Adamo är som musslan inför Olivers framtid, Lappi hyr sin Yaris WRC, Kimi borde gått körskola i Eslöv, ny svenskfajt väntar i World RX, bara fem rally i september däremot 16 sprintar, tunt i Eslöv och mer om ”Atko”!

Brittiska Motorsport News lägger ihop två och två får ihop detta till fyra när man i veckan skriver att Oliver Solberg 2022 sitter i en av Hyundais WRC-bilar. Klara kontrakt har Thierry Neuville och Ott Tänak men fortfarande har inte Andrea Adamo släppt vem som ska köra bil tre i teamet. En bil som tidigare delats av Craig Breen och Dani Sordo men så lär det inte bli till nästa år. På den direkta frågan om vad som händer med Breen 2022 svarar Adamo kort.

Fråga Malcolm Wilson!

Under de senaste veckorna har ryktena snurrat allt snabbare att Breen ska bli en av M-Sport Fords förare i nya Puma Rally1 och ryktena har helt klart även nått Adamos känsliga öron. Foto: Hyundai Motorsport

Även Dani Sordo lär hänga löst och då ligger vägen mot WRC med en Hybrid i20 spikrak för 19-årige Solberg kan det tyckas. Men Adamo är som musslan, tyst.

– Oliver har kontrakt med Hyundai Motorsport för nästa år så vi får avvakta och se vad som händer.

Efter lite påtryckningar svarar Adamo att han redan har bestämt sig för hur hans line up ska se ut 2022 men lägger han till.

Foto: Hyundai Motorsport

Jag säger att jag bestämt mig, men det betyder inte att jag berättar vad jag har bestämt!

Oliver själv berättade i Belgien att han inte själv vet hur  framtiden ser ut, men att han hoppades få kliva upp till WRC var inget han försökte dölja.

– Vi är fortfarande mitt i säsongen så lite tidigt att förvänta sig att allt ska vara klart  men visst hade varit lugnare att få veta mina planer så snart som möjligt, menar Oliver.

På frågan om han hoppas på WRC kommer det ett kort svar från värmlänningen.

-”I hope so”! 

Foto: Hyundai Motorsport

Just nu laddar Oliver och Aaron Johnston för WRC2-start i Acropolis Rally med nya Hyundai i20 Rally2. Inför detta har det avverkats många testkilometer på ”vägar” som påminner om det som väntar i Grekland nästa helg. Den stora frågan är vad som händer med Sordo och som det ser ut nu kan mycket väl WRC-tävlingen hemma i Spanien bli hans farväl till WRC. Finns där inte plats hos Hyundai så är sista hoppet M-Sport Ford, men med Breen på väg in och Adrien Fourmaux redan i full färd med att utveckla nya Puman så ser det lilla halmstrået minst sagt klent ut.

*

Foto: Lappi Motorsport

När nyheten kom igår att Esapekka Lappi kör Rally Finland för Toyota så har nog Jari-Matti Latvala lagt sitt pussel för nästa år färdigt. Klart avtal har Toyota enbart med Kalle Rovanperä och i dagarna förväntas även Lavala avslöja att även Elfyn Evans fortsatt ingår i föraruppställningen för 2022. Just nu testar han för första gång nästa generation Yaris på asfaltvägar nära Gap i södra Frankrike. Tidigare har enbart Juho Hänninen känt på nya bilen så att Evans nu får chansen tyder det på att han ingår i Latvalas team även 2022.

Foto: Okänd

Vilka tävlingar som Sebastien Ogier kommer att köra med Yaris Rally1 är oklart men att en av hans favoriter Rallye Monte Carlo finns med är nog tämligen säkert. Får han ihop ett racingprogram med Toyota Gazoo Racing så kanske det bara blir mindre än en handfull tävlingar i WRC för kommande (?) världsmästaren. Säkerligen något som i så fall Esapekka Lappi applåderar och som på inget vis lagt sina egna planer på att bli VM-segrare på hyllan. Nu är det dock fortfarande en bit kvar dit för Lappi som närmast är att beteckna som ”hang around” och starten i Finland sker i egen regi med en bil som hyrs av TGR.

*

I går meddelade Kimi Räikkönen att han lämnar Formel 1 efter årets slut och om jag förstått rätt så lämnar Alfa Romeo-föraren även sporten helt och i framtiden är det familjen som ska styra livet för 42-åringen. Under två år 2010-2011 körde ”Sur Kimi” i WRC och något som jag döpte honom till efter sitt allt annat än sympatiska uppförande i samband med den obligatoriska autografskrivningen på Färjestad. Medan övergiva förare skrattade och bjöd lite på sig själv så visade Kimi tydligt att detta inte var hans ”cup of tea” att umgås med fans. Under sina två år i WRC körde han och Kaj Lindström med Citroën DS3 WRC men några större framgångar blev det aldrig. I sina två starter i Rally Sweden slutade han och Lindström på 15:e plats år 2010 och åttonde året efter. Femte platsen i Turkiet blev det bästa han uppnådde på sina 22 starter. Antar han han även räknar i sin första sträckseger i Tyskland samma år som en framgång. 

Foto: Tommy Svensson

 Själv minns jag Kimi främst från Färjestadstravet och mötet med fansen men även för en spektakulär avåkning på klassiska Rally Sweden-sträckan ”Sågen”. I målsvängarna gick det lite för fort för Kimi och han fick då praktisk erfarenhet av det som min körlärare i Eslöv lärde mig redan 1970. Hemligheten att inte låsa hjulen utan släppa bromsen när du märker att bilen vill gå rakt fram och inte tar styrning…

*

I helgen ställer World RX kosan mot Frankrike och Lohéac där det förväntas en tuff svensk uppgörelse mellan Timmy och Kevin Hansen i ena ringhörnan och Johan Kristoffersson i den andra. Inför tävlingen i Bretagne leder Timmy, sex poäng före Kevin och att bröderna bli publikfavoriter är inte svårt att räkna ut, franska bilar (Peugeot) i fransk tävling svårare är det inte.

Foto. World RX

Lite fördel Timmy som redan har två segrar från Loheác i sitt CV och faktiskt är den ende förare som kört samtliga World RX-tävlingar sedan starten. Även Kristoffersson har bra facit från banan med segrar i VW Polon 2016-17 och -18. Nu sitter han i KYB EKS JC:s Audi och är revanschsugen till tusen efter missen hemma i Höljes. Niclas Grönholm var en förare som nämndes som het VM-vinnare före säsongen, men har inte alls fått till det i GRX-teamets Hyundai. Marcus son har varit snabb men haft lite stolpe ut och hoppas nu på en vändning precis som teamkompisen från Ungern, Krisztián Szabó.

Foto: World RX

Medan den blågula flaggan vajar mest och högst i VM-delen så är det desto glesare i ”supportklasserna”. I elbils-klassen RX2e kör dock Nils Andersson för Kristoffersson Motorsport medan Isac Sjökvist står som anmälare själv. Halvsvensk får man kanske kalla amerikanen Conner Martell som kör en bil från svenska OMSE. I Euro RX får Andreas Bakkerud äran att försvara de nordiska färgerna med en Skoda från KRTZ Motorsport ACCR Czech Team.

*

Trots enträgna vädjan blev det inte mer än 38 tävlande till ”Lill Eken” på lördag som ingår i ”E-Cupen”. Bättre då i Norrköpings ”Addinol-Sprinten” med 77 anmälda och likaså  i Västerås där ”Gurkrace” körs under två dagar. På Västerås MS bana kör ”Svenska Sprintserien” med totalt lite över 60 bilar i ”rallyklasserna”. På söndagen är det så rally i Hallstahammar där MSK Hammaren bjudit in till ”Brukssvängen”. När man till detta lägger SMK Hörbys 56:e TV-Svängen (70 anmälda) är det inte raketforskning att dra slutsatsen att startfält på 40-70 bilar är det nya normala efter att Covid-19 presenterade sig, plus att sprintformatet tagit över taktpinnen i rally. Under september finns totalt 21 ”rally” att köra utanför de två SM-tävlingarna i Hässleholm och Skillingaryd.  Av dessa kan fem med lite god vilja klassas som ”riktigt rally” medan 16 är sprintar med lite olika upplägg. Någon på asfalt, några på ”banor” plus  de som körs med vanliga SS två eller tre gånger.  Enda tävling som verkligen sticker ut är Eskilstunas ”EMK-Kannan” som trots konkurrens av ”EC Snapphanerally” i Hässleholm har ett imponerande startfält på 175 bilar. En del av hemligheten är att tävlingen ingår i VOC Mekonomens ”SverigeSerien” och ”1300 Rallycup” men absolut inte hela sanningen. Futtiga  tre bilar i ”Sukkacupen” medan Roger ”VOC” Fransson kan glädja sig åt 34 Volvobilar i sin serie. Lite ögonbrynshöjande är också att  i startfältet finns 14 Appendix K-åkare anmälda vilket är exakt lika många som är anmälda till lätt krisande KRC-deltävlingen i ”East Sweden Rally” helgen efter  den 18 september. Lätt krisande då där än så länge bara är totalt 38 anmälda till premiären av MAS-Rallycup…

*

Ännu tyngre för Eslövs Mk där anmälan stänger om en  timmes tid för ”AM Elteknik Rallysprint” den 12 september. Nästan exakt häften är intresserade av att köra varvlopp i Eslöv mot vad som är minimum för att tävlingens ska genomföras enligt inbjudan, då krävs minst 40 bilar. Har fått frågor varför det ser ut som det gör men jag lika lite som andra vet vad orsaken är.

Foto: Thomas Nilsson

Pratade i dag med en likasinnad som däremot lyfte fram flera tänkbara anledningar.

I Eslöv är bara B-besiktning och har man då inte kört tidigare i år så blir det en massa krångel med att göra  egen A-besiktning. 

Sedan har säkert många redan ställt in för året och väntar med att göra ordning bilarna förrän till nästa år. Trots allt förenat med en del kostnader att köra rally och då vill man inte dra på sig onödiga utgifter så här sent på året…  

Kanske kan det vara så, vad vet jag?  

*

I går skrev jag lite om av säkert många säkert lite bortglömda WRC-föraren Chris Atkinson. En som inte glömt honom är Fredrik Almqvist som gärna ville fylla på min text så varsågod, ”Gällande det senaste inlägget, tänkte jag bara tillägga att australiensaren Chris Atkinson skulle köra säsongen 2009 för Citroën Junior Team i en C4 WRC, men det blev bara en tävling (Det årets VM-premiär Rally Ireland) där han kraschade.. 

Säsongen 2010 återfanns han i Proton Satria S2000, i mästerskapet APRC AsianPacific Rally Championship. 

2011 likaså, APRC för Proton. 

2012 blandades starter i APRC med MRF Skoda Fabia S2000, WRC för såväl M-Sport som MINI Team Portugal och Citroën Qatar WRT. 

2013 körde Atko i Kina mestadels i en Volkswagen Golf (Inhemsk rallyklassad bil), men körde Mexikanska VM-rallyt i en Citroën DS3 WRC för fabriksteamet. 

2014 kör Atko Rally Mexiko och Rally Australien WRC för Hyundai, men i övrigt Volkswagen Golf i Kina. 

2015 Volkswagen Golf i Kina 

2016 samma upplägg med Golfen i Kina 

2017 sitter han i en Subaru XV i Kina 

2018 kör han USA-mästerskapet för Subaru

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *