Dansk seger i Hässleholms GP, norska WRC:an gav upp, Grybb körde bästa Opel och Tom K leder VOC i Tyskland!
Det blev heldanskt i toppen när allra första upplagan av Hässleholms GP kördes idag. Precis som Stoffe Nilsson varnade för så var Brian Madsen från danska Slagelse segersugen till tusen med sin vassa Peugeot 306 Maxi. Trots att bilen är från 1998 är den fortfarande en vinnare vilket Brian visade även 2012 då han vann förra gången. På andra plats körde landsmannen Jörgen Hansen in med den superhäftiga Porsche 997:an, nio sekunder efter Madsen.
Stoffe Nilsson återigen med Esmeralda Gyllenswärd till höger hade snabbast körtid i första heatet. Två påkörda koner sabbade dock det hela och när det sedan även snurrades i sista heatet var dagen om inte förstörd så iallafall inte på topp. Trea totalt och bästa 4WD-åkare var Stoffe både lite besviken men även lite nöjd. Man måset tänka på att nya Subarun är i början av utvecklingsperioden och då för grus. Att mitt i detta skruva på lite asfaltgrejor från ”vinden” och ändå hänga på värstingarna är imponerande.
*
Med i toppriden var även fjolårsvinnaren norske Rune Danneborg med WRC-Minin. Skuggade Madsen inför sista körningen med där gav ”gearkassen” upp och istället satte sig Rune i Ferrarin och åkte hem. Samma sak gjorde sonen Viktor som även han rasade transmissionen sin nya Citroén R5. Enda skillnaden mot pappa Rune var att han tog en mörkgrå Porsche Turbo hem mot Norge medan mekanikerna plockade ihop ”skrotet”.
*
Mats Andersson erkände direkt att Protonen inte räckte till och hävdade att med nya bansträckningen omvänt mot när man kört Lille Mats Rallysprint, var det mycket snabbare.
– Hade behövt hundra hästar till för att hänga på dom i toppen, menade Mats.
Tvåan i klassen, Brians lillebror Kim Madsen i en Peugeot R2 kontrade.
– Vem f-n vil inte de!
*
Bästa Opel och fyra totalt slutade Hässleholms Rolf Grybb som verkligen laddade på allt vad han och Asconan förmådde. Nu blev det väldigt tätt i totallistan där Grybb var två tiondelar före Asfaltkung Mats och lika långt bak var Svedalas Mats Lundahl med BMW M3:an.
*
Tyko Nilsson tog i allt han förmådde, vann A-VOC men B-förare Robin Svensson från Hörby lyckades han ändå inte slå. Jag närmade sig Tyko inför sista körningen och såg att han smusslade undan något som inte jag skulle se. I de flesta fall är det en cigarett som folk försöker dölja för kameran men inte i Tykos fall. Istället var det ett äpple han satt och gnagde på. Uppenbarligen inte bra för Tykos ”varumärke” att ses med något nyttigt, cigarett Ok men äpple, no way!
*
I Grupp E var det stenhårt mellan Kristianstadbröderna Larsson, Jesper B-förare och Hampus i C-klassen. Inför sista ledde Hampus brödrafajten med den blå Toyotan men då blixtrade storebror till och vann B-klassen. Fyra här slutade Rally-Mersan körd av Ola Schön som tyckte att vinnar-Toyotan behövde pimpas med en ny dekal.
Trea slutade Viktoria Lindh som inte alls var nöjd med dagen, bland annat körde hon på en kon redan i första heatet. I premiären i Hörby gjorde jag samma sak och förklarade då för Viktoria att omotiverade koner skulle bara väck. Fick dock inget medhåll, undras tro om jag inte fått medhåll om jag ställt frågan i dag…
*
Min första fotoposition blev efter mållinjen i första heatet och där bjöds det på mycket tvåhjulsåka, bland annat Kristianstads Peter Sivtoft var högt uppe med BMW:n innan den damp ner på alla fyra precis innan stoppet. Här var också många tillfällen att studera hur noga ingenjörerna i München respektive Rüsselsheim gjort hemläxan. Medan BMW:n vinglade fram på högerhjulen kom danske Bo Bodum Andersen som skjuten ur en kanon med Kadett GT/E:n, alla fyra hjulen snyggt i luften och sedan perfekt landning. Som sagt man måste göra hemläxan…
*
Tyvärr hände det i sista heatet en olycka på samma ställe där en funktionär skadades. En tävlande som mist bromsarna lyckades inte få stopp på bilen vid stopplinjen utan träffade mannen som gick backen. Ambulans tillkallades men enligt uppgift var det som tur var inga allvarliga skador på funktionären.
*
De allra flesta trivdes förträffligt på Garnisonen och nya Hässleholms GP. En som verkligen trivdes som fisken i vattnet var Volvoåkaren Lars Mårtensson som dagen till ära fick sköta högerstolen i Conny Svenssons Ford Escort. I målet efter första heatet kom ”Gilla” tummen upp direkt från Lars och frågan är nu om den vit/gröna Grupp H 940:an står på transferlistan tillförmån för en Ford? Å andra sidan började Lars karriären i en Fiat så man kan säga att han har suttit i ”mög” tillräckligt. Så Lars, det finns Opel också!
*
Svintuffa Rally Gotland såg Björn Adolfsson, KAK ta första segern med nya Peugeot 208 R5. Första för bilen, andra för Björn som även vann här i fjol. Tvåa i WRC-Fabian kom Johan Rudengren, bara drygt nio sekunder efter och trea i Mitsubishi, Bengt Abrahamsson.
I 2WD såg det länge ut som ”Nissan-Wallén” skulle köra hem det, men till slut blev det hemmaseger genom Johan Holmberg i Suzukin. Tvåa i Opel Astran slutade brorsan Lars-Olof.
Gotland visade sig från en sida som inte turistmyndigheten på ön gillar, regn och skitväder enligt vittnen. Enda skåningarna som tog färjan över var min klubbkompis Martin Nilsson men redan efter fredagens etapp gav Martin upp. Trots hyggliga tider slirade 240-kopplingen allt mer så det var bara att kasta in handduken efter målgång och agera åskådare idag.
*
Efter fem körda sträckor leder SMK Hörby Tom Kristensson tyska Rally Sulingen som ingår i West Euro Cup för VOC:arna. Tvåa är en hemmaåkare och trea Skillingaryds Peder johansson.
*
Mikaela Åhlin Kottulinsky fick drömstart i sista träningen inför premiären av Audi TT-Cupen och startade i ruta fem. I racet gick det sedan så här enligt Mikaela på Twitter.
–And after half of the race I had technical problems. Finished P9, in championship P8. So still okey after all this. Tomorrow is a new day!
*
Inga träd växer till himlen! Så här såg Sebastien Loebs Citroén ut efter WTCC-träningen inför tävlingen i Ungern…