmärksamheten till Elena som han menade var den som gett ide´n till gåvan.
– Daniel är synonym med vårt team och det är ” a kind of tribute to him be giving a Citroën DS3 WRC to the Monaco Top Cars Collection.”.
Tänk om de kunde tänkt på en stackars fotograf istället, tror att prinsen själv kunde köpt en DS3:a om han så ville…

*
Mer Citroén och då med stackars Kris Meeke i huvudrollen. De som spekulerar i att han snart får sparken med tanke på de senaste tidens trista krascher, kan sluta hoppas. Matton har inga som helst planer på att kicka nordirländaren.
– Vi visste att det skulle bli svårt för Kris i början av säsongen så vi jobbar vidare tillsammans för att utveckla honom til en stabil förare så snabbt som möjligt.
Hos teamet finns en hel stab med ”hjärnskrynklare” och dessa träffar nu Kris med jämna mellanrum.
– Sedan december har han tränat här och han blir bättre och bättre, menar Matton.
”Spark-spekulationerna” tog extra fart när man på in-car filmen från rullningen i Portugal hörde Kris själv säga.
Det var min karriär det!
Matton menar dock att detta inte betyder något, istället en naturlig reaktion efter ett misslyckande.
Vi var inte ”happy” efteråt men han vet att vi inte har gett honom jobbet enbart för att köra fyra-fem tävlingar åt oss. Kris är med oss för hela mästerskapet…

*
Helt klart är det Citroén Racing som ser ut att dominera WTCC och på Paul Richard var det Yvan Muller som tog segern i race ett från sin ”pole position”. Trots att Loeb och Lopéz fick starta sist körde de upp sig igenom hela fältet och slutade tvåa respektivefyra. In i ”Vinkeltrion” trängde sig Gabriel Tarquini.
I andra racet där de första tio förarna från kvalet startar i omvänd ordning var det även då Citroén i topp. Loeb ”got stuck” och fick nöja sig med att bli sexa. López vann före Muller och Tiago Monteiro. López leder efter två deltävlingar på 85 poäng. Loeb, tvåa med 73 poäng och trea ligger Yvan Muller på 65 poäng.

*
Har letat förtvivlat efter resultat från dagens Tudor City Race i Kungälv, men än så länge förgäves. Ser det därför som en skänk från ovan när Ebbe Nilsson på väg hem från tävlingen ägnar sig åt ”Opel-Spotting” och skickar en bild på en fin Kadett från tidigt femtiotal.BloggKadett Kolla gärna in reg.plåten, sällan har väl en sådan varit mer passande, ”LYX…”, så rätt, så rätt. Ber om en kort rapport och det visar sig då att vi som skåningar inte behöver skämmas. Bäst gick det för Mats Lundahl  i den gröna (!) M3.an som slutade tvåa i klassen och trea totalt. Ebbe själv körde in som fyra och placeringen efter tog klubbkompisen i Hässleholms MK, Rolf Grybb.

*
Allt ”Porschetugg” blev för mycket för värmlänningen Thomas Eriksson som istället ville visa upp sin ”nya” Audi quattro.BloggAudi BloggAudi2 Thomas skriver, ” Hej Tommy. Ser att du skriver om Apendix K-byggen och min Audi Urquattro kanske kommer ut i sommar. Bara jag får till det sista, før appendix-klassning. Har nu hållit på sedan 2008.
Thomas Eriksson Mk Team Westom Arvika”.
Din Audi ser onekligen fin ut och vad jag kan tyda mig till i den norska artikeln så är bilen väldigt speciell…

*
För någon timme sedan stängdes portarna till årets stora motorhappening, på ELMIA i Jönköping. På plats här fanns den Hörbyboende ”Hässleholmaren” Jens Persson med sin fina Grupp F FWD Volvo S70. Jens skickade en bild där han på något mystiskt sätt lyckats få in Björn ”Nalle” Johansson i Volvon. BloggNalleVisserligen började Nalle sin karriär i en vit Volvo Amazon i början av sjuttiotalet men har sedan dess blivit mer eller mindre ”friskförklarad. Jag är nu rädd för att detta tillfälliga inhopp i en Volvo kan innebära en ny och lång rehabilitering för Opel-ikonen. Med detta i tankarna hoppas jag att du i natt sover gott Jens…

*
Avslutar med lite plock från resultatlistan från Bilsport Performance show i ELMIA. ”Best car 2014″ gick enkelt kan man dessutom förmoda, till BloggCaravannLars Rundqvist, Gränna med Opel Olympia Caravan 1955. Frågor på detta?

2 svar på “Albert fick en ”Cittra”, Meeke sitter säkert i WRC, Lundahl bästa skåning och blir Nalle frisk igen…

    1. Hej.
      Skulle bara se om du var med….
      Nu är det så att en Olympia och Rekord i grunden är samma bil, bara olika utrustningsalternativ. Ungefär som GL eller GLT för att snacka Volvospråk så att du förstår.
      På Carstens bild var det lite svårt att avgöra vilken modell det handlade om, jag chansade då Rekord var den vanligaste.
      Men precis som för dig i Kongen för något år sedan gick chansningen inte hem…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *