Utvecklad WRC-Cittra till Portugal, Hyundai förnekar, Lindberg kör V8 och ”Stigs påg” snabb i DTM!
Verkar som Citroén mer eller mindre jäktar fram nyheter på DS3 WRC och redan till Portugal finns ny version redo att premiärköras enligt brittiska källor. I senaste upplagan är det mest synliga förändringar på Mads Östberg och Kris Meekes nya bilar. De nya aerodynamiska prylarna har redan testats och fungerade bra enligt Citroén.
– Vi gjorde de första stegen i Monte Carlo med ny bakvinge och nu har vi fokuserat på fronten.
Nu hoppas Yves Matton och resten av ”vinkelgänget” att detta ska ge Mads och Kris en mer konkurrenskraftig bil för resten av säsongen. Han svarar också på kritiken om att DS3:an anses lite mer svårkörd på viss typ av grussträckor än konkurrenterna.
– Jag hoppas att vi till andra halvan av säsongen har en bil som är mycket mer både lättkörd och hållbar!
Planen från Matton är också att komma med ytterligare en version med förbättrad fjärding och geometri mot slutet av året, men någon tidsplan har ännu inte presenterats.
*
Det var ju en del ögonbryn som lyftes när Hyundai plötsligt avslöjade att det inte kommer någon ny i20 under det här året. Rykten ville då göra gällande att det var borta på huvudkontoret i Seul som ville stänga till plånboken för tysk baserade Hyundai Motorsport. En källa nära teamet säger till Autosport att det inte råder någon tvekan utan att storleken på budgeten diskuterats borta i Korea. Inte bara det utan även hur snabbt pengarna flyger mellan Korea och Tyskland. Teamchefen Michele Nandan dementerar dock kraftfullt.
– Beslutet att avvakta med nya bilen har inget som helst med ekonomi att göra utan handlar helt och hållet om homologeringsproblem som är att härleda till vår nya fem dörrars ”road car”, säger Nandan.
Utvecklingen av nya i20 baserades på tre-dörrarsversionen men där man bara tillverkat runt 7 000 bilar och det krävs 25 000 för homologering. Istället tvingas man nu använda versionen med ytterligare två dörrar och det är detta som fördröjer.
Redan i september börjades testerna med nya versionen men detta har inte gått till spillo enligt Nandan även om man nu byter bil. Halvåret från nu fram till säsongs öppningen i Monte Carlo 2016 använder teamet nu till att bygga en vinnare.
– Nya bilen är i princip samma som den med tre dörrar som var tänkt för 2016, mekaniskt är dom identiska det är bara karossen som skiljer, berättar Nandan.
Nya i20:an kommer att bli en kort parantes då ett nytt WRC-reglemente träder i kraft 2017. Ett kostsamt projekt med bara ett års livslängd eller?
– Detta är en av de dåliga sidorna med vårt beslut, erkänner Nandan.
– Vi gör en stor investering för ett enda år men det är inte mycket vi kan göra. Fortfarande är det möjligt att köra med 2016 års version även året därpå men detta är inget som finns i våra tankar!
*
Ni fick en liten teaser i går om Mattias Lindberg och hans planer för 2015. Vad vi på Kristianstadsbladet fått höra så blir det skifte från STCC och Team Kia till V8 Thunder Cars för Vankivaföraren. Dock har vi ännu inte nått Mattias för att få det hela bekräftat men vår ”fågelviskare” får anses som högst trovärdig. Enligt källan blir Åhusbaserade Memphis Racing Mattias nya hemvist och detta sedan han verkar tvivla lite på att Kia-teamet är ett riktigt vinnarteam. Enligt samma källa ska dock V-åtta racingen bara vara ett avstamp mot ny STCC-satsning 2016.
*
En riktig snackis nu i vår har varit vad för planer Hondafriskusen Emrik Smedberg, Växjö har för året. Rally-Hondan är såld och sedan är det mesta ytterst hysch-hysch från Emrik. I dag kom där dock en liten föraning på Facebook där han skriver, dessutom på engelska för att ytterligare förvilla. Emrik skriver, ”From today’s photo shoot, only a few days left. Stay up to date on Emrik Smedberg – Motorsport!”.
Frågan är vad som döljer sig där oskarpt i bakgrunden? Mitt tips är att han följer Mattias Lindberg hack i häl, alltså står en Camaro under presenningen…
*
Att Ken Block gillar vägarna på Nya Zeeland berättade jag igår. Idag har han försökt övertyga sin ”buddy” Driftingkungen Mad Mike om samma sak med en provtur i Fiestan. Block skriver, ” Took my buddy madmike_drift for a ride here in NZ yesterday during testing. Pretty sure he’s now hooked on gravel!”.
Finns säkert en anledning till smeknamnet Mad Mike så att han uppskattar en åktur med Block, verkar vara helt i sin ordning…
*
Beskedet att Skoda Motorsport lämnar ERC för att istället satsa på Tjeckiska Mästerskapet med Jan Kopecky, WRC2 körs av Espapekka Lappi och så Asien-mästerskapet med Tidemand i Fabian. Detta besked har upprört på sociala medier där många befarar att det blir väldigt negativt för ”Rally-EM” där Skoda egentligen varit det enda fabriksteamet. Återstår nu gör bara Peugeot och Craig Breen medan resten av startfältet består av privatteam. Med Skoda borta är många rädda för att medias intresset försvinner vilket på sikt hotar hela ERC. Naturligtvis vore detta förödande då serien i mina ögon blir vassare och vassare. Skulle till och med vilja säga att jag gärna sett en svensk deltävling i serien. Tänk South Swedish Rally som ERC-deltävling, det vore något det!
*
”Rookien” Tom Blomquist visade direkt att han blir att räkna med i årets DTM då han på det tyska mästerskapets sista test var snabbast både första och andra dagen. Bakom svensk-BMW:n fanns både Mattias Ekström och veteranen Gary Paffet.
Ändå var Ekström nöjd med testerna.
– We basically had a great test, förklarade tvåfaldige DTM-vinnare Ekström för brittisk media.
Mattias menade att förhållandena varit bra och att man testat olika inställningar på Audin och avslutade med.
– Finlir är ”the name of the game” i DTM för tillfället!
Extra kul för Tom var att han var klart snabbaste BMW andra dagen. Näst bäst var Martin Tomczyk halv sekunden efter ”Stigs påg”.
*
Jag håller med det har varit lite för lite, eller rättare sagt mycket för lite av Opel-Spotting den senaste tiden. Nu råder vi bot på detta med Björn ”Nalle” Johansson från ett South Swedish Rally i slutet av åttiotalet. Med nyrullad Kadett GSi jagar östgöten vidare oförtrutet mot nya SM-poäng. Visst är det snyggt och jag kan inte ens tänka mig en Volvo eller Ford som kommer i närheten av detta om vi bara ser på det hela ur estetisk synvinkel..