Tidemand överlägsen, Latvala söker WRC-hjälp hos McRae, Ledin norsk knall och Svedalaseger i Skänninge!
Det här har varit en helt otrolig weekend! Orden kommer från Pontus Tidemand direkt efter att han och Emil Axelsson gått i mål i sin allra första tävling som fabriksförare för Skoda Motorsport. Premiären i Asia Pacific-mästerskapet, International Rally Whangerei kunde inte gått bättre för Pontus som ledde från start till mål i det tuffa Nya Zeeländska rallyt. Dessutom var inte vädret det allra bästa både regn och blåst hade han att kämpa emot på de som många anser var världens bästa rallyvägar.
– Det har inte varit lätt, vi har jobbat stenhårt ända från start och lyckligtvis har vi undvikit all form av drama, berättar Pontus.
– Vi kom hit för att få lite erfarenhet och samtidigt även försöka ta lite poäng i mästerskapet vilket vi gjorde och dessutom med seger som ren bonus.
Med 15 sträckvinster vann han storslaget och segermarginalen slutade på nästan sex minuter. Den sista tävlingsdagen innehöll inte bara tävlingens längsta sträcka på tre mil, utan också de snabbaste sträckorna med inslag av asfalt. Med en så pass god ledning, runt fyra minuter låg söndagens största utmaning i att hålla huvudet kallt och inte slå av för mycket på tempot för att inte riskera att tappa fokus. Pontus gick även ut som första bil på vägen och fick hantera den extra prövningen i form av löst grus, en svårighet som Pontus såg som nyttig träning.
Pontus berömde även MRF-teamet som skött Super 2000 Fabian och Emil vid nothäftet.
– Som alltid, ett perfekt jobb i kartläsarstolen!
Tvåa i APRC slutade till slut Pontus teamkompis Gaurav Gill som smet förbi Michael Young på slutet och var två sekunder före.
I NZ-mästerskapet var Ken Block outstanding med sin Fiesta och vann rallyt totalt före Tidemand. Nästa tävling i FIA Asia-Pacific Rally Championship är Rally New Caledonia den 15-17 maj.
*
Nu tar Jari-Matti Latvala Colin McRae till hjälp för att komma ur formsvackan genom att kolla på in-car filmer med skotten in action. Under de sex veckor som gått sedan Rally Mexico har Latvala tagit två av dessa som ren semester
– For two weeks I didn’t think about rally, berättade han för WRC Live.
Volkswagen-åkaren hann även med att köra test i Spanien i hop med Sebastien Ogier och det funkade riktigt bra menade han belåtet. Dessutom har han kollat rallyfilm med McRae. Latvala berättar.
– I förra veckan tittade jag på klassiska ”onboard” filmer från 90-talet med Colin i både Subaru Impreza och Ford Focus. Man tittar och tänker, wow jag vill göra likadant.
– Jag vill köra sträckorna som han gjorde, de där perfekta sträckorna som går helt perfekt, detta vill jag göra!
Latvala sticker inte under stol med att det har varit en tuff säsongsöppning.
– När man gör två misstag i rad är det mentalt jobbigt. Men jag har haft ett ”good break” och är motiverad att komma tillbaka till Argentina och ”get myself back in the fight”.
*
Hans teamkompis i Polo #9 den med de gula backspeglarna (Ogier har blå och Latvala röda) Andreas Mikkelsen har tråkigt nog fått mer att tänka på än rally sedan hans flickvän Margrethe fått diagnosen leukemi. På Twitter skriver Andreas medan han väntar på sitt flyg på Gardemoen som ska ta honom till Argentina,
”I travel to Argentina with mixed feelings knowing my love is fighting an intense battle against Laukemia. This time we race for her!” .
Självklart håller vi alla tummar som finns för att det hela ska gå bra och att Margrethe blir frisk igen.
Även om detta så klart inte är optimal uppladdning för Andreas och Ola Fløene så lär det ändå inte betyda utan att WRC-tvåan som vanligt gör ett bra jobb.
– Rally Argentina är en av mina favoriter och jag har alltid haft både bra resultat och fart här, menar Andreas och lovar.
– Jag hoppas på pallen igen, definitivt mitt mål!
Medan Ogier och Latvala körde tester i Spanien, höll sig Andeas och Ola ”hemma” i Tyskland för tredagar test i Lausitz.
*
Att Eyvind Brynhildsen med svenske co-drivern Anders Fredriksson skulle vinna norska Hurumsprinten var ingen direkt överraskning. När värste utmanaren Frank Tore Larsen åkte av vägen med R5-Fiestan redan på första körningen så var saken klar. Det var RRC-Fiesta ”all the way” på de fyra körningarna och att det var glada vinnare syns på den här ”selfien”…
Lika glad var inte Larsen som redan insett att det inte blir någon start i nästa NM-tävlingtill helgen, skadorna på Forden var alltför omfattande. Istället blir det till att vänta ända till juni Aurskog Höland Rally.
Att unge Mattias Ledin skulle köra in som tvåa bak Brynhildsen med sin R2-Peugeot var inget annat än en knall, en jätteknall om man ska vara ärlig. Precis som Fiesta-åkaren var snabbast i alla fyra så var Ledin tvåa i alla, riktigt imponerande. Att sedan trean Svenung Mitseim dessutom kör Subaru med drivning på alla fyra gör inte prestationen sämre.
Sindre Furuseth i Renault Twingo slutade tvåa i klassen bakom Ledin och fyra totalt precis före Markus Theorin med den ettriga Cittran. Stort tack Jonas Berg för de fina bilderna på Brynhildsen och Ledin.
*
Det gick ju som bekant åt h-e för Pontus Åhman och Johan Johansson i andra deltävlingen av Opel Adam Cup. En rejäl avåkning på sträcka sex innebar sjukhus besök för svenskarna och där dessvärre Johan tvingades stanna kvar. På Facebook skriver Johan nu, ” Då har man klarat av en natt här på sjukhuset! Vill passa på att tacka för er omtanke, och riktar ett extra tack till Anders Dawidson och Anders Anderholm! Ni gör det lilla svåra ganska enkelt för oss här…
Nu blir jag kvar här en vecka! Har mkt ont i ryggen men längtar redan efter att få ta på mig overallen och sätta mig bredvid Pontus igen! Jag tror på oss och vet vi kommer bli ännu snabbare! ”This is rallye” så nu tar vi nya tag…
Vill även passa på att tacka för er närvarande support i helgen Patrik Åhman Mikael Åhman Tomas Åhman Ulla-Karin Eriksson!! Grymt kul att ni kom! Kör försiktigt hem! Sen självklart min extra mamma Annette Åhman du är bäst.”.
*
Länge såg det ut som att snabba dansk-Opeln med Jacob Madsen och Line Lykke Jensen skulle köra hem Adam-delen av Rally Vogelsberg. Med två sträckor kvar ledde Madsen med 7,3 sekunder tillgodo på lillebror Neuville, Yannick och allt såg lugnt ut. Men på transporten ut till sträcka elva hände något med framvagnen så att paret tvingades parkera.
– Det var så træls. Det gick bra och fajten med Yannick var riktigt kul, berättar Jacob besviken efter att ha brutit men ger inte upp.
– Vi kämpar vidare och säsongen är fortfarande lång.
Nu fick danskarna nöja sig med fem bonuspoäng för att ha kört hem flest sträckvinster.
Vann gjorde Yannick Neuville före Julius Tannert. På plats fanns som vanligt flera danska förare och allra bäst gick det för Kenneth Madsen/Henrik Dernoff, nia totalt och tvåa klassen med den vassa Suzuki Swift Maxi 2000. Ib Kragh/Mie Petersen, provade deras helt nya Citroën DS3 R5. Nu avbröt man strax före sista sträckan för att få logistiken med hemfärd att fungera. Rallyt var enbart test berättar Ib.
– Vi hade före start bestämt att inte köra hela rallyt, detta var enbart för att lära känna bilen inför DM1 nästa helg.
Efter näst sista sträckan körde vi bilen direkt upp på trailern och satte kurs hemåt…
*
Svedala stålet bet i Skänningeknixen där Mats Lundahl med Marie Eriksson i den gröna(!) BMW M3:an slutade tvåa totalt. Detta före Tjust Escortförare Mikael Stark dock sju sekunder långsammare. Trea i klassen och fyra totalt slutade BMW-åkaren Jörgen Johansson, 10,5 efter den ”gröne”. Femma slutade den andre skåningen Håkan Oddsahmmar, även han i en BMW med fru Pamela till höger.
Allra snabbast var Fägres rutinerade Håkan Svensson med den röda Mitsubishin. Lite över tre sekunder bättre än Svedala-BMW:n.
*
Skrev lite om första deltävlingen för VOC:arnas EM-serie som börjar i 28. ADAC Mobil Pegasus Rallye Sulinger 2015 helgen 1-2 maj. Totalt tio VOC:are är anmälda och två svenskar, Tom Kristensson/Timmy Berntsson SMK Hörby och Peder Johansson/Filip Wernefur, Skillingaryds MK. Anmäld är också Trollhättans Robert Blomberg/Lars Andersson med parets Mitsubishi R4.
*
Bloggen är lite sen idag då jag tillbringat hela dagen i det ”gröna helvetet” och då snackar vi inte en lustfylld tur på Nurburgring. Nej hacka och räfsa har varit dagens melodi och jag bara undrar?
– Vad är det för fel på vinter?