Adielsson kraschade direkt i ERC, Emil sexa på shake down, WRC-bas förbannad och Södras ordförande RF-hyllad!
ERC Sata Rallye Acores blev en tuff bit att tugga i sig för Mattias Adielsson som kraschade direkt på shake down med sin Peugeot 208 R2. Hur illa det gick har jag inte lyckats få reda på, men så mycket har jag förstått att bilen stod delvis ute på vägen efteråt och hindrade ryssen Vasily Gryazin. Trots detta lyckades han sätta tredje snabbaste tid efter dagens ”vinnare” i JERC, lettländaren Ralf Sirmacis. Riktig bra körde Steve Røkland, tvåa och bara en enda sekund efter sträckvinnaren. Bäste ”icke Peugeot 208” var Emil Bergkvist som körde in på sjätte tid med sin Opel Adam.
Allra snabbast på den regnhala 3,3 kilometer långa sträckan var irländaren Craig Breen i sin vassare version av 208:an. R5-åkaren var den som först fick välja startposition för morgondagen och valde då att gå ut som femtonde bil. Direkt före honom polacken Kajetan Kajetanovic, R5-Fiesta och därefter dagens tvåa Ricardo Moura. Även han hade problem och kraschade direkt efter målgång med sin Fiesta men inte värre än att han startar i morgon. Om detta även gäller Mattias som verkligen inte kan beskyllas för att ha flyt i sina ERC-tävlingar, vet jag inte. Men självklart håller vi tummarna!
*
FIA World Rally Championship Commission ordförande Carlos Barbosa är nu irriterad för att inte säga helförbannad på anklagelserna från Lorenzo Bertelli mot arrangörerna Vodafone Rally Portugal om bristerna i säkerheten. Barbosa är även ordförande i det portugisiska bilsportförbundet och skräder inte orden.
– Bertelli var bara angelägen att få bli omkramad av mamma det var allt, säger han till Autosport.
– Han ville att vi skulle stoppa sträckan bara så att mamma kunde flyga in helikoptern och hämta hem honom så att han slapp vänta. Så funkar det kanske i Italien, men så gör vi inte i Portugal!
Han redogör också för hur ambulansjukvårdaren hade full kontroll på Fiestaåkaren och rapporterade hans tillstånd var tionde minut. Men även att Bertelli hela tiden var upprörd över att behöva vänta på att komma därifrån. Barbosa drämmer även till.
– Bara för att han är son till grundaren av Prada så ändras ingenting…
*
Näste man att hoppa på Rallycross-tåget ser ut att bli tjeckiske WRC-åkaren Martin Prokop som överväger ”spårskifte” framöver. Hitintills har han blott tre fjärde platser i WRC som bäst i sitt cw så ur den synvinkeln kan man förstå att han kanske är lite sugen. Till Autosport säger Prokop att efter ha tagit en avstickare i samband med WRC i Portugal till Rallycross VM i Belgien.
– Jag ville kolla en VM-tävling under året och detta passade bra, berättar Prokop som drar slutsatsen efteråt.
– Sporten växer och jag tror den har en fantastisk framtid…
Prokop som vann Junior-VM 2009 är dock inte sugen på att släppa WRC men kan tänka sig att minska på tävlandet om rallycrossen skulle bli verklighet. Han menar att detta är en möjlighet i framtiden för nuvarande ”Jipo-Car” föraren som dock betonar att han inte har någon som helst erfarenhet av att tävla ”side by side”.
– Jag vill dock gärna få chansen att prova…
Han konstaterar också att dagens bilar verkar mera lättkörda än de han såg senast han var på en rallycross-tävling för över tio år sedan. Bland annat gillar han att där är ”more power” än i hans nuvarande Fiesta.
– It has to be big fun to drive!
*
I helgen tog Södra BF:s ordförande och ordföranden i SBF:s Racingutskott 67-årige Claes-Göran Elofsson emot Riksidrottsförbundets förtjänsttecken ihop med ytterligare 99 andra förtjänta ldrottsledare. CG, boende i Hjärup var dock inte ensam mottagare med ”bensin i blodet” även Thore Lax, Smålands Bilsportförbund och som tidigare varit ordförande i Rallyutskottet uppmärksammades. Utmärkelsen tilldelas personer som under många år förtjänstfullt arbetat för sitt förbund.
Även om motocrossen blev CG:s första kontakt med motorsport gick det dock snabbt över till fyra hjul. Bilorientering utanför hemmet i Östra Ljungby blev första kontakten med hans nya liv och som 13-åring tog han första funktionärsuppdraget då som medlem i SMK Örkelljunga.
Första tävlingen med nytt körkort i fickan och en Saab 96:a i par med brorsan innebar startskottet på allvar för CG och motorsporten. Via andra Saabar blev det i början av 70-talet en Saab V4 i Grupp 1 och det är då jag har mina första minnen av CG. Via en f.d fabriks-Saab blev det så BMW vilket blev en kort sejour. Time out och när detsedan var dags för comeback var det med en Honda Civic. Fullt naturligt eftersom han då börjat jobba med den då i Sverige helt nya japanen. I början av 80-talet blev det byte till en lite större och lite snabbare modell av Civicen och det är nu jag på allvar minns honom som en vinnare. På bilden från ”Tollarp-Kaross Rallyt” kan vara runt 1984 vinner dock inte CG. Istället ”fick han backa ur planteringen” redan på sträcka ett, som tur var utan några större skador.
Så småningom tröt rallysuget som förare och istället hoppade han in som ”kamrer” i Bengt-Göran Bergströms Opel Ascona och på bilden har paret vunnit en av många tävlingar.
Sällan har väl en utmärkelse prickat så rätt som den här gången när man nu uppmärksammar den mångsidige Hyllinge MS-medlemmen mer än välförtjänt. Grattis CG!
*
Alla vet vad ”Dagen D” har betytt i världshistorien, idag var det dags för ”Dagen O”…
.