Adam-vinnare Madsen i våldsam DM-krasch, Mats A. trea i R2-klassen, SVT-Kruse trea i rally-comeback, Felix R. kör Le Mans och Joel E. leder F3-EM!

När Danska Mästerskapet hade premiär i lördags skedde det på ”fel sida gränsen” med tyska Cimbern Rallye, detta då man har svårt att fylla DM-kalendern med tävlingar på dansk mark. Nu blev det en händelserik och minst sagt tuff tävling som mötte de tävlande där regnet gjorde den tyska asfalten väldigt hal. BloggMadsen kopia 4
Allra värst gick det för förra helgens vinnare i ADAC Opel Rallye Cup, Jacob Madsen med kartläsare Line Lykke Jensen. Redan på första sträckan tog rallyt slut i Opel Danmarks R2 Adam och detta efter bara någon kilometers körning. Regerande danska R2-mästarna åkte av så kraftigt att båda fick föras till sjukhus. Madsen ådrog sig ryggskador och enligt obekräftade uppgifter ska ryggen vara bruten på två ställen. Dock ska skadan inte vara värre än att man tror att han blir helt återställd även om det kommer att ta tid, hur lång är oklart. Line Lykke fick däremot igår vid lunch lämna sjukhuset efter att man konstaterat att hennes mindre inre blödningar var odramatiska.
Vad detta betyder i förlängningen för Jacob och Line Lykke är svårt att sia om. Men värste Adam Cup-utmanaren Tom Kristensson, Hörby som var tvåa efter Jacob i premiären, får troligen klara sig utan sin ”värdemätare” och ”hare” i nästa cuptävlingen som körs redan om 18 dagar, ”Rallye Rund um die Sulinger Bärenklaue”.BloggSöresne
Nu var inte Madsen ensam om att råka illa ut i lördags, snabbe Skoda-åkaren Michel Sørensen ledde efter första sträckan men på SS2 tog det slut. Michel berättar.
Vi gled ut litegrann i en vänsterkurva och där vi oturligt nog träffade en trästubbe och att fortsätta var helt omöjligt.
Inte så här vi hade planerat…
På samma sträcka gick det också åt h-e för Jan Petersen JP Racing som kör en udda VW Polo S2000 men för denna krävs det mycket garagejobb efter att Jan kört i ett träd i hög hastighet.BloggPetersen

*
Faktiskt var det så att totalt 23 av de drygt 70 startande fick ge upp och för många var anledningen ”afkørsel”. Allt klydd på sträckorna gjorde också att tävlingen drabbades av flera mer eller mindre långa upphåll och vissa förare fick även köra sträckor i ”promenadtakt”. Detta ställde till problem då man Tyskland inte har samma system med kalkylerade sträcktider som i Danmark vilket innebar att till exempel Frank Nielsen, Citroên slutade fyra i klassen. Hade man däremot räknat på samma sätt som man gör i övriga mästerskapstävlingar på hemmaplan hade Frank vunnit klassen. Ingen överdrift att påstå att han var irriterad och förbannad över tyskarnas sätt att hantera saken. Ett synligt bevis på detta var att Frank och kartläsare Louise Bang Christiansen gick fram och fick sitt fjärde pris, men i protest sedan lät dom stå kvar. Frank konstaterar.
Et rally skal afgøres ude på de små veje hvor vi kan måle os mod hinanden på sekunder, og ikke bag et arrogant tysk skrivebord.
Jag tycker han har rätt så klart ska ett danskt mästerskap köras enligt danska regler…
Istället var det Rasmus Sørensen, även han i en Citroên som vann klass 4 och detta med 46 sekunders marginal till Jacob Jensen, R2-Peugeot. Tätare var det till trean, Eslövs Mats Andersson med Hörby-co-drivern Jörgen Jönsson. Bara tre tiondelar skilde mellan den svenska R2-Opeln som nu gjorde sin första start efter målgången som ett russin i höstens WRC Rally Espana.BloggMats

En svängig dag, sol, regn och lera och mycket svårkört, men som tur var så var ”A-damen” inte svårflörtad, berättar Mats.
Det känns som att förhållandet stärkts idag och efter min touch på damens ben gjorde hon nästan som jag ville idag…
Av de 50 bilar som nådde målet efter de fem körda sträckorna var Mats och Jörgen fina nior totalt.

*
Bäst totalt blev tysken Jan Becker som med sin WRC-Subaru tog sig i mål 15 sekunder före bäste dansken, Kenneth Madsen Suzuki Maxi 2000. Trea totalt men inte prisbedömd då han åkte av på SS 6 som ströks helt var i körtid Benny Pedersen. Istället klev Martin Johansen, Peugeot upp som trea.BloggGersager
I Opel Corsa Cup var det Marco Gersager med Jeanette Kvick som kartläsare som vann halvminuten före Michael B Sørensen och Michael Ted Mcbride. Starkt av Marco som med största sannolikhet tappat massor av tid innan han kunde köra förbi den gula Volvon…

*
Medan Vimmerby ställde in sin sprint på grund av snöväder så körde Norrköpings MK sin ”vintersprint”, Energikontrollsprinten. Vann gjorde Kenny Stavbom, R5-Fiesta före Joakim Längberg, Mitsubishi. Trea och ett klart bevis på att ränderna inte går ur var SVT:s expertkommentar Jonas Kruse. Rallyexperten hade dammat av sin gamle skånske kartläsare Håkan Ekholm och med Mitsubishin var det rutinerade paret 2,4 sekunder bak vinnande Stavbom.BloggKruse
I 2WD blev det Opel-seger genom Ulf Eriksson, Oskarshamn före östgöten Magnus Johansson, Volvo.
Noteras kan också att f.d Volvo GruppH-åkaren Thomas Grönberg, Oskarshamn taggat ner och körde nu en VOC-940 så bra att det blev seger, elva hundradelar före Mattias Andersson, VÖMK.
I Appendix K-klassen blev det Porsche- triumf med Johan Oscarssons 911 RSR, fem sekunder före Opel Ascona-åkande Jörgen Jansson.

*
Ett nytt steg i karriärtrappan tar nu Felix Rosenqvist när han den 17-18 juni kör klassiska Le Mans 24-timmars. Detta blir Felix första start i det mytomspunna och världens största långlopp, när han ställer upp i prototypklassen LMP2. Med bil från ORECA 07 och anmäld av teamet DragonSpeed delar Felix bilen med två av stallets ordinarie förare från långloppsmästerskapet European Le Mans Series (ELMS), britten Ben Hanley och svenske Henrik Hedman (bilden).BloggFelix

Le Mans 24-timmars är ett lopp jag alltid har drömt om att få köra, berättar Felix.
Ett av de mest klassiska racen i världen, och att få ta sig an det bakom ratten i en prototypbil kommer att bli något väldigt speciellt. 

LMP2-kategorin där Rosenqvist kommer att tävla är den näst snabbaste av fyra klasser i Le Mans.

*
Joel Eriksson följde upp segern i Race 2 på Silverstone när EM i Formel 3 hade premiär med att bli tvåa i Race 3 och därmed gå upp i mästerskapsledning
Grymt skönt att få den här starten, konstaterar Joel.
Premiärer är alltid lite ovissa, men nu vet vi att vi har en bra bil och det är klart att en seger så här i början är otroligt inspirerande. Det känns häftigt att vara i ledning av mästerskapet, speciellt efter tre race på den här banan som var helt ny för mig.BloggJoel

Joel leder nu med 12 poäng före britten Callum Ilott.

*
Sämre gick det för den andres skånske racerföraren Gustav Malja som blev poänglös i Formel 2-premiären i Bahrain. Med dålig startposition efter krasch på tidskvalet blev det en 18:e plats och i efterföljande sprintracet, 13:e.

*
BloggLinusLinus Lundqvist tog sin första Formel 4-seger i race tre på Donnington Park. Men detta först sedan en olycka inträffat och loppet blåsts av då svensken var i ledning. Så här långt ligger Linus nia i mästerskapet som leds av britten Jamie Caroline.

*
Nu är det säkert så att många som lär bloggen ända hit undrar var finns lite om hur det gick i Älmhults Silversprinten? Samma sak gör jag, då jag totalt misslyckats med att hitta resultat från dagens övningar. BloggHmapusHar sett lite spridda inlägg på Facebook, bland annat att Hampus Larsson/Danny Holgersson med nya Hondan slutade tvåa i 2WD Grupp H och trea totalt. För övrig har det varit ganska tyst, får hoppas att jag får mer info till i morgon…

*
Kommande helg är det dags för SilverKongen på skånsk och småländsk mark samtidigt på Gotland körs Rally Gotland. En av de mest intressanta starterna där svarar Martin Hagman för med sin nya Skoda Fabia R5.BloggHagman Idag testade Martin med gamla Opelesset ( så skriver man kanske inte för Lotta är ju inte gammal i bemärkelsen ålder) Lotta Lundquist i högerstolen. Enligt min källa Fred Hörnquist och Lotta så gick dagens ”warm up” så pass bra att det blev tummen upp…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *