Kankkunen till Guiness, inget RallyX i söder, betala ”funkisar” och Hörby-maffian!
Från WRC till att sätta nytt hastighetsrekord för traktorer är steget ganska långt, fast inte i Finland. I norra Finland satte sig Juha Kankkunen mångfaldig världsmästare i rally bakom ratten på en Valtra T234 och hetsade upp traktorn till en hastighet på 130,165 km/t. Ett nytt världsrekord som har godkänts av Guinness World Records 130,165 km/t.
Världsrekordet gjordes i samarbete mellan Valtra och Nokian Tyres som ville visa vad deras Nokian Hakkapeliitta TRI 440/80R28 151D & 540/80R38 167D.
– Jag har tidigare kört hastighetsrekord med olika typer av bilar, men nu för första gången med en traktor och resultatet blev ett världsrekord, berättade Kankkunen.
– Däcken och traktorn fungerade väldigt fint ihop, även om väglaget var utmanande, sammanfattar Kankkunen sitt inträde i Guiness Rekordbok.
Världsrekordet kördes den 19 februari på en 2,3 mil lång, bred och rak vägsträcka cirka 2 mil norr om Sodankylä i Finland. Underlaget bestod huvudsakligen av hårdpackad snö. Gamla världsmästare försvinner inte, de väljer bara nya utmaningar…
*
Samtidigt med nyväckte rallysprinten Karlshamnsspecialen på Annandagpåsk var det premiär för nya Scalextric Rally Cup uppe i Vimmerby. På och vid sidan av klubbens folkracebana Gnagardalen kördes ”Emilsnurren” med en specialsträcka med två varv på banan för att sedan fortsätta ut på en bred väg och in till mål på banans serviceplats.
Att snabba hemmaföraren Pierre Fransson (bilden) skulle vara kapabel att vinna 2WD var ingen större överraskning. En knapp sekund skilde till ”Hycklinge-Golfen” med Henrik Johansson bakom ratten.
Totalsnabbast var också föga överraskande Åke Jacobsson, Emådalen i WRC-Focusen. Tio sekunder efter slutade Mitsubishiåkaren Kenneth Johansson.
Meriterade C-föraren Uffe Eriksson, Oskarshamn tog ny klasseger med sin ex. Henriksson-Corolla.
*
Har lite dålig koll på huruvida man kalla Rallycross delen av STCC för succé eller ej. Oavsett vilket så släpper man idag biljetter till finalen som blir ett häftig kvällsrace på Solvalla torsdagen den 10 september Kvällracet blir det andra för säsongen då även finalheaten i i Strängnäs den 11:e juni kommer att avgöras kvällstid.
– Avslutningen med final i kvällsljuset på Solvalla kommer bli en häftig final på hela RallyX säsongen och helt i linje med det spektakulära rallycrossen har att erbjuda, säger STCC:s VD Jonas Lundin.
RallyX-säsongen drar igång söndagen den 10 maj på en helt nylagd bana på Skövde flygplats. Därefter väntar den populära kvällstävlingen i Strängnäs innan mästerskapet drar till Norrland för den spektakulära banan i Kalix.
Deltävling fyra avgörs på Westombanan i Arvika där RallyX får sällskap av det norska mästerskapet i Supercar.
Vet inte riktigt vad vi sydlänningar gjort för ont som inte bjuds på en enda deltävling i mästerskapet? Banor finns så det kan inte vara detta som är problemet…
*
Motorbloggen får alltmer norska läsare vilket självklart är både kul och stimulerande. I går kom ett mejl från en norsk rallyfan som ville kommentera detta med funktionärsbristen. Han beklagar att han skriver på norska men detta är inget problem, kan ni läsa svenska så måste jag försöka förstå norskan. ”Ola norman” (vill vara anonym då han innehar både funktionär och domaruppdrag) skriver om en för mig skrämmande men inte helt oväntad utveckling av sporten.
– I ett av våra norska mästerskapsrallyn tvingades arrangören ” å betale vakter for at de skulle stille opp”.
En utveckling med att betala funktionärer är något jag tror inte ligger så långt borta även i svenska tävlingar om inget drastiskt görs. Så klart en lösning men frågan återstår då vem som ska betala ”funkisarna”? Inte svårt att räkna ut, deltagarna lär få pröjsa i form av höjda anmälningsavgifter och då snackar jag summor med minst två om inte tre nollor efter…
*
Häromdagen fick jag en påminnelse om gamla ungdomssynder från f.d., Höörs/Vinslövsbon numera Båstad Tommy Andersson, en retsticka av stort format när vi var yngre. I början av sjuttiotalet var vi ganska många förare från SMK Hörby och gemensamt för oss alla var att vi ”tog lite plats” där vi drog fram. Vem som döpte oss till ”HÖRBY-maffian” har jag dålig koll på men namnet satte sig direkt. Minns jag inte helt fel så var det även nämnde Andersson som såg till att det trycktes upp dekaler som vi klistrade på taket ovanför vindrutan. På rutan var det klisterförbud så det fick alltså bli på takplåten, vilket inte heller detta gillades av vissa besiktningsmän. Dekalen blev till slut en het potatis och till varje tävlingsbesiktning var det nästan mer tävling att få igenom rallybil med dekalen intakt, än själva körningen. Vid vissa tävlingar tvingades vi tejpa över ”Maffian” som ansågs stötande. ”Hörby” däremot var märkligt nog okej, vilket var lite förvånande för en del…
Till slut utvecklades det hela till en maktkamp mellan ”Maffian” och besiktningsmännen, från vår sida hela tiden med glimten i ögat. Kulmen nåddes när Hässleholms MK körde en OT-B tävling och en av ”Maffioserna” kom till anmälan med vänsterarmen i mitella, till synes bruten. Lite snack blev det när licenserna kollades men detta var inget mot vad som sedan hände i besiktningshallen. En av teknikerna tittade förvånat på armen och sa.
– Du kan inte köra med bara en arm!
Den mitellaförsedde var beredd och kontrade.
– Var står detta i regelboken?
Teknikern vädjade.
– Det begriper du väl själv att du inte kan köra tävling med bara en arm?
Svaret kom direkt.
– Inga problem det är ju bara vänster, växlar med högran och styr då med knäna. Har provat där hemma och det funkar utan problem.
Till slut när teknikern nästan var gråtfärdig över att inte hitta något i ”Råd & Regler” som skulle stoppa ”idioten” avslöjade ”mitellan” skrattande.
– Allt är bara var på skoj, erkände den tidigare enarmade och plockade fram sin friska vänsterarm.
Efter detta kände vi att gränsen var nådd och ”HÖRBY-maffian” gick i graven sörjd av oss men saknad av ingen. När så Tommy skickade bilden med sin väl använda Saab V4 Grupp 2 med dekal och ”tak-katt” kom allting tillbaka. Hoppas dock att vår humor är preskriberad vid det här laget…