Åhlin ensam svensk i WRC-finalen, Ogier i ”gyllene skor” tror på Meeke och Evans och nya ”R-klasser” i Rally-SM

BloggFredrikNär Skoda Motorsport så tråkigt drog tillbaka Pontus Tidemands anmälan till WRC Rally Wales GB är nu Fredrik Åhlin ensam svensk förare i startlistan. Med andra ord ett visst blågult tryck på den unge värmlänningens axlar i Leo Vegas-Fiestan.
Jag och min kartläsare Morten Abrahamsen har just avslutat vår rallytest på de såphala och moddiga vägarna här i England, detta efter två månaders tävlingsuppehåll, berättar Fredrik.
Visst fanns det lite rattrost men på slutet kom känslan på plats och nu är vi laddade inför uppgiften!
Årets upplaga av rallyklassikern innehåller 19 sträckor på sammanlagt 32 mil och lite ovanligt så inleder man inte med någon Superspecial på torsdagen. Istället är det start på drygt tre mil långa SS1 Hafren1 , rallyts längsta sträcka och detta runt 09.30 på fredag förmiddag. Totalt sex sträckor avverkas på fredagen. Tre fler är det så att köra på lördagen.
Lördagens etapp kommer att bli riktigt tuff med hela nio specialsträckor och med service först efter sju körda sträckor. Sista etappen på söndag avslutar vi med de sista 4 sträckorna, förklarar Fredrik.

*
Ingen större anledningen att älta Tidemands avanmälan i WRC2-klassen, Skoda-bossarna har gjort sin bedömning och den är så klart svår för mig att kritisera. Finns säkert fullgoda skäl till beslutet och när även den store tjeckiske stjärnan Jan Kopecky drabbades av samma öde är åtminstone rättvisa skipad.

*
Mitt tips inför Wales kommer i morgon torsdag men då är jag lite efter världsmästare Sebastien Ogier som den här gången tror stenhårt på hemmaseger eller åtminstone på pallen. Föraren i Polo #1 tippar både Kris Meeke och Elfyn Evans i toppen detta trots relativt blygsamma placeringarna femma och sexa 2014.BloggEvans Till Autosport som föresten är ny storsponsor till just Evans säger Ogier.
Tror att de båda kan bli ett hot och Elfyn visade god form på Korsika och nu får han extra motivation på hemmaplan, så vi kan nog räkna med att han verkligen försöker…
Vad gäller Kris så vet vi att han kan ”go fast on many rallies”!
Den här gången räknar inte Ogier med att ha någon nackdel md att gå ut först i spåret, tvärtom är detta bästa positionen enligt Kris Meeke.
Går du ut som trea eller ännu längre bak under de här förhållandena tror jag du är slagen på förhand, längst fram är enda chansen att vinna!BloggWales
Anledningen är det blöta vädret som just nu finns i Wales, vägarna blir lerigare och lerigare ju fler bilar som passerar. Men Meeke tycker inte det finns någon anledning att gnälla.BloggMeek

Ärligt talat, Seb har haft nackdelen att köra först hela året så nu kan vi andra inte gnälla när det för en gångs skull är en fördel att starta först.

*

Sébastien Ogier (F), OMP WRC Rally Spain 2015
Vet inte om Sebastien Ogier och Julien Ingrassias nya ”guldskor” är tyngre, åtminstone Ogiers högerdoja borde kanske vara det? Till WRC-finalen har OMP designat helt nya ”Herreys-skor” till världsmästarduon som ett tack både för VM-titeln och att OMP även framöver kommer att vara sponsor till Volkswagens WRC-team. Något som Jost Capito motiverar med de kloka orden.

I motorsport vill man ändra så lite som möjligt när man är framgångsrik!

*

Sebastien Ogier snackar med Henning Solberg och Mads Östberg
Sebastien Ogier snackar med Henning Solberg och Mads Östberg

Henning Solberg och Ilka Minor fick inte ihop någon start med WRC-Fiestan som var tänkt och nu har norrmannen dragit tillbaka sin anmälan. Någon direkt anledning till återbudet har jag inte lyckats hitta, men troligen är det budgeten som spökar. Blir alltså ingen möjlighet för Henning att ”snickesnacka” lite med Sebastien Ogier som i Värmland.

*
Även DMACK drar tillbaka sin WRC2-förare Jari Ketomaa då han i praktiken är borta från alla möjligheter att nå pallen. Teoretiskt kunde han blivit tvåa men detta hade krävt att alla konkurrenter kring honom tvingades bryta.

*
Idag kom reglerna för Rally-SM 2016 och återigen närmast ett kalkerpapper mot fjorårets upplaga. En nyhet, inget dramatiskt precis är att klassen R2 (f.d Otrimmat 2WD, R2-bilar plus lite gamla Fiestor) alltid går ut direkt efter Junior-SM. Ett försök att närma sig de nya internationella-klasserna byter man också namn på SM-klasserna, Trimmat 2WD blir R3, Otrimmat 4WD heter nu R4 och så värstingklassen Trimmat 4WD kalls nu R5.

Jerker Axelsson leder Snapphanerallyt

Alltså kör Jerker Axelsson mot ett tredje SM-guld i R5-klassen.
I J-SM är det rullande startordning mellan de båda klasserna Trimmat och Otrimmat och där seedningen blir med klassens långsammare förare först,och snabbaste längst bak.
Det blir rättvist och ingen behöver gå ut först varje gång, säger Lars Mattsson, styrelseordförande i South Swedish Rally AB.
I Otrimmat 2WD blir tvärtom och där i detta fallet alltid Mattias Ledin går ut först i klassen medan det avslutas med långsammaste förare.
Bland det smartare jag hört på länge! Vi är en majoritet som tycker att det ska se ut så, och det kommer med säkerhet att få upp startfältet i Otrimmat 2WD, säger Mattias Ledin, årets mästare i klassen.
Med den nya, varierade startordningen försvinner möjligheten att seeda om fältet efter placering till dag två.

– Därigenom underlättar vi för publik och media som lättare kan följa med i programmet, säger Lars Mattsson.
Även 2016 blir östgötaprofilen Berndt Carlsson den som slutligen ansvarar för seedningen av SM-klasserna.

*
BloggFunktionärVet inte rikligt var den här bilden kommer ifrån men budskapet är klockrent!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *