Wilson vill ha Neuville i WRC-Fiestan, Mikkelsen kör nya Polon, dopingkoll i SSR och fy f-n för parkerande Alfister…

BloggNeuville kopia 13Nu har Malcolm Wilson fått luft under vingarna efter Elyfn Evans tredje plats i WRC Rally Argentina med ”gamla” M-Sport Fiestan. Nu ryktas det att Malcolm försöker locka tillbaka Thierry Neuville till teamet och detta redan till nästa år. Inte nog med att han gärna vill se det belgiska världsmästarämnet under sina vingar, han är dessutom övertygad att nya Fiestan blir en riktig ”Polo-eater”.
Neuville körde Ford en säsong, 2013 och han är den som Malcolm tror skulle kunna hitta ”the pace” för att rå på VW-Maffian, Ogier, Latvala och Mikkelsen, (f-n tro´t som kolingen sa), Malcolm däremot tvivlar inte.
– Jag vet vad vår bil är kapabel att göra vilket gör mig ännu mer upphetsad, berättar han för Autosport och fortsätter.
Dessutom vill jag vara absolut klar med att detta inte är någon kritik mot Evans och Ott Tänak, dom här killarna blir bara snabbare och snabbare…
Han återkommer till nya vinnarbilen som gör debut i Portugal och som han menar behöver en chaufför med erfarenhet.
Jag hymlar inte med att vi söker en ny partner och dom pengarna kommer att gå till att betala en ny förare och den föraren är Thierry!
Wilson verkar ha drabbats av någon sorts sockerchock efter Argentina och menar utan tveka att hade bara Neuville stannat hos M-Sport hade Neuville på allvar nu utmanat Ogier.
Hyundai bossen Michele Nandan är dock av något avvikande mening och slår fast att Neuville kör Hyundai även 2016.
Thierry är med oss till nästa år och så är Dani( Sordo), båda har kontrakt så dom blir kvar…
Enligt källor är detta med kontrakt inte helt klart, Neuville lär ha möjlighet att bryta detta vid årets slut. Han vägrar dock kommentera Wilsons utspel.
Vill inte prata om detta, jag gör bara mitt jobb, kommenterade han till Autosport.
Efter lite påtryckningar säger Neuville till slut.
Jag tror att jag siktar på att stanna hos Hyundai, har goda relationer med alla i teamet.

*
Rally Argentina 2015För Andreas Mikkelsen blir Vodafone Rally Portugal extra spännande då han för första gången kommer att köra den uppgraderade versionen av WRC-Polon. Dessutom ser Andreas och Ola Fløene framemot nya bansträckningen kring Porto som blir helt ny för alla toppförarna.
Vi trivs bra på de nya sträckorna och har visat vi klarar dom bra. Därför menar jag att det är en fördel för oss att ingen av våra konkurrenter har någon erfarenhet av årets sträckor.
Alla sträckorna är nya i år utom den avslutande Power-stage som är samma som användes vid Fafe-Rallysprint 2013 där Andreas satt i Polon för allra första gången. Det var också i Portugal som han en månad efter ”Fafe” gjorde WRC-debut vilket slutade med en sjätte plats. I fjol var det som fyra han avslutade Portugal och med nya Polon hoppas han på pallen.
– Jag har fått bra känsla för nya bilen på test och ser fram emot att känna på den i konkurrens och en topp-tre placering är absolut möjlig, menar Andreas.

*
Idag släppte SBF den tänkta kalendern för Rally-SM 2016 och detta utan några stora överraskningar. Så här är det planerat: 5-6/2 – Vinterpokalen/Sandviken-Gävle, 26-27/2 – Östersund Winter Rally/Östersund, 5-7/5 – South Swedish Rally/Karlskrona, 12-13/8 – AM-Snapphanerallyt/Hässleholm, 10-11/9 – East Sweden Rally/Linköping,
29-30/9 – Rally Uppsala/Uppsala.
Vid en snabb blick verkar det som att man lagt ett kalkerpapper emellan årets SM-kalender och nästa års. Verkar enbart vara Snapphanerallyt i Hässleholm som är nytt. Nytt och nytt det är väl minst tionde gången som tävlingen ingår i SM…

*
MK Rattens tävlingsledare Per Täppers är både besviken och irriterad över ännu en onödig tävlingskrock, det handlar om Asfaltsprinten Sunneracet och Rally Karlstad som krockar sista helgen i maj. Nu vädjar Per till asfaltåkarna i de södra delarna av landet att komma till Sunne, han skriver: ”Hej Tommy! Har du några asfaltåkare på lut i södra Sverige? Här i Värmland kretsar allt runt Rally Karlstad där alla verkar vilja åka. Vi har en snabb asfalttävling i Sunne som både innehåller en tur uppför Gurlittaloppsbacken i Stöpafors och två förarvänliga sträckor på ett industriområde i Sunne. Synd att förbundet ger tillåtelse till två tävlingar samtidigt i samma område men vi kämpar på och tänker inte ge oss så lätt.
Ha en bra dag!
Per Täppers
Tävlingsledare MK Ratten
070-5210550”.

*
Svensken Edward Sandström fick en fullträff Nürburgring 24-timmars i helgen. Med ett startfält på 151 bilar och 21 olika klasser hade Audi Sport fyra nya Audi R8 LMS, två i WRT:s färger och två i Phoenix färger. Till slut stod kvartetten Edward Sandström, Nico Müller, Christopher Mies och Laurens Vanthoor som vinnare. In på mållinjen hade man kamp med teamet Marc VDS BMW och tidskilnaden blev till slut bara 40 sekunder. Nu hamnade den f.d STCC-åkaren i fint sällskap då endast Björn Wirdheims pappa Örnulf 1993 klarat av samma bedrift med en Porsche 911.
För skåningen Micke Olsson tog det roliga slut innan det ens knappt hann börja. Efter sex timmar tog det slut för Team Audi Race Experience Audi R8 LMS Ultra när Österrikaren, Niki Mayr-Melnhof åkte av banan. Audin blev skrot och Mickes dröm dog efter sex timmar och 37 varv på den krävande banan. Skåningen hann aldrig ens att sätta sig i bilen vilket var tråkigt då han klockats för åttonde bästa tid på kvalet.

*
Vet faktiskt inte hur vanligt det är med dopingkontroller i samband med motortävlingar? Frågade en gång den ”lokala dopingkonrollanten” i det här hörnet av Skåne, Thomas Nilsson och han kunde knappt ens minnas att han varit ute och kollat ”kiss” i något sådant här sammanhang. Därför var det intressant och framförallt nyttigt och bra att det gjordes dopingkontroll efter målgång i lördagens South Swedish Rally. Fyra förare togs ut för kontroll, Fredrik Åhlin, Jerker Axelsson, Emil Bergkvist och Mattias Adielsson. Någon form av misstanke att de skulle ha använt något förbjudet finns absolut inte. Jag är också nästan hundra säker på att att doping på förare /kartläsare inte förekommer i Sverige. Icke desto mindre är det bra att man inte bara nöjer sig med att kolla så att bilarna är reglementsenliga utan även besättningen.

*
BloggÖstbergNär jag igår skrev om Mads Östberg och hans seger 2010 i South Swedish Rally visade jag en bild från ett tidigare SSR och var även noga med att inte skriva att detta var segeråret. Satt och väntade på första reaktion över den ”felaktiga bilden” och det dröjde faktiskt ända till i eftermiddags, då plingade det i mejlkorgen och det var från Mats Brodin,” Vill bara påpeka att bilden på Östbergs Subaru inte var den han körde till den överlägsna vinsten 2010. Han körde då en WRC S14. Se bifogad bild.”.
Visst var det så Mats och som tack visar jag din egen bild på Mads Östberg vid segern.

*
BloggPark1 BloggPark2Ibland blir man skogstokig mitt i stan och idag inträffade detta. Kom ut till bilen, lite småjäktad och såg en riktig läckerbit en Alfa Romeo GT 1750 tror jag den heter parkerad ända uppe i r-ven på Subarun. Framför hade en lite Audi backat långt bak i sin ruta så att Subarun knappt fick plats. Direkt förstod jag att här behövde man nästan vara någon sorts Gymkhana-Block för att få ordning på eländet. För att göra dett ännu värre så hade Alfan gått och väl en halv parkeringsruta tom bak den röda häcken. Min fråga hur in i h-e kan man parkera så illa och detta med en bil som ändå på något vis tyder på ett visst intresse för bilar och trafik?
Till slut lyckades jag genom millimeter tråckel ta mig ut men jag lovar att Alfor och dess ägare inte stod högt i kurs när jag var färdig…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *