Bosch hjälper VW, Tidemand leder, Hagman i Afrika, Grybb vann, Robin och Sigge utklassade, ”klasseger” för Silver-VOC:en och tips i SSR!
När Volkswagen testade inför kommande WRC Vodafone Rallye Portugal fick plötsligt Jari-Matti Latvala samma ”engine failure” precis som i Argentina. Nu hoppas ingenjörerna ha löst problemet till nästa helg och enligt källor i teamet var krånglet i testet ett ”planerat” fel för att utröna hur pass stora skador motorn får om det skulle komma i skarpt läge. Samma källa avslöjade att det var en del av insprutningssytemet som pajade senast och proppade igen hålet till en cylinder.
Från och med Portugal kommer nu Polon med ett nytt system från Bosch som förhoppningsvis ska eliminera problemet. Härmed fick Volkswagen ta till en av sina ”homologerings jokrar” som ger lov att byta ut en detalj mot en annan trots att den inte är homologerad från början. Att man fick problem med insprutningen kom helt omotiverat då man använt samma prylar länge i Polon och detta helt problemfritt. Nu är man dock säkra på att teamets absolut sämsta rally sedan man började i WRC inte kommer att upprepas.
– We are confident we have fixed this issue in time for the next event, menar källan i Capitos gäng.
*
Som alla vet är jag ingen större fan av grönt på rallybilar men frågan är vilket jag tycker minst om, grönt eller olika nyanser av grått. Nu kastar jag sten i glashus med Silver-VOC:en som är just silvergrå, men när man laborerar med olika nyanser av mattgrått vet jag f-n i mig inte om till och med grönt är snyggare. Nu kommer Citroén med mycket grått i nya DS3 WRC men även Fordåkarna Kubica och Bertelli hoppar i samma färbad där italienaren Bertellli är värst. Nu byter han den militärgröna Fiestan mot helt nyutvecklade varianten och nu folierad klatschigt mattgrå. Pigg kille den där Bertelli och bara att konstatera att ”grey is the new black”!
*
Borta i Rally New Caledonia ångar Pontus Tidemand och Emil Axelsson på i deltävling två i Asia Pacific Championship. Efter de inledande två korta sträckorna på Hippodrome i huvudstaden Noumea leder svenskparet med 5,3 sekunder före temakompisen Guaruv Gill.
*
Inte riktigt lika långt borta men ändå en bra bit väg är Jan Hagman med sin Ford Escort. Marocko-Rally för klassiker är arena för Jan den här gången med välkände Hans Sylvan i högerstolen och startar på söndag den 17 maj. Starten går från Agadir, vidare ut på slätten, upp i de höga bergen och målgången sker i Tanger för de runt 90 deltagarna.
– Det är ett tufft rally som sträcker sig över 270 mil under sju dagar. En rejäl men rolig utmaning. Och siktet är inställt på en topp 10 placering, berättar MK Rimo-föraren.
– Vi ingår i ett team från England, Team Viking där den andra besättningen kommer från Argentina.
*
Inte fullt lika långt men ändå utanför landets gränser är det nu dags för ny deltävling i ADAC Opel Adam Cup, 54 Thüringen Rallye. Den här gången har Pontus Åhman med sig Gunnar Barth då ordinarie lots Johan Johansson ännu inte är helt fit for fajt efter kraschen i premiären. Önskar absolut bättre lycka den här gången!
*
I går var det dags för den i mina ögon bästa RS-tävlingen (förlåt Wilke men jag tycker så) och då menar jag Tingsryd Rallysprint. Skillnaden mellan nykomlingen i Småland och Hässleholms GP är framförallt hastigheten. Medan Garnisonens bana gör det möjligt för värstingarna att varva ut på högstaväxeln är detta helt omöjligt på banan bakom Opel-handlaren i Tingsryd. Detta gillar jag!
Hässleholms Rolf Grybb blev här förste man att i år betvinga Mats ”Asfaltskungen” Andersson och detta gjorde Opelföraren från Tormestorp med 0,7 sekunder.
Redan i Hässleholms GP var Grybb på hugget och var även då snäppet snabbare än Mats, 0,2 sekunder skilde men då handlade det om fjärde och femte placeringen. Samma marginal hade Mats på sin sida här efter det första av de två heaten.
– Jag sa till Mats i pausen att nu är vi kvitt från Hässleholm där jag var lika mycket före, berättade Grybb.
Inför andra åket var båda taggade till tusen men när klockan stannat visade det sig att den här gången hade Hässleholmaren marginalerna på sin sida.
– Känns onekligen jättebra att slå Mats i ett rent race där ingen av oss haft några problem, menade vinnaren som hade sonen Tobias i högerstolen efteråt.
– På något vis är det ju så att det är Mats alla vill slå och när man så för en gångs skull lyckas är det så klart jättekul!
Mats Andersson som hade sonen Simon som kartläsare gratulerade Grybb och konstaterade att den drygt åtta kilometer långa banan inte passade hans gamla Proton.
– Blir för mycket acceleration när det är så här knixigt och då märks det mer än normalt att min bil är lite klenare, förklarade Mats.
*
Andra platsen för Mats innebar att han nu överlämnade ledningen i Asfaltcup till helt suveräna Volvoföraren Robin Svensson, SMK Hörby. Ska jag vara helt uppriktig förstår varken jag eller många med mig hur f-n killen bär sig åt. För Robin den här gången återigen med sambo Sandra Wybrands i högerstolen var detta lite jubileum då det var just i Tingsryd som han gjorde debut för exakt ett år sedan, även då som vinnare. Nu piskade han hela VOC-gänget och vann med över tjugo sekunder till Lunds Daniel Ekdahl även han B-förare. A-klassens vinnare Erik Andersson var ytterligare runt fem sekunder långsammare. Alltså här snackar vi en sport där marginalerna brukar handla om tiondelar än hela sekunder och då kommer det bilförsäljande ”muskelknippet” och mer eller mindre cyklar ifrån resten av gänget. Respekt för oss äldre saknas totalt och inte ens ”Michelin-gubbarna” Tyko Nilsson och Roland Brorsson var med på banan (trea och fyra). Den ende A-föraren vid sidan av Erik som inte behöver skämmas var smålänningen Leif Axelsson, någon tiondel efter Hörby-Volvon.
*
Rolf Grybb i alla ära men frågan är om inte färske Magnus Sigvardsson från Hörby var ”King of Tingsryd”, (tack för bilderna på Robin och Sigge, Henrik Åkesson). Med sin extremt väl använda Grupp E Golf var han snabbaste Grupp E-åkare totalt och hade faktiskt bara två VOC:are, Robin och Daniel före sig i totallistan. Nu var Kristianstads Jesper Larsson inte så mycket sämre, bara sekunden långsammare så om Magnus är ”King” får väl Jesper kallas Prins…
Nu hade nog den andre Grupp E-åkaren från Hörby, Johan Edquist blandat sig i leken men för honom blev det en tuff landning i en trave lastpallar i första heatet. Johan tyckte själv han körde för mesigt de två första varven i böjen och petade på det sista varvet in en växel till och därav den brutala landningen. När han linkade in på serviceplatsen frågade jag vad som hänt.
– Passerade gränsen, svarade Johan lite torrt.
Skam den som ger sig och med hjälp av en stycke Mercedes-buss, en lina och plast-pappa legitimerade ”Plåt-doktorn” Jocke Wessberg grovriktades det å det grövsta inför heat två. Mot alla odds fick man dessutom kylaren nästan tät, fem stora colaflaskor med vatten i hytten och det bärgades viktiga poäng i Asfaltcup med ”russinet”.
*
Ingen har väl missat att jag ibland skrivit om att det är för många klasser i rally men frågan är om jag inte får tänka om lite. Absolut inget fel med många klasser, vill säga om det är rätt klasser vilket det visade sig vara i Tingsryd. Nu tror jag att Bilsport Cup-Generalen och store Ryd-profilen Roger Roth hade mer än ett ord med i beslutet att inrätta en klass för ”Motorbloggare i Silverfärgad VOC”. Under publikens jubel fick jag så äntligen ta emot ett pris i RS-sammanhang och när det visades upp för kartläsande Stefan Hansson såg han väldigt skeptisk ut.
– Vi fick väl inget pris, vi kom ju sist i klassen, försökte Stefan.
Jag rättade honom.
– I den klassen ja, men det fanns fler…
Roland Brorsson kunde såklart inte motstå att chansen att få en stund i ”vinnarcirkeln” och ville absolut föreviga vinnarduon. Något vi så klart ställde upp på, man ska vara stor i både med och motgång…
*
Ett smart drag att lotta ut den fina båten från tillverkaren Ryds i Tingsryd bland de som väntade kvar till prisutdelningen. Nu behöver inte Olofströms Peter Nilsson längre simma lugnt, han kan däremot i fortsättningen sitta lugnt i den vita båten, fanns ingen grön vad jag kunde se.
*
Lite dåligt samvete har jag över att arrangören inte lät hemmaåkande Ford-föraren Peter Holgersson starta efter Silver-VOC:en som i fjol. Då fick han till det helt perfekt genom att följa mina spår men i år hade Peter inte den fördelen. Vad hände då, jo ett staket gick åt h-e och nu behöver den gröna (!) Escorten en ny bakskärm. Peter efterlyser därför ”PANIK !!!! Någon som vet någon som kan tänkas ha en vänster bakskärm till en Ford Escort MK 2 till salu. Nytt eller gammalt spelar ingen roll.”.
Som sagt jag hjälper gärna till med efterlysningen, lite lättare blir då mitt samvete…
*
Om en liten stund drar det 40:e South Swedish Rally igång och då är det väl dags att tippa. För mig blir det första gången sedan 1976 som jag får följa rallyt på distans (sambons födelsedag är fortfarande prio 1) så får vi se hur det går.
Trimmat 4WD.
1. Jerker Axelsson WRC-Subaru
2. Fredrik Åhlin R5-Fiesta
3. Robin Friberg R5-Citroén
Nu blir det naturligtvis inte som jag tippar och skulle inte förvåna mig om det till slut blir så att Mats Jonsson kniper sin tionde SSR-seger.
Trimmat 2WD.
1. Johan Carlsson Citroen
2. Johan Holmberg Suzuki
3. Leif Peterson Toyota
I princip helt omöjligt att tippa topp-tre i rallyts jämnaste klass. Kanske det blir det till och med så att Patrik Flodin tar 240:an till seger eller Mattis Olsson med lite hemmakännedom, vem vet? Inte jag iallafall
Otrimmat 4WD.
1. Joachim Carlström Mitsubishi
2. Niklas Hägg Mitsubishi
3. Joakim Rydholm Mitsubishi
Jan-Erik Folkesson kan spräcka hela pall ordningen.
Otrimmat 2 WD.
1. Mattias Ledin Peugeot
2. Sindre Furuseth Renault
3. Andrew Rönnle Ford
Junior-SM har inte bara kaniballiserat på klassen utan i stort sett käkat upp den, bara fyra anmälda i det som jag menar borde vara Rally-SM:s stora framtidsklass.
J-SM Klass 1.
1. Emil Bergkvist Opel
2. Mattias Adielsson Peugeot
3. Markus Theorin Citroén
I en fajt mellan Opel och Peugeot vet ju alla att det är Opel som gäller 24/7.
J-SM Klass 2.
1. Daniel Röjsel Opel
2. Philp Haag Citroén
3. Pelle Willén Golf
Se ovan, gäller även Citroén…
Jag har gjort mitt och därmed är det bara att släppa loss vargarna. Må bäste man eller tjej vinna!