Al-Attiyah räddar Ford kvar i WRC, dyrt att köra F1 nästa år, Sandell testade rallycross och Strids Manta 400 nu ännu dyrare!

Kan det bli OS-skytten och rallyåkaren Nasser Al-Attiyah som räddar M-Sports framtid i WRC? Omöjligt är det inte och går Quattaråkarens planer i lås kör man ett trebils-team i WRC 2013 och detta med Petter Solberg som team-ledare.
Redan i dag sitter lerduveskytten i en RRC-Fiesta för att försöka vinna Mellersta Östern Mästerskapet som kör final i helgens IRC-tävling på Cypern. På plats finns även M-Sports Malcolm Wilson men enbart för att supporta Nasser enligt honom själv, medan han i sin tur hävdar att Wilson är på plats för att se till att Quatar M-Sport World Rally Team blir verklighet. Nasser säger till autosport.com.
– Det är viktigt att M-Sport finns med i mästerskapet!
– Vi hoppas att det går att lösa och att ett trebils team är målet där jag själv kommer att köra sju tävlingar, förklarar den sympatiske bronsmedaljören.
Ser kanske trots allt inte så mörkt ut för WRC. När jag dessutom läser att Mini fortsätter att utveckla sin motor ihop med BMW för att göra ”hundkojan” till en vinnarbil känns plötsligt längtan till Värmland och Rally Sweden ännu starkare…
FIA har uppenbarligen knalt med stålar och nu väntar en chockhöjning för Formel 1-teamen till nästa säsong. Nytt är att man ska betala efter hur framgångsrika man varit säsongen före. För Red Bull betyder detta att man, om förslaget går igenom får punga ut med nästan 30 miljoner i anmälningsavgift medan McLaren kommer undan med tjugo millar och Ferrari futtiga femton. ”Hobbyteamet” Marussia kommer riktigt billigt undan och behöver bara slanta upp lite drygt tre miljoner. Tidigare har anmälningsavgiften varit futtiga 2,6 miljoner, riktigt billigt i jämförelse med 2013!
I helgen befinner sig Patrik Sandell i USA och har där fått tillfälle att testa ”Ford Super Car” alltså rallycross versionen av WRC-Fiestan. Testen skedde på Las Vegas Motor Speedway där Tanner Faust vann och det var hans bil som jämten fick prova.
– Effekten i dessa bilar går inte att beskriva med ord men skall jag försöka kan jag bara säga – 600 hästkrafter.
– Det var ett väldigt lyckat test för mig, allt kändes jättebra redan från början och balansen i bilen var bra, riktigt roligt, säger Patrik.
Men varför denna test, är du på väg att lämna rally?
– Rallycrossen växer så det knakar här borta så jag vill åka över och kolla vad det var, och i samma veva frågade Andreas Eriksson om jag ville pröva bilen, självklart svarade jag snabbt och på den vägen är det.
Lite orolig blir man för Patrik, först en massa motion, sedan Vasaloppet på cykel och nu rallycross…
Finalen i Bilsport Rally Cup körs i Novemberskölden uppe i Nässjö på lördag. Totalt 140 anmälda bådar gott för både tävlingen och cupens överlevnad, dessutom är det som vanligt onotat. Detta i sin tur betyder att ingen ”dj-la inkompetent notskrivare” (OBS ironi, OBS) kan hängas när någon överambitiös Loeb-kopia kört av vägen…
Skev igår om de nya bilarna upp till 1990 som nu är klassade som ”Klassiker” enligt SBF. Menade bland annat att Kadett GSi och sextonventilers Golfarna blir nya vinnarbilar. Här hängde dock inte hjärnan med på hela resan ner till tangentbordet ( ett vanligt fenomen hos mig enligt mina s.k kamrater) och glömde de riktiga vinnarna. Snackar så klart om turbomatade 4WD-bilar som Mazda 323, Lancia och Subaru Legacy, ja även hederliga Audi Quattro blir en vinnare i de rätta händerna. Nu vet jag inte riktigt hur man tänker, ska de här 4WD-bilarna köra i samma klass som Kadetten och Golfen ja då är dessa helt plötsligt riktiga loosers istället för vinnare. Följden måste bli att klassen delas i 4WD och 2WD men är det inte ett ständigt återkommande tjafs, detta, om alla olika klasser i rally och nu kan det bli ännu fler…
Medan ägarna till de äldre ”klassikerna” ser hur värdet på deras bilar minskar snabbare än en grekisk statsobligation är det motsatt förhållande hos de med ”nya” klassiker. Tänker till exempel på min klubbkompis Peter Strid som bevarat både sin Audi Coupé Quattro och inte minst sin vassa Opel Manta 400. En äkta Grupp B bil byggd i Rüsselheim i början på åttitoalet och som Peter i par med storebror Torbjörn körde till en total sjunde plats i South Swedish Rally 1986. Båda bilarna ökar nu i värde och för Peters skull kan jag klart tycka detta är kul, men för klassiskt rally känns det inte lika roligt…
Ha en trevlig helg!

Ett svar på “Al-Attiyah räddar Ford kvar i WRC, dyrt att köra F1 nästa år, Sandell testade rallycross och Strids Manta 400 nu ännu dyrare!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *