Henning avanmäld till WRC-Mexico, Neuville får mer power, Opel-godis och åktur med VOC-Tom!
En tråkig nyhet och inte heller bekräftad men förmedlad via brittiska rallysajter, Henning Solberg kommer inte att starta i kommande WRC-tävling i Mexico. Teamet Adapta Motorsport lär ha dragit tillbaka Hennings anmälan utan att ange något direkt skäl och vill ännu inte heller kommentera orsaken. I Rally Sweden körde Henning som vanligt i par med Ilka Minor men hade det motigt i ”Skruvat-Fiestan” som inte heller den verkade vara i toppskick. Bara att hoppas att Mexico avhoppet är tillfälligt för Henning är en färgklick i WRC och sådana växer inte på träd…
*
Nu vädrar Thierry Neuville blod efter andra platsen i Rally Sweden och detta bara 6,4 sekunder bak oslagbara kombinationen Ogier/Polo. Belgaren vill ha mer ”power” i i20:an för att utmana på allvar. Blygsamhet är inte heller Thierrys mest framträdande drag när han säger.
– Fartökningen kom från mig och inte bilen!
Alltså står mer krut i motorn högt på önskelistan hos Hyundai-teamet som har med sig en positiv känsla från Värmland till Mexico.
– Jag vet alla gör sitt absolut bästa för tillfället men vi behöver mer utveckling för att komma närmare de andra (läs Volkswagen och Citroén), menar Thierry.
Teamchefen Michel Nandan håller med WRC-tvåan att det var till allra största del hans förtjänst att det gick så bra som det gjorde senast.
–Thierry hade en fantastisk körning och vi är fortfarande lite efter våra konkurrenter, detta är ett faktum.
Nu ryktas det att Neuville, Sordo och Paddon blir bönhörda redan nästa helg. Hyundai-teknikerna lär ha hittat mer ”power” och om så är fallet går ingen säker i ”Corona-land”. Inte ens Sebastien Ogier…
*
Inte WRC men nära, Sebastien Loeb sticker emellan sitt WTCC-körande med ny rallytävling den 26-28 mars. I en DS3 WRC ska han attackera sträckorna i Rallye Epernay Vins de Champagne. Behöver man fråga vem som blir favorit där….
*
Ny rallycup blir ”Maxxis Rally Challenge By Ralph’s Däck”, en märkescup där man tävlar på Maxxis rallydäck. Det är Ralph Bohman på Ralph’s Däck i Trollhättan som ligger bakom cupen med sju deltävlingar i sju av landets populäraste rallytävlingar. Cuppremiär blir i Rally Gotland första helgen i maj och sedan avslutar man i Marknadsnatta. Cupgeneral Ralph förklarar.
– Som partner till Svenska RallyCupen har vi valt att köra tillsammans med dem, det handlar också om att våra förare därmed får köra några av Sverige bästa tävlingar.
Klassindelningen är enkel med tre klasser, 4WD- Trimmat 2WD och Otrimmat 2WD. Däck och Presentkort är morötterna för cupdeltagarna.
*
Om någon timmer drar deltävling två i Rally-SM, Östersund Winter Rally igång. En snackis har varit vädret och på både Facebook och Twitter har man kunnat se bilder på sträckor som under reccen bestått mest av en kombination grus/is. Tävlingsledare Sverker Jonsson lugnar dock.
–Väderläget är faktiskt rätt bra trots svåra förutsättningar det är isiga vägar med varierande snövallar. Temperatur -5 till +2 grader under helgen.
Därmed, ”Gentlemen och gentlegirls, start your engines”!
*
Har ju alltid hävdat att börjar man sin rallykarriär med en Opel har man mycket gratis och ingen vet heller riktigt hur långt man kan komma. En som kom riktigt långt var ikonen Colin McRae som började med en Opel Corsa (den skarpsynte ser förstås att det är en brittisk kusin i form av Vauxhall Nova) som Colin rattar i Circuit of Ireland 1988.
*
Jocke Ivarssson från Knivsta är förtvivlad efter att man gjort inbrott i hans garage och på FB skriver han, ”EFTERLYSNING !!!!!! Vi har haft inbrott i vårt garage i Knivsta under torsdags dygnet och det har stulits följande Golf III delar. Motor 16V GrH sprillans ny. Tractive växellåda och spakställ sprillans nytt. Venolia kolvar (nya). Verdi Stakar (nya). Spjällhus med restriktor komplett med spridare m.m. Öhlins 2-vägs fjäderben nya fram
Allt är polisanmält och polisen har bilder och nummer på allt.
/Jocke Ivarsson”.
Håll ögonen öppna uppmanar Motorbloggen så att Jocke kan bygga Golfen färdig!
’
Fick ett häftigt annonstips häromdagen på en Opel Kadett-D 400 Replika Prototyp. En bil som är byggd som den britten Tony Pond körde i Sydafrika-Rallye 1984. En prototyp som byggdes i fyra exemplar och där detta är ett. Det handlar om en ursprungligen framhjulsdriven GT/E Kadett med Manta 400-motor, ombyggd till bakhjulsdrift. Med 220 hästkrafter, fem växlad låda och 4:55 bakaxel med ZF-spärr är detta en riktigt häftig bil. Prislappen av den holländske säljaren är satt till 60 000 euro, självfallet lämnar säljaren ingen garanti. Garanti och Opel, vem skulle behöva det?
*
I går kväll åkte jag med nya VOC-stjärnan och min klubbkompis Tom Kristensson och det kan jag säga att det var inte alls så häftigt som jag hade föreställt mig. Satt faktiskt riktigt lugnt i högerstolen och studerade Vinter-Serie -tvåan i hopp att lära mig något, men ingenting faktiskt att lägga på minnet. Kan förstås bero på att Tom var lite ovan vid framhjulsdriften på Passat kombin…