Tidemand Portugal testar, Volvo i WRC-bruk, säkerhetstänk anno 1979 och trist samtal…
Det svänger fort i rallyvärlden och för tre dagar sedan gick Pontus Tidemand och Emil Axelsson i mål som vinnare i International Rally Whangerei på andra sidan jordklotet. Nu är man i Portugal för att testa Skodan inför kommande uppgifter. Uppenbarligen inget som stör då Emil belåtet konstaterar.
– ”Great” att vara tillbaka i rallybilen!
Abstinens, tre dagar utan att få lov att skumpa fram i en rallybil måste vara jobbigt?
*
Reccen i WRC Rally Argentina pågår för fullt, Fordåkarna Elfyn Evans och Ott Tänak bedömer sträckorna från sina vita Volvo S60.
– Some places the road conditions are pretty rough, it will be hard event!
*
Robert Kubica lämnade ju wo till Argentina med motiveringen att teamet behövde omorgansieras. Riktigt vad polacken syftade på framkom inte men nog verkar det lite skumt när både bil och team redan finns på plats i Villa Carlos Paz. Nu ryktas det på olika sajter att det ska vara något tjall mellan Kubica och co-driver Maciek Szczepaniak som ska vara skälet till ”omorganisering”.
*
Häromdagen fick jag en Rallysport nummer 8 1979 under min näsa och kunde så klart inte motstå frestelsen att bläddra lite i dåtidens höjdpunkt för oss rallyfans. Vid sidan av tävlingsreportagen fanns en intressant artikel signerad Perry Lidström senare en av de drivande i svenska Mitsubishis framgångsrika rallysatsning. Rubriken var ” Hur farlig är egentligen rallysporten?” och frågan ställdes till ordföranden i Rallyutskottet Lars Österlind.
Anledningen till frågan var en aktuell dödsolycka i samband med Asarums Ekratten och Österlind pekade bland annat på de allt för höga hastigheterna i sporten. Han säger.
– Vi måste även tänka mer på att ta bort de snabbaste bitarna. Vi får kanske så småningom räkna med att köra kortare sträckor, att flagga av sträckor när det börjar bli för rakt och starta om senare.
Detta är alltså synpunkter för nästan fyrtio år sedan och vad har hänt? Ja inte har sträckorna blivit långsammare i alla fall…
Då ska man dessutom beakta att dåtidens värstingbilar i dag mer skulle betraktas som mopeder i jämförelse. Ändå tyckte Österlind att det gick för fort, tänkvärt tycker jag!
Sedan dyker en av mina gamla idéer upp, den att låta tre-fyra rutinerade förare/kartläsare plus domare gemensamt åka igenom och kontrollera de tänkta sträckorna flera månader före tävling. Alltför snabba vägar får då ett nej och då har arrangören ändå rimlig tid att försöka hitta mer lämpliga rallyvägar.
Ungefär samma tankar framför Österlind hösten 1979.
– Specialsträckorna måste kontrolleras mer noggrant före start. Domarna måste åka igenom banan tidigt och fler varningar må ste sättas upp. Hellre fler varningar än få!
Detta är allts Lars Österlinds ord och inte mina om ni kanske tror detta, alltså inte mycket nytt under solen. Bara synd att få verkar lyssna på Lars och mig…
*
Inte bara i Norge som Eyvind Brynhildsen hyllas för sin insamling till Frank Tore Larsen som kraschade illa i helgen. Till och med M-Sport har på hemsidan noterat Brynhildsens eget bidrag som ”Rallyförare utan gränser”. Här hyllas han för sitt initiativ för att få Frank Tore tillbaka på banan och detta redan till helgens ”NM-Runde” Rally Sörland. Bland annat har Eyvind kontaktat hans arbetsgivare och erbjudit sig att betala konkurrentens lön så att han kan fokusera på att fixa R5-Fiestan.
Så här långt ser det också ljust ut för start och på Facebook skriver Frank Tore och visar nya reservdelar till Forden..
Alt vi behøver av deler er ankommet fra M-Sport i England, Trond Svendsen har reparert støtdempere og vi står klare til å ta imot bilen. Målet er å få den tilbake fra Trond Lyseng i løpet av kvelden, slik at vi kan jobbe i natt og få vår #FiestaR5 klar til avreise Kristiansand torsdag. Vi holder dere oppdatert så fort status endrer seg!
I sanning en riktigt rörande historia och det närmast jag kommer att tänka på var insamlingen till Stoffe Nilsson efter den våldsamma kraschen i Svenska Rallyt 1999. På bilden med det enda som var helt efter kraschen, höger dörren…
*
Nu blir ändå Eyvind Brynhildsen favorit till seger i Rally Sörland, det är väl inte helt uteslutet om Frank Tore släpper gasen en gång extra efter den här veckan.
Frågan är om inte Fredrik Åhlin blir tuffaste utmanare och där är mixen motsatt till hos Eyvind som kör med svensk kartis, Anders Fredriksson. Detta medan Fredrik har norskt till höger, Morten Abrahamsen.
Motstånd bjuder Fiesta-åkaren Svein Frustöl och Pål Try samt Arnt Gustav Olsen som värmde upp i Simrishamnsmixen med sin nya Citroén DS3 R5.
Två andra svenskar ställer upp i Rally Sörland Markus Hällbo och Jacob Jansson. Stort mediaintresse lär knytas till Henning Solberg junior eller Oscar Solberg som kör en Ford Fiesta i R1 skick.
*
Har varit lite tyst kring Mikaela Åhlin Kottulinsky under vintern, har dykt upp lite bilder från diverse vinteraktiviteter med och utan skidor respektive Audi-bilar. Nu börjar det dock dra ihop sig till premiär för nya Audi Sport TT Cup och i dagarna har Mikaela provsuttit sin nya racer inför premiären nästa helg på Hockenheim.
– På lördag får jag äntligen köra min egen ”beauty”, berättar ”Hammaröskan” på Twitter.
*
Idag fick jag ta emot ett mycket tråkigt telefonsamtal, faktiskt bland det allra tristaste om man sysslar med att arrangera rally. En besviken/irriterad/förbannad markägare hörde av sig och berättade om en ”spontan rallytävling” som skett i helgen. Markägaren berättade ingående om händelsen och avslutade med att berätta om de djupa spår som nu fanns i vägen. Undrade även vem som tänkte komma och rätta till vägen och på detta hade jag inget riktigt bra svar…
Det som gör historien extra sorglig är att samme markägare låg i tur att få förfrågan från oss om vi kunde få använda vägen till TV-Svängen i höst. Nu var det så att säga inte riktigt läge för en sådan fråga. Istället var det bara för mig att kliva in i skamvrån och be om ursäkt trots att jag egentligen inte hade någonting med saken att göra. Väldigt tråkigt och jag uppmanar alla rallyåkare att aldrig testa/träna på vägar utan tillåtelse från markägaren. De som struntar i detta ställer till jättestor och i många fall oreparabel skada för redan hårt prövade arrangörer. Tänk på detta snälla!