Adamo vill inte göra ”crazy things”, Åhlin sätter punkt, börjar röra på sig trots virus och många håller nog sina rallytummar!

Även om Andrea Adamo och Hyundai kunde tänka sig att gå ner till billigare ”R5-motor” i nya hybridbilarna så är han ändå inte missnöjd med utfallet att GRC-motorn fortsatt ska användas. Italienaren är också fullt medveten om hur utsatt motorsport kommer att bli när väl Corona släpper greppet och att det framöver gäller att vara försiktig.

Fotot: Hyundai Motorsport GmbH

-Vi gör så klart inte ”crazy things”som skulle kunna döda WRC!

Han tror också att nya hybridtekniken kan innebära ett avgörande för att fabrikanter fortsatt kan vara villiga att lägga stora pengar på rally, lite av ”last kick” för sporten som han uttrycker det hos DirtFish. Att tuffa tider väntar är både han och alla andra involverade helt inne på och nu gäller det att sätta fötterna rätt för att inte tappa fotfästet. Ingen vet något alls om hur verkligheten ser ut i om någon månad eller ens i morgon, alla gissar i dessa ”tricky times” menar den karismatiske teamchefen. Han konstaterar också lite ironiskt att ingenjörer är de allra farligaste i sporten, detta trots att han själv också är ingenjör.

Dom har ibland ingen kontakt med verkligheten och ibland slösar dom pengar enbart för slösandets skull… 

Ibland känns det som att just det sistnämnda passar in på mycket som sker i motorsport. Ungefär som att allt måste vara dyrt för att saker och ting ska anses vara häftigt. Ibland kan det också vara precis tvärtom, fråga alla som kör VOC eller Grupp E!

*

Som skåning är ju trots allt intresset för en prenumeration på Värmlands Folkblad tämligen begränsat även om tidningen ofta är mycket alert när det gäller motorsport. Idag tyckte jag på, att jag inte är prenumerant efter att ha läst rubriken, ”Karriären är över för Åhlin: ”En jäkla resa – men nu är den över”.

Foto: Tommy Svensson

Efter detta var artikeln självklart ”låst” så att vi snyltare inte kom åt att läsa mer än så. Men så mycket förstod jag att Fredrik Åhlin verkar har tagit det för svensk rallysport tunga beslutet att lägga ner verksamheten efter över tio framgångsrika år. Om nu jag tolkar allt rätt så blev alltså segern i SM-finalen 2019, Rally Blekinge 28-åringens sista (förhoppningsvis ändå bara senaste). I par med Joakim Sjöberg rattade han här R5-Skodan till en tämligen överlägsen seger. 

Foto: Tommy Svensson

Karriären började med en VW Polo år 2007, en bil som sedan Jerry och Susannes son körde fram till 2009. Därefter ett år med Subaru och Håkan Jakobsson som kartläsare innan det blev R2-Fiesta och flera starter i Junior-WRC. De flesta med norrmannen Morten Erik Abrahamsen till höger och tråkigt nog det jag minns allra bäst, är jättekraschen i Rally Finland 2012. 

Foto: Tommy Svensson

Från detta til R5-Fiesta för att 2016 satsa fullt ut på Brittiska Mästerskapet där det blev en seger i Pirelli Rally samma år. Året efter blev det bättre utdelning med tre vinster och nu med Torstein Eriksen vid sin sida och en andra plats i mästerskapet. 

Foto: Tommy Svensson

Efter en lite hattig säsong 2018 med tre ERC-starter och lika många i Rally-SM där det blev segrar, i Rally Vännäs och South Swedish Rally verkade Fredrik lite mätt på rally. Följaktligen blev det så bara tre starter i fjol med Sjöberg och Skoda R5 där då alltså Rally Blekinge verkar ha satt åtminstone tillfälligt, punkt. Alltid tråkigt när unga rallyprofiler väljer att lägga ner och just Fredrik har jag alltid hyst stor beundran och respekt för. Då känns det ännu tristare…

*

Att Corona gjort stora avtryck i motorsporten är inget nytt. Ericsson Motorsport har gjort en genomgång av läget här hemma och kom fram till att runt 90 rallytävlingar tvingats ställa in. En enda tävling ligger ute med såväl inbjudan som öppen anmälan, ”Åre Uphill Race” den 29-30 augusti. Vid det laget hoppas nog alla att viruset sagt ”tack o goodbye” men inget, absolut inget säger att det verkligen blir så.

Foto: Tommy Svensson

Ändå verkar läget de senaste dagarna ha ingett lite mer positiv känsla och när jag pratade med GN Motorsports hårt prövade Rickard Nilsson konstaterade han.

Känns som att det börjar röra lite på sig, inte en dag för tidigt!

Rickard hade redan märkt av både att förfrågan på tävlingsdäck ökat men även att åksugna ville komma åt företagets testvägar.

Har en hel flock VOC:are som inom kort ska komma och testa inför Volvo Euro Cup och fler har aviserat att man är på gång, avslöjar Rickard belåtet.

*

Första hållpunkt som är intressant för om/nystart av säsongen, är helgen 25-26 juli. Då är tanken att Bilsport Rallycup ska dra igång med ”Rally Anderslöv” eller ”Anderslövsrallyt” (båda namnen förekommer på olika ställen), på lördagen och på söndagen efter är det dags för ”Nordens största asfalttävling”, ”Hässleholms GP”. Om det då äntligen är Corona-fritt så återstår ändå frågan hur lockande en start på Garnisonen  blir för de danska och norska deltagarna som brukar vara talrika när CG Wilke bjuder till fest?

Foto: Tommy Svensson

Men kanske tävlingslusten vinner över virusoron och att det istället tvärtom, blir fler nordiska bilar än tidigare år. Allt hänger på hur FHM ställer sig till att släppa på restriktionerna och där det absolut första måste bli, att man återigen tillåter 500 personer att träffas samtidigt. Om så sker så har Hässleholmarna en viss fördel då man om än inte helt enkelt, så ändå kan man ha bättre kontroll på antalet människor som finns samtidigt inne på tävlingsområdet än vad som är fallet med grusrally. Att det måste genomföras ”publikfritt” är nog ofrånkomligt, då bara antalet tävlande, servicefolk och funktionärer utgör en summa som är snubblande nära gränsen på femhundra. Nu lär det inte bara vara Trelleborgs MK och rallyfirma Wilke & Co som håller tummarna för att det ska lätta på virusfronten,  helgen efter är det nämligen tänkt med omstart i Rally-SM med framflyttade ”South Swedish Rally”… 

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *